Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CIO ИТ Мениджър на годината 2010


Кръгла маса "Ролята на ИТ мениджъра за развитието на организацията"



winners
Димитър Несторов, ръководител на отдел „Информационни и комуникационни технологии" в КЦМ АД, Кирил Петков, директор на дирекция "Информационни технологии", ЗАД "Булстрад Виена Иншурънс Груп" и Емил Джиновски, ИТ мениджър в Ромпетрол БГ са тазгодишните носители на приза „ИТ мениджър на годината”. Те бяха наградени на специална церемония, която се състоя на 2 декември 2010 г., по инициатива на Клуба на ИТ мениджърите и ICT Media със съдействието на Борика-Банксервиз, Lloyds Register и UniCredit Bulbank за удостояване с отличия на най-успешните ИТ ръководители за годината.

Инициативата се осъществява за трета година и целта й е да подкрепи издигането на позицията и авторитета на ИТ мениджърите в ръководството на фирмите и институциите в България, както и да се стимулира ефективно използването на ИТ в дейността на компаниите. Тази година в „ИТ Мениджър на годината” бяха номинирани ИТ ръководители в три категории: мениджмънт, ефективност и иновации. Номинирани бяха ИТ ръководители с успешен и иновативен проект през последните 12 месеца, който е допринесъл за постигане на бизнес целите на организацията, в която работят. Сред общо 18-те номинирани за 2010 г. бяха представители на компании от вертикални сегменти от икономиката като финанси, услуги, ютилити, строителство, търговия и др. Оценяването им протече на два етапа, като във всеки един от тях кандидатурите им бяха оценявани от специално подбрани комисии, ръководени от представители на Клуба на мениджърите на информационни технологии в България. Така до финала достигнаха 9 кандидата, като един от участниците бе номиниран в 2 категории.

Специалната награда „В подкрепа на иновациите и младите хора” получи Мими Виденова, учител по информатика и ИТ. Призът е учреден в памет на Явор Димитров, един от основателите на Клуба на ИТ мениджърите и член на УС на това сдружение и бе връчен от неговата майка г-жа Донка Тасева.

„Наградите за ИТ мениджър на годината са един подходящ форум на който да погледнем работата си отстрани и да помислим какво успяваме да постигнем и къде още имаме да догонваме”, коментира Мирослав Вичев, председател на УС на Клуба на ИТ мениджърите в България. „Надали все още е нужно да доказваме и коментираме ключовата роля на ИТ във всички сфери на живота ни. Едновременно с това с навлизането на технологиите в ежедневието ни се повишават рязко и очакванията на потребителите, бизнеса и администрацията”, допълни той и отбеляза, че ролята на ИТ мениджърите в бързо променящата се среда е изключително динамична и изборът на най-достойните ИТ мениджъри за годината е бил труден.

Непосредствено преди старта на церемонията по награждаването на „ИТ мениджър на годината” се проведе двучасова кръгла маса „Ролята на ИТ мениджъра в развитието на организацията”. Срещата, организирана от ICT Media със съдействието на KPMG България и Макс Телеком, бе трибуна на която бяха изложени много различни гледни точки за ролята и позицията на ИТ отдела и ИТ мениджъра. Според Цветан Симеонов, председател на БТПП, работата на ИТ мениджъра е от изключителна важност за създаване на конкурентоспособни предприятия в България. В устойчивото развитие на едно предприятие, добрата работа на ИТ мениджърите е без съмнение предпоставка за неговото добро развитие, за повишаване на ефективността, качеството и производителността.

Преди година когато се дискутираше ролята на ИТ мениджърите, фокусът беше по-скоро върху кризата и намаляване на разходите. През 2010г. KPMG направи глобално проучване за топ приоритетите на ИТ мениджърите, обхващащо организации от всички континенти. „Към края на 2010г., когато се вижда, че в много от икономиките подемът започва, но все пак възможностите за успех остават ограничени, на практика иновативните ИТ са безспорно фактор, който се разглежда като неотменна част от бизнеса“, коментира проучването Лозина Алексиева, съдружник, Консултантски услуги, KPMG България. Според проучването над 80 % от отговорилите ИТ мениджъри споделят, че тяхното ежедневие е все по-свързано с размисли как да допринесат стойност за бизнеса, като 52 % казват, че това е свързано с намаляване на разходите. Един от въпросите засяга позицията на ИТ мениджърите – колко от тях се занимават директно с оперативни задачи и колко от тях са фокусирани върху това как ИТ да подкрепи бизнес стратегията на предприятието. Оказва се, че повечето от ИТ мениджърите в банките са фокусирани в поддържането на оперативната дейност в областта на ИТ, а повечето ИТ мениджъри в публичния сектор и производствените компании обмислят възможността ИТ да спомогнат за това бизнесът да спечели стратегическо предимство и да създадат стойност за бизнеса. Друг интересен момент от проучването е отношението към ролята на ИТ. Според проучването пречката да се реализират ползите от ИТ, всъщност са хората. Около 90 % от интервюираните споделят, че на практика каквито и иновативни технологии да се предложат, ако в компаниите не се създадат процесите и не са намерени точните хора, на практика ползите от тези иновации не могат да се реализират. Интересeн момент е също къде сами се определят ИТ мениджърите, в зависимост от това на кого рапортуват. Оказва се, че повечето от ИТ мениджърите, които рапортуват на финансовите директори, са фокусирани върху това да се намалят разходите за ИТ, а когато се рапортува на изпълнителните директори се търси и ефективността за бизнеса. Гледната точка на KPMG, изказана в проучването, е че възможността да се извлече цялостната полза за бизнеса от ИТ зависи до голяма степен и от самите характеристики на ИТ мениджъра. Четирите основни компетенции на ИТ мениджърите са: умението да мисли като клиент на организацията за която работи, да познава тенденциите в технлогиите и как те да генерират ползи за бизнеса, възможността да обмисля инвестициите в ИТ с ясен фокус в бизнес ползата, а не в самата технология и възможността да работи и комуникира с бизнес лидерите в организацията.

