Анализи

Новите правила, към които трябва да се придържа CIO (Част 2)

Иван Гайдаров

Старо: Заключете всяко устройство
Ново: Потребителите трябва да са щастливи

Работата вече не се случва само по време на осемчасовия работен ден в офиса. Служителите работят в удобно за себе си време, в собствени пространства и често на личните си устройства. Това означава, че ИТ вече не може да има реалистични очаквания за контрол на цялата технологична среда, в която влизат и домашни лаптопи или смартфони, казва Авани Дезай, президент на Schellman & Co., независим оценител на сигурността и поверителността в бизнес организации.

До края 2020 г. половината от всички служители в САЩ например се очаква да работят от разстояние. Дори в силно регулирани отрасли като финанси или здравеопазване, блокирането на социалните медии или ограничаването на приложенията на потребителските устройства, които се използват и за служебни нужди, няма да е особено успешна стратегия. "Просто подобни опити могат да завършат със загуба на едни от най-добрите ви таланти", предупреждава Авани Дезай.

Това налага повече от всякога CIO да балансира между изискванията за сигурност и желанията на крайните потребители. С други думи, съвременните CIO трябва да са толкова добри в областта на HR, колкото и в тази на информационната сигурност.

"Първото нещо, което CIO трябва да направи, е да седне с бизнес лидерите и да попита: "Какво правим, за да отговорим на нуждите на нашите потребители?". Това отваря вратите за участието на CIO в разговори, в които преди не им се налагаше да участват. Тук е и моментът те да предложат работещи решения на нововъзникващите рискове", категоричен е още президентът на Schellman & Co.

Старо: Изберете един партньор, придържайте се към него
Ново: Дръжте възможностите си отворени

Някога CIO опростяваха управлението на своите портфейли, като се ангажираха с един основен доставчик, който осигурява по-голямата част от нужните на компанията технологии. Но някои неуспехи при доставката на услуги, големите лицензионни такси и липсата на достатъчно гъвкавост се отразиха негативно на този подход.

"Днес предприятията могат да се справят много по-добре с предизвикателствата, като постоянно търсят по-гъвкави технологични партньори, които могат да задоволят нуждите им без продължителни преговори за договори или неустойки", казва Майк Мейкъл, изпълнителен директор на secureHIM, консултант по сигурност в сферата на здравеопазването, като добавя, че това е продиктувано от желанието за икономии и постигане на по-голяма гъвкавост.

"Предприятията искат най-доброто – партньори на доставчици, чиито предложения са по-гъвкави, което им позволява да реагират по-адекватно на бързо променящия се пазар. Гъвкавостта обаче има своята цена, тъй като повече доставчици и решения означава повече сложