Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Архитектурно и строително проектиране
бр. 8, 2018

Летящите коли ще променят транспорта и градската среда

от , 22 август 2018 0 516 прочитания,

Виргиния Стаматова

През 40-те години на миналия век Хенри Форд предрече, че следващата голяма крачка ще е комбинацията от самолет и кола. Днес думите му се сбъдват, макар и с голямо закъснение, а летящите таксита са на път да станат реалност.


 Model 118 на американската самолетостроителна компания Convair от 1946. Източник: Alamy



Добре забравеното старо
Ако разгледаме проектираните през 40-те и 50-те американски междущатски магистрали (например през CityLab), ще видим, че имат успоредни трасета, за да отговорят на летящите автомобили. Но в продължение на 80 години те така и не излизат. Сега понятието „летяща кола"от 40-те звучи малко наивно като мечтата на (пра)дядо ви, подхранвана през десетилетията от научната фантастика.

Едни от първите прототипи на „летящи автомобили“ са от края на 40-те и началото на 50-те, а дизайнът им буквализира цитираното изказване на Форд, наподобявайки кола, на чийто покрив е кацнал самолет, или осакатен самолет с купе и волан, ако предпочитате. Историята обаче ни научи, че многофункционалните превозни средства са инженерен Франкенщайн и може би затова автобусите не плават, а подводниците не летят и в крайна сметка онова, което е подходящо за един самолет, не работи при колите и обратно.

Технически въпроси
Днес основните изисквания пред разработчиците на „летящи коли“ (vertical take-off and landing или VTOL , което се произнася “вийтол“) са да излитат и кацат вертикално и при това стабилно, да са безшумни и удобни. Първото обаче се оказва голямо предизвикателство и дори сред ветераните в тази сфера има шега, че нищо не пада така бързо както обърнат VTOL. От една страна, императивът за вертикално излитане и кацане означава, че въздушното превозно средство трябва да има витла или нещо подобно, но от друга - ако има крила, ще се доближи до самолет. А никой не иска шума от самолетен двигател на метри от дома си. И не на последно място очакванията са, че ще се наложи да работи с батерия и гориво, тъй като поне засега летенето става като транспортното средство, упражнява натиск надолу към земята върху намиращия се под него въздух.

Дроновете за доставки на пратки като че ли са най-близко до идеята за съвременните „летящи коли“. През юни 2017 г. Amazon патентова „кулата кошер“, която ще служи като център с много нива за приземяване и излитане на дронове. Безпилотните устройства могат да пренасят крехки товари, но едва до 8.6 кг (19 паунда). На този етап според Deloitte (Deloitte Mobility Insights, “Прозрения за развитието на мобилността“ от началото на годината) пред технологията има две основни предизвикателства - мощността на електромотора (двигателя) и издръжливостта на батерията. Дроновете на Amazon и UPS могат да доставят стоки само в радиус около 16 км (или 10 мили) от склада.

Според проучването на Университета в Западна Англия автономно летящите превозни средства ще достигнат зрялост след около 8-10 години. Към днешна дата за развитие на автономните технологии правителството на Острова е заделило около 100 млн. паунда. Те обаче ще се инвестират в пътна инфраструктура, тъй като все още безпилотните автомобили не могат да се справят с уличния трафик, пешеходците, задръстванията.

Трудно, но не и невъзможно
Въпреки предпазливостта на властите в Европа има много пилотни проекти в други части на света, сред които стартъпът Kitty Hawk на един от основателите на Google - Лари Пейдж, китайският Ehang и летящата кола на Airbus, а с най-голям шанс за пазарна реализация изглежда Elevate на Uber. В края на 2017 г. компанията лансира в Лисабон идеята за въздушните си таксита, които ще кръстосват пространството над Дубай от 2019, а година по-късно – и над Лос Анджелис и Далас.

Uber обяви плановете си да разработва споделена услуга за полети през 2016 г., а миналата година договори с NASA разработка на система за управление на ниско летящи безпилотни превозни средства. През юли 2018 г. тя представи пред американския Конгрес технологията и инфраструктурата, която гарантира сигурността на летящата й кола Elevate.

В интернет има промовидео, от което се разбира, че иновативната услуга е насочена към работещите майки, a не към служителите във високотехнологичните компании. След края на работния ден героинята си запазва място през приложението на Uber и отива на спирката - покрива на близка сграда. Чекира се със смартфона си – без да минава през проверка на сигурността, и бива претеглена, за да не се окаже твърде тежка за летящото превозно средство. Усмихнати агенти, оборудвани с шлемове, очила и униформи, придружават пътничката и още няколко души до возилото. Въпреки въртящите се перки по четирите краища на летящото такси, което прилича доста на дрон, косата на никой от пътниците не помръдва. По време на полета си героинята гледа със съжаление горките граждани, които си късат нервите в задръстването.