В държавната администрация нещата стоят по много по-различен начин. „Разгледах структурата на 16 министерства и се оказа, че само в 6 има дирекции Информационни технологии“, заяви г-н Венцислав Христов, член на Клуба на IT мениджърите в България. В останалите, които са над 2/3, ИТ мениджърът е обикновено с функции по поддръжка на ИКТ инфраструктура. „Картината в Държавната администрация още повече се влошава от това, че нивата на заплащане са в пъти по-ниски от тези в ИТ сектора. Трудно се намират стойностни кадри. Трябва да се работи в посока подобряване на тази песимистична картина“, допълни г-н Христов. „Дръжавата може поне нормативно да определи ролята на ИТ мениджъра и да го постави на едно ниво с останалите директори в държавната администрация, за да може да бъде поне НЕвъзпрепятстван потенциалния диалог между висшето ръководство и ИТ мениджърите. Иска ми се самият бранш да помогне или поне един от фокусите му да бъде върху ИТ специалистите в държавната администрация – БАИТ, Баском, останалите асоциации от бранша би трябвало да търсят много по-активно партньорство с държавната администрация и по този начин те ще повишават качеството, квалификацията и експертността на ИТ мениджърите, което ще доведе от своя страна до по-добри и повече проекти в държавната администрация и цялата индустрия ще може да изплува нагоре“, бе позицията на г-н Христов.

Процесите в държавната администрация трябва да бъдат анализирани и след това да бъдат оптимизирани в резултат на този анализ, добави г-н Валери Борисов, директор на дирекция „Е-управление” в МТИТС. Степента на зрялост на ИТ в държавната администрация гони индустрията, бизнеса. Темповете на развитие в частния бизнес са изпреварващи спрямо държавната администрация, но в това няма нищо лошо, защото държавната администрация разчита много на партньорството с бизнеса, браншовите организации. „Пример за едно такова успешно сътрудничество с браншовите организации е Проектът на Стратегия за електронно управление в България. Работата по подготовка на този проект отне около три месеца и по него работихме заедно с всички браншови организации. В тази стратегия сме заложили много амбициозни цели, в които ИТ мениджърите на администрацията да бъдат издигнати на подобаващото ниво и тази цел да бъде подкрепена с необходимите финансови ресурси, без значение дали те са бюджетни, дали са през европейски програми или др.международни източници на финансиране. Моето впечатление е, че днешните ИТ мениджъри в администрацията са фокусирани върху оперативната дейност, поддържащата дейност“, заяви г-н Борисов.

Румен Соколов, управител, Сервиз Финансови Пазари, дъщерно дружество на Българска фондова борса, представи позицията на финансова институция, като според него за бизнеса ИТ мениджърът не трябва да е само човекът, който е компетентен за хардуера, софтуера и информационната сигурност, а човекът който все повече разбира самия бизнес и е много навътре в него. ИТ мениджърът трябва да разбира от финанси, за да може да управлява бюджета на своето звено и да може да го имплементира към общия такъв и стратегията на компанията. Освен финансите, комуникацията е много важна и то не само комуникацията с висшия мениджмънт, а и с клиентите. Иновативността на ИТ мениджъра е много важна, за да бъде успешен бизнеса, за да предложат едни по-добри решения за бъдещото развитие на бизнеса, което носи ползи за цялата компания. Христос Пантазис, допълни позицията на финансовите институции, като главен оперативен директор, Емпорики банк. Той добави един друг много важен аспект, който не бива да се пропуска – зависимостта, която бизнеса има от информационни технологии е на такова ниво, че управлението на оперативния риск, на disaster recovery и на всички аспекти на осигуряване на надежността на системите, които се управляват, е изключително важен. Относно важността на ИТ хората и ИТ системите в която и да е институция се присъедини и Васил Тренев, Изпълнителен директор, Общинска Банка. Във всяка една институция, не само в банковите институции, непрекъсваемостта на бизнеса е задължителна - ако ИТ-то спре, спира цялата банка.

Предизвикателството пред мениджърите на ИТ са самата сложност на технлогиите и проблемите с тяхното представяне, добави Деян Дънешки, изпълнителен директор на Български пощи АД. „Динамиката в ИТ е много голяма и факторът време е ключов“, заключи Дънешки.

Според Милен Михайлов, ИТ мениджър, Софарма трейдинг, ИТ мениджърът във всяка една компания, трябва да стои до най-високия мениджмънт, защото в повечето случай е безпристрастен съветник, който от една страна е и вътре в самата компания, и има досег до всички външни клиенти, и може да генерира много позитивни идеи, които да се разрастнат и допринесат за ползите в компанията.

„Ние имаме една задача да се рекламираме сами и да убеждаваме ръководството и акционерите на кое място трябва да сме и да го доказваме всеки ден“, добави за финал Мирослав Вичев.

За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов