Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CIO PR Зона

PSD2 в приложната архитектура на банката – оптималният (и подценен) подход

1430 прочитания

Сред магическите думи за банковия сектор през настоящата година неизбежно се включиха абревиатурите PSD2 и GDPR. Регулаторните промени са задължителни и с голям мащаб, съответно бюджети и приоритет, което доведе до огромен интерес от страна на всички доставчици в сектора – от глобалните гиганти през специализираните софтуерни и консултантски компании до индивидуалните експерти в областта на регулациите и дигитализацията. В частност за PSD2 банките донякъде естествено се насочиха към решения, сравними с мащаба на бизнес отражението на директивата – т.е. широкообхватни софтуерни системи с фундаментално място в приложната среда на банката, по същество трансформиращи архитектурата на връзките и интеграцията между основната банкова система, междинните и комуникационните слоеве и дигиталните канали. Като задължителни елементи от една „PSD2-съвместима архитектура бяха определени системи за управление на приложни интерфейси (API management), архитектури, управлявани от правила за интеграция на приложения (ESB) и ориентирани към услуги (Service-oriented) back-end платформи. В търсене на мащабната трансформация като че ли започва да убягва едно очевидно решение с огромни предимства – а именно модерните платформи за интернет и мобилно банкиране, които директно предоставят и осигуряват необходимата основа за бърза, ефективна и фокусирана реализация на PSD2 съвместимост на банката.

Нека разгледаме еволюционно развитието на съвременните онлайн банкови платформи - преди масовото навлизане на мобилните приложения за банкови услуги и установяването на omni-channel концепцията, стандартното онтернет банкиране изглеждаше най-общо така:


В това поколение на архитектурата на онлайн системите не е заложен дизайн, ориентиран към услуги (или в краен случай те са консуматори на такива, предоставени от вътрешно-банковите системи), монолитният приложен слой капсулира бизнес логиката, включително автентикацията, и уеб потребителските интерфейси са силно обвързани с компонентите на приложния слой.

В следващото развитие системите, проектирани с перспектива, дори много преди оформянето на PSD2, логично развиха услуги като част от мултиканалната стратегия, които използват единен приложен слой, базиран като правило на вече изградените компоненти на интернет банкирането. Преди всичко тези услуги се използват за мобилното банкиране, но с подходящата адаптация те могат да се приложат и за киоски, „умни“ ATM-и, модерните чат-бот приложения и т.н.:

Какво е бъдещето на тази архитектура в контекста на PSD2? Мултиканалните услуги (или дори само услугите, в частност развити за мобилно банкиране) даже и в сравнително базов обхват надвишават изискванията за функционално покритие на PSD2-съвместимите API – Account Information Services и Payment Initiation Services – в тях се включват информация по допълнителни продукти, като кредити, депозити, карти; плащанията също предоставят разширени възможности като битови плащания, специфични трансфери и т.н., макар и да не отговарят на (все още „официално“ недефинирания) формат по PSD2 и да изискват определени доработки. Примерната илюстрация демонстрира следващото надграждане на архитектурата:



Позиционирането на мултиканалните услуги е оптимално като основа за развитие на API платформа. Тази основа включва изградени интеграционни интерфейси с бизнес функционалност, напълно покриваща и дори надвишаваща значително изискванията за PSD2; налични оперативни характеристики, като резервираност, 24x7 работа, скалируемост; доказана надеждност; и не на последно място – опит и експертиза в предоставянето на услуги към крайните клиенти на банката, макар и в друг контекст. Еволюцията на мултиканалните услуги, налични върху онлайн банковата платформа за реализация на настоящата функционалност например на мобилното банкиране (и други канали) в посока развитие към Open Banking API със съответния функционален набор услуги, формат и протокол, съвместим с националните и европейските стандарти и подходящата имплементация на Strong Customer Authentication би дала на банката безспорни предимства – значително съкратено време за реализация на PSD2 APIs, предвид наличната функционална основа; оптимизирано усилие, респективно цена чрез максималното преизползване на компонентите на онлайн платформата, включително хардуерна и мрежова инфраструктура; възможност за развитие на самите мултиканални услуги, стъпвайки на добрите практики и инерцията, получена от работата по API интерфейсите; консистентност на функционалността и качеството на услугите, предоставяни на клиентите на банката (чрез собствените канали) и тези, предоставяни на трети страни (според изискването на PSD2); и индиректно, но съвсем немаловажно - осигуряване на необходимото време за по-комфортно, постепенно и стабилно реализиране на неизбежните генерални промени с трансформирането и въвеждането на фундаментални нови модули в банковите архитектури, наложени от цялостната дигитализация и съвременните изисквания на бизнеса.

Дайс Софтуер е лидерът на пазара за онлайн бизнес за финансови институции, с решения от висок клас, избрани от водещите банки в България. 5 от най-големите 7 банки използват софтуерната платформа за онлайн банкови и финансови услуги на компанията. Сред клиентите на фирмата са Банка ДСК, УниКредит Булбанк, Райфайзенбанк, Юробанк (Пощенска банка), Сосиете Женерал Експресбанк, Ти Би Ай Банк.



Дайс Софтуер ООД
За контакт: София 1303 Бул. Александър Стамболийски 101-103 София Тауър (Мол София) ет.4
Владислав Димитров, Директор vladislav.dimitrov@dais-set.com : +359 87 8618083
www.dais-software.com



(23.04.2018)
За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия |
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов