Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

CIO PR Зона

GDРR: Началото на 2019 година

770 прочитания

Регламентът, който е най-голямата реформа в защитата на неприкосновеността в последните двадесет години, влезе в сила на 25 май миналата година. Тогава голяма част от нас приеха, че нещата ще се случат незабавно. Но както при повечето нови и широкообхватни правила, постигането на ефекти от прилагането на регламента е процес, изискващ време.

Бизнесът от всички сектори положи усилия да се подготви за крайния срок през 2018 г. Сега проучванията показват, че повечето организации все още изпитват трудности при спазването на значителна част от изискванията на регламента.

Сред правилата е и правомощието на регулаторите да налагат глоби от до 4% от глобалния доход или 20 млн. евро, в зависимост коя сума е по-голяма. Анализаторите също така разсъждават, че бизнесът не трябва да се съсредоточава само върху глобите, които биха могли да получат, но и как спазването на GDPR може да бъде двигател на повишено доверие на клиентите и цялостен растеж на бизнеса. Така 2019 г. се очертава като годината, в която начините, по които компаниите се съобразяват с GDPR, се уеднаквяват за различните индустрии и оказват положително влияние върху перспективите за клиентите.

Първите глоби вече са факт в края на 2018 година. Държавните комисии за защита на данните са залети с оплаквания – само във Франция и Италия е регистриран 53% скок в броя на жалбите, сочи ръководителят на Европейския надзорен орган по защита на данните Джовани Бутарели. Не само глоби, но и решения за предупреждения към администраторите, за въвеждане на встъпителни забрани, временни забрани или ултиматуми". Размерът на глобите се решава от националните регулатори. Институцията на Бутарели не налага глоби, а координира работата на агенциите в целия ЕС. Наказания могат да бъдат понасяни от всяка компания, която работи в Европа, независимо дали е базирана на континента. Cpeд вeчe peшeните cлyчaи oбaчe не ca жaлбитe, пoдaдeни в дeня нa влизaнeтo в cилa нa GDРR cpeщy Инcтaгpaм, Фeйcбyĸ и дpyги, зaщoтo oщe ca в eтaп нa paзглeждaнe. Глобата има значение за компанията и за общественото мнение, за доверието на потребителите. Но от административна гледна точка тя е само един елемент от цялостното прилагане на правилата.

Освен становища, корективни мерки, публично оповестени са и няколко санкции в значителен паричен размер:

Австрия – санкция от 4 800 евро заради нарушен принцип на „прозрачност“ при осъществяване на видеонаблюдение от страна на австрийски търговец.

Португалия – 400 000 евро. Болница е пренебрегнала изискванията, свързани с правилата за достъп до данни, като с това е изложила на риск данните на пациенти.

Германия – 20 000 евро. Сайт за социални контакти не е приложил мерки, с които да гарантира сигурността на данните на потребителите.

Председателят на Комисията по защита на личните данни Венцислав Караджов посъветва бизнеса внимателно да чете европейския регламент, защото той защитава и него. Подадени са 800 жалби в КЗЛД. Според Караджов това е нормално с оглед на сериозната разяснителна кампания, в която на физическите лица и администратори на лични данни са били обяснени правата и задълженията им.

Като цяло позитивната новина днес е, че има признаци, че фирмите поемат по-сериозно своите правни и морални ангажименти за защита на данните.

Ако току-що започваме пътуването си с GDPR, то да бъде с осъзнаването, че при постигането на съответствие, ​​просто приемаме още един административен процес в нашия бизнес. Сремежът е да го включим не само в практиката, но и в самата култура за всичко, което правим.

Струва си да се припомни, че GDPR никога не е бил праг, който след като бъде преминат, може да бъде забравен. Прилагането на GDPR е непрекъснат процес. Процедурите следва да бъдат наблюдавани и периодично преглеждани за съответствие, независимо от вида или размера на организацията.

Казано по-просто, никога не е твърде късно да започнем и няма неподходящ момент, в който да обмислим как да управляваме защитата на данните в рамките на нашия бизнес.


S&T България
T: +359 2 965 1710
F: +359 2 975 1600
snt@snt.bg, www.snt.bg

(08.02.2019)
За нас | Аудитория | Реклама | Контакти | Общи условия | Декларация за поверителност | Политика за бисквитки |
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов