Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Новини Теория и практика

Как се изграждат високоефективни екипи

За да се превърне групата от специалисти в екип, е необходимо да се изпълнят няколко условия

от , 18 септември 2018 0 560 прочитания,

Създаването на високоефективни екипи, които да постигат резултати, e цел на всяка компания. Но групата от специалисти не се превръща автоматично в екип. На тях им е нужен лидер. Ето как да изградим високоефективен екип в организацията.

Важността на екипа

Екипите са това, което движи организацията напред. Софтуерната компания Slack е направила проучване сред 4000 служители по цял свят за това какво ценят най-много на работното си място. Топ три, според респондентите, се оформя от ефективност, автономност и да бъдеш част от екип. „Организациите, които най-добре покриват тези изисквания, успяват да създадат високоефективни екипи“, казва Кристина Джансър от Slack.

Мисията на компанията

Според Джансър най-важното при създаването на успешен екип е всички да са запознати с мисията на компанията. Служителите трябва да са наясно защо са в тази организация, накъде отива тя и с каква цел.

Това е и грешка, която често допускат ръководителите на компанията. Те смятат, че екипите знаят повече за мисията на организацията, отколкото е в действителност.

Измервайте продуктивността, колкото искате, променяйте работното място, прекарвайте уикенди в гората под формата на тийл билдинг. Ако никога не говорите за това какво правите и защо, вашият екип няма да отиде до края на света с вас, казват експертите.

Може да имате невероятен екип, ако липсва яснота относно вашата мисия, за служителите ще е много трудно да я приемат като своя“, казва Марк Мадер, президент и изпълнителен директор на Smartsheet.

Постигане на усещане за екипност

Според изпълнителния директор на Culture Ampan Дидие Елзинга успешните екипи са тези, в които отделните членове мислят за себе си като за част от колектива. Ключов елемент е всеки от тях да приема работата като едно съвместно пътуване с колегите.

Високоефективни екипи се създават по модела на Тъкман („forming, storming, norming, performing”). Накратко, според американския психолог Брус Тъкман, екипите преминават през четири основни фази. По време на първата членовете на екипа са позитивни и концентрирани само върху текущите си задачи. През т.нар. фаза на „бурята“ хората се изправят срещу границите, които компанията им налага. Обикновено започва с конфликт между членове на екипа с различни стилове на работа. Това е моментът, в който повечето екипи се провалят. Връщането към нормалната работа е третата фаза, според Тъкман.

През този период служителите оценяват качествата на колегите си и силните им страни и уважават авторитета на лидера. По време на последната фаза – на производителността, екипът се фокусира върху общите си задачи.

Ролята на лидера на екипа

Лидерът на екипа има централна роля. Ако той вижда у членовете му безлична маса и не може да се свърже с всеки един от тях, екипът няма да бъде производителен.

Не става въпрос всички да бъдат приятели“, казва Ейдриън Гостик, автор на книгата „Принципа на моркова“ (Carrot Principle) и експерт в областта на корпоративната култура, работа в екип и ангажираност. „Но лидерът трябва да бъде ментор на всеки член на екипа.“

Това не означава, че трябва да знае повече от останалите. В ерата на Google и YouTube информацията е достъпна за всички и не е проблем да се намери това, което му е нужно.

Екипът има нужда неговият лидер да го води през приоритизирането на задачите и трудностите в корпоративния свят.“, казва Гостик. „Задачата му е да помага на екипа да расте и да се развива.“

Развитие на екипа

Друг измерител на високопроизводителния екип е постоянното развитие на уменията на членовете му, смята Елзинга. Той допълва, че страхотният екип отива дори една крачка напред и помага на членовете на други екипи да станат по-ефективни и изгражда лидери, които умеят да мотивират.

По-голямата част от отговорността за развитието на служителите пада върху лидера на екипа. „Той трябва да прекара време с всеки, за да разбере какво го мотивира.“, казва Гостик.

В развитието на екипа се включва и обсъждането на важни решения. Според специалистите колкото и мотивиран да е даден служител, ако не бъде включван в процеса на вземане на решения, той губи интерес и ангажираност.

Да потънеш с кораба

Хората искат да бъдат част от нещо по-голямо от тях самите. За да правят сложни неща, те трябва да вярват, че успехът на групата зависи от техния личен принос. И е на първо място пред увеличението на заплатата им.

Една от причините екипите да са толкова важни е, че в днешно време работата е прекалено сложна, за да се върши само от един човек“, пояснява Елзинга. „В същото време компаниите са твърде големи, за да може отделният индивид да се чувства като част от тях. В организациите екипът е основната градивна единица“, допълва той.

Екипът трябва да се е стиковал добре, за да е способен на саможертва в името на компанията. Но когано това се случи, организацията може да оцелее въпреки всичко.

Мадер разказва, че това се е случило в собствения му екип. Преди време са се случили неприятни неща, преминаването през които е било трудно. „Въпреки това всички останаха спокойни. Всеки можеше да сочи с пръст и да вменява вина, но никой не го направи.“, разказва той.

Похвала за добре свършената работа

Наградите са лепилото, което при правилно използване, държи екипа като едно цяло. А раздаването на похвали се пада на лидера. Във високоефективните екипи хората получават похвали за нещо конкретно поне веднъж в седмицата“, казва Гостик. „И то не само служителите, които работят с измерими резултати, а всички членове на екипа.“

Дебатът е продуктивен

Специалистите съветват на всеки член от екипа да се дава възможност да говори и да генерира идеи. За това се иска смелост. И търпение. Ще има лоши идеи. Ще отнеме време всички да бъдат изслушани. Но когато проблемът бъде решен, всеки от екипа ще чувства, че е дал своя принос.

Заедно с това добрият екип умее да взема решения, без да се притеснява от вътрешни спорове, неловко мълчание или нуждата да се вземе решение с гласуване. Във високоефективния екип не е нужно да цари постоянна хармония.

При дебат във високоефективен екип се вижда как групата започва да се придвижва към решението заедно. През повечето време правилната посока се изяснява в спора“, смята Гостик. Често това е възможно, защото екипът има добър лидер, който насочва дискусията, задава правилните въпроси и води групата към изводи.

 

КОМЕНТАРИ ОТ  

Полезни страници
    За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
    Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов