Анализи

Какво да очакваме от изслушването на Марк Зукърбърг пред Конгреса?

Иван Гайдаров

Има два начина – този, по който го прави Facebook, и този, по който го прави китайското правителство. С тази теза създателят на Facebook Марк Зукърбърг смята да защити пред американския Конгрес противоречивия си проект за създаване на дигитална валута – Libra. Според него тя е от съществено значение за проектирането на американското лидерство в глобален мащаб, съобщава американското онлайн издание NPR.

Очаква се той да акцентира на възможността Китай да поеме лидерството в сферата на дигиталните валути, ако проектът Libra се забави, гласят предварителните забележки, публикувани преди изслушването на Зукърбърг пред Комисията за финансови услуги, която трябва да се състои днес.

"Докато обсъждаме тези проблеми, останалият свят не чака. Китай бърза да лансира подобни проекти в рамките на следващите месеци", смята Зукърбърг, като добавя, че Libra ще разшири американското финансово лидерство и ще затвърди "нашите демократични ценности и позициите ни по целия свят". За да се случи това обаче, той е категоричен, че САЩ трябва да заложи на иновациите.

Зукърбърг често се позовава на Китай като съперник на американското технологично превъзходство и американските ценности. Миналата седмица в реч в Университета Джорджтаун във Вашингтон той предупреди, че призивите към Facebook да налага повече ограничения върху потребителското съдържание в своята платформа, застрашават ангажимента на САЩ към свободата на словото и глобалното влияние на страната. "Доскоро интернет в почти всяка страна извън Китай се дефинира от американски платформи със силен акцент върху свободното изразяване. Но това не е гарантирано завинаги", смята той.

Зукърбърг отново попадна под прожекторите на Вашингтон, след катo най-голямата социална платформа е подложена на сериозен натиск заради влиянието, което има върху живота на над 2 млрд. потребители. Очаква се членовете на Конгреса да се възползват от възможността и да го разпитат по цял куп теми, освен проекта Libra.

Ето три въпроса, на които Марк Зукърбърг може да се наложи да отговаря:

Наистина ли Facebook ще пусне дигитална валута?

Facebook казва, че Libra би позволила на потребителите по целия свят - особено тези без традиционните банкови сметки - да изпращат пари толкова лесно, колкото изпращат текстови съобщения. И макар първоначалната идея да идва от Facebook, в крайна сметка зад проекта застанаха общо повече от 27 партньори, включително компании за финансови услуги.

През последните седмици обаче няколко от първоначалните съучредители на Libra Foundation, която стои зад реализацията на идеята, се отказаха, в това число Visa и MasterCard, както и PayPal и Stripe. Според източници на NPR като представители на силно регулирани сектори те са взели решението заради отрицателното отношение на институциите към проекта. Този отказ накара анализаторите да се усъмнят, че проектът ще продължи.

"Проектът Libra от самото си начало не изглежда жизнен. Не мисля, че Facebook може да го реализира без подкрепата на компаниите от финансовия сектор. Просто не смятам, че социалната мрежа има какво да прави в тази сфера сама по себе си", казва Майкъл Патър, борсов анализатор в Wedbush Securities.

В подготвените си бележки Зукърбърг признава, че Facebook "не е идеалният емисар за налагането на тази идея пред обществото заради изобилието от проблеми през последните няколко години и съм сигурен, че хората биха искали и други компании да застанат за дигиталната валута". Той също така е категоричен, че Libra няма да бъде пусната в употреба никъде по света, ако не получи одобрението на американските регулатори.

Полага ли Facebook достатъчно усилия да спре дискриминацията в рекламата?

Жилищната политика е друг основен аспект на днешното изслушване. Facebook стана обект на федерално дело, заведено от Министерството на жилищното строителство и градското развитие, по обвинение, че допуска дискриманация в сферата на жилищното строителство.

Твърденията са мотивирани с инструментите за насочване на реклами във Facebook. Компанията позволява на рекламодателите да избират кой може и кой не може да вижда реклами въз основа на редица различни критерии.

"Facebook дискриминира хората въз основа на това кои са и къде живеят в нарушение на закона", смята секретарят на ведомството Бен Карсън през март.

Компанията също така е обвинена, че допуска дискриминация на база възраст и пол в обявите за работа. Никол Търнър Лий, сътрудник от Центъра за технологични иновации към изследователската организация Brookings Institution, която изучава достъпа до технологии, смята, че Facebook може да не е възнамерявала рекламните ѝ инструменти да бъдат използвани по този начин. Въпреки това е категорична, че интернет платформите трябва да положат повече усилия в анализа на последиците от създадените от тях технологии.

"Трябва да се запитаме дали компании като Facebook са наясно със стандартите, които човешките и гражданските права и доколко техните продукти и услуги са в съответствие с тях" смята тя.

Facebook преустанови възможността рекламодателите да насочват реклами за жилища, работни места и кредити към хора въз основа на тяхната етническа група, пол, възраст или пощенски код, а впоследствие пое ангажимент да дари 1 милиард долара по програма за достъпни жилища в Калифорния.

В предварителните си бележки Зукърбърг обяснява, че Facebook вече има "по-широк поглед върху нашата отговорност. Това включва гаранцията, че нашите услуги се използват за добро, и предотвратяването на евентуални щети. Хората не трябва да бъдат дискриминирани от нито една наша услуга".

Прекалено мощна платформа ли е Facebook?

Конгресът не е единственият клон на правителството, който задава трудни за Facebook въпроси. Федералната комисия по търговията, Министерството на правосъдието и група от 47 държавни адвокати разследват Facebook за потенциални нарушения на антитръстовите правила.

"Държавните прокурори са загрижени, че Facebook може да изложи потребителски данни на риск, да намали качеството на избора на потребителите и да повиши цената на рекламата", заяви във вторник генералният прокурор на Ню Йорк, Летисия Джеймс.

Някои критици призовават компанията да бъде разделена или придобивания като тези на Instagram и WhatsApp да бъдат разтрогнати. Тази идея, която включва същите мерки и към други гиганти като Google и Amazon, дори е ключова част платформата на един от кандидатите за президент на САЩ.

Редица технологични анализатори подкрепят идеята. Марк Беньоф, изпълнителен директор на софтуерната компания Salesforce, заявява пред CNN, че Facebook е "пристрастяваща" и има твърде голям контрол върху данните на потребителите - следователно трябва да бъде разбита на части. "Те имат неоправдано голямо влияние като най-голямата социална медия на планетата", смята той.

Дори съоснователят на Facebook - Крис Хюз - стартира антимонополен фонд на стойност 10 милиона долара, който подкрепя политики и академични изследвания, целящи изземането на корпоративната власт над технологичната и други индустрии.

Тази идея определено не допада на Зукърбърг, който в изтекъл запис, публикуван от The Verge това лято, обяснява, че ще се "бори" с всички сили срещу това и очаква да спечели всяко едно правно предизвикателство по темата.

В Джорджтаун миналата седмица Зукърбърг призна, че критиките към големите технологични компании имат почва, но отхвърли основните аргументи.

X