Анализи

Облакът спести на „Електростарт“ над 30% от разходите за ИТ

CIO Media

Виргиния Стаматова

ВИЗИТКА: Боян Яначков е компютърен инженер и икономист. Работи повече от 7 години в „Електростарт“ АД, като от началото на 2018 заема позиция директор "Планиране, производство, ремонти и ИТ". Притежава няколко сертификата ITIL. Член е на управителния съвет на Kлуба на ИТ мениджърите в България и е техен представител към Работната група по облачни въпроси в Европейския клуб на ИТ мениджърите.



Г-н Яначков, днес всичко е в облака – от личните ни данни до тези на бизнеса. Какво е значението на облака за едно производствено предприятие като „Електростарт“?

При нас облакът дойде като следствие на нуждите от софтуер за организация на производството, който да ни нареди до нашите конкуренти, вече използващи ERP системи. Спряхме се на решение от висок клас на Microsoft, като изборът беше направен 2009-2010. Внедряването започна година по-късно , а 2012 абсолютно всички ресурси на компанията бяха изнесени в облака. В момента там освен ERP системата е и софтуерът ни за детайлно планиране, защото се оказа, че производството на компания като нашата има потребности, които надхвърлят възможностите на ERP система дори от класа на Microsoft Axapta или SAP - варианти, които проучихме. Детайлното производствено планиране изисква допълнителен софтуер – APS (Advanced Planning and Scheduling) приложението на Siemens, с което разполагаме, планира в допълнение към ERP системата. Те се намират в облака заедно с целия набор от системи за доклади и бизнес анализи. В допълнение, всичките ни потребители работят с виртуални десктопи и целия набор от програми, които се използват в компанията – за документообработка, за обработка на таблици, имейл платформи и такива за организиране на срещи, запазване на ресурси, отпечатване, сканиране. За това решение през 2012 бяхме номинирани за ИТ проект на годината. В „Електростарт“ всичко, което ползва една модерна компания, е изнесено в облака, като по-голямата част от услугите са SaaS (без ERP и APS системите, чиито лицензи са наши, но ги ползваме през хибридна облачна платформа). Закупуването на лицензи за тези платформи беше изискано от доставчиците. Благодарение на софтуера като услуга „Електростарт“ е спестила много разходи. Когато ни се е налагало да оптимизираме личния състав (да освобождаваме и наемаме служители), това решение ни е позволявало на месечна база да контролираме разходите си ,и то много прецизно. Промяната е заложена в дългосрочните договори, които имаме за облачната услуга.

Останаха ли ви приложения, които поддържате на локални сървъри, или всичко изнесохте в облака?

Всичко е изнесено в облака. Както споменах, имаше две системи, за които доставчиците изискваха работа на локален сървър, но ние на собствена отговорност ги изнесохме в облака и станахме едни от първите клиенти, предприели подобна стъпка. С облачни лицензи са CAD-CAM системите, които използваме за разработка на нови изделия (платки, схеми и т.н.). Те се ползват чрез виртуални потребители. Друга система, която сме изнесли в облака, е SCADA на Siemens, която отчита в реално време работата на машините в производството. И в този случай доставчикът имаше препоръки да се използват локални сървъри, но ние решихме да я изнесем. В резултат на това от 2012 нямаме нито един локален сървър или компютър. Цялата производствена база работи на тънки клиенти, като 40 от тях почти не са гасени от 2012, т.е. вече 6 години. Те не са имали никакви софтуерни проблеми; нито едно не е имало преинсталации или вируси. Нищо не сме подменяли по тях освен периферия – мишки и клавиатури – и то заради силно запрашената среда. Няма нито едно дефектирало или изгоряло устройство. На практика тънките клиенти са без амортизация и намалиха многократно разходите ни за компютри и поддръжка. Цената за придобиването им е около една трета от тази на персонален компютър, или около 200 евро. 

За да прочетете цялата статия, е нужен абонамент.


X