Иде ли... първото въздушно такси
Въпреки институционалната подкрепа в САЩ и ОАЕ проектът на Uber има все още доста неразрешени въпроси. Летящото такси превозва пътниците от покрив на покрив, интелигентно е, автономно и може да излита и да се приземява вертикално, т.е. VTOL е, само че още не съществува, за което говори 3D промофилмчето. Освен това не е създадена и необходимата инфраструктура. Сътрудничеството с NASA е голяма сделка за Uber и предполага участие на компанията в програмата на агенцията за безпилотни средства (Uncrewed areal system UAS), която беше въведена през 2015 г., за да регулира движението на дроновете. Споразумението между компанията и NASA не е обвързано с плащания, но по силата му двете организации ще могат да продават технологията на новата система, свързана с контрола на въздухоплаването. Тя се очаква да бъде факт към 2020, като Uber ще започнат от по-рано да извършват тестове на системата на летище Fort Worth в Далас.

На този етап в Лос Анджелис, Далас и Дубай са създадени работни групи, които ще обсъждат с представители на Uber евентуалните оплаквания на гражданите относно шума, замърсяването и достъпа.


 Black Fly на компанията Opener е летяща кола, която може да излита от трева. Източник: Opener



Летящите автомобили“ имат потенциал, но след време
Ако оставим техническите въпроси, на пръв поглед може да очакваме голям интерес към VTOL заради задръстванията по магистралите и значително по-голямата свобода, която ще дадат на притежателите си, но вероятно точно по същите причини, поне в началото, ще се ползват за обществени цели – от бърза помощ или полицията, като във филма на Ридли Скот Blade Runner.

Но проучванията сочат друго: по данни на GATEway от края на 2017, около 78% от британците подкрепят развитието на безпилотния транспорт, но въпреки това не биха го ползвали, защото мислят, че е уязвим от кибератаки. А проучване на UBS в Швейцария сочи, че 54% жителите на страната не биха се качили на подобен транспорт. Анализаторите от двете допитвания обобщават, че днешните поколения все още са свързани с шофирането – но следващите вероятно няма да искат да се учат да карат кола и ще предпочетат да летят.

Според Gartner (изследване, публикувано на 18 септември 2017 и озаглавено „Автономното летене - следващото голямо нещо, което няма да се случи“, Flying Autonomous Vehicles — The Next Big Thing That Isn't) технологията се развива бързо, оказвайки по-скоро разрушително, отколкото еволюционно влияние върху транспорта и градската среда. Сред проблемите, които пазарната агенция посочва, са високата цена, сигурността и регулациите. И тъй като няма да сме пилоти, а пътници в летящото возило, то вероятно ще бъде привързано към много сложна GPS система, която пък ще е част от много умен AI, вземащ самостоятелни решения и напълно нова концепция за въздушно движение. А грешка или пробив в сигурността на тази система може да доведе до миниверсия на 11 септември 2001, когато пътнически самолет се разби в кулите близнаци в Ню Йорк.

Промени в регулациите
Навлизането на „летящите автомобили“ предполага основни промени в регулациите за въздушно движение, тъй като навсякъде по света те са свързани с наличието на пилот в самолета или вертолета, а това, казват експерти, ще отнеме години.

По всяка вероятност операторите на новите транспортни средства ще трябва да изработят новите правила съвместно с държавния регулатор и местните власти. Основните въпроси, които стоят от днешна гледна точка, са свързани с избора на трасета за автономно летящите превозни средства, сертифициране и управление на въздушния трафик на малка височина. Ще трябва да се изработят и нови правила между Авиационната администрация на САЩ и Европейска агенция за авиационна безопасност.

Към днешна дата те забраняват летенето на дронове извън т.нар. линеен контрол на видимостта (line-of-sight-control), т.е. изисква се операторът да вижда и да може да контролира устройството по време на целия полет. Изискването е въведено от съображения за безопасност, за да се предотврати сблъсък със самолети, електропроводи или с хора при приземяване.

През следващите години се очаква тези изисквания да бъдат отменени, а някои правителства като китайското вече са предприели стъпки.

Градовете ще се трансформират
Когато ниско летящите превозни средства станат факт, ще променят архитектурната концепция на нашите градове. Сградите ще станат много по-високи, защото хората вече няма да ги е грижа как ще стигат до земята. Ще се променят и магазините – да пътувате от горе до долу, за да си купите марули или литър мляко, ще е доста неудобно, така че вероятно жилищните сгради в мегаполисите ще имат търговски център някъде по средата. Вероятно увиснали над земята мостове ще свързват отделните сгради като улици и ще се създават „вертикални“ общности, които теоретично няма да имат нужда или желание да стигнат до земната повърхност. Паркингите, като се досещате, от подземните нива ще бъдат изнесени към покривите, което ще постави нови изисквания към строителството и товароносимостта на сградите.

И тъй като по пътищата ще има по-малко коли, трафикът ще намалее и те ще станат по-сигурни, а вероятно и разходите по придобиване и притежаване на автомобил ще станат по-малки.

Всъщност, макар и все още летящите коли да изглеждат като утопия, да не забравяме, че преди около век така се е гледало на автомобилите. И въпреки първоначалната липса на подготовка автомобилите станаха част от нашия живот и промениха инфраструктурата на градовете и гражданското строителство. Подобна трансформация предстои и тя може да случи преди 2117 г. 

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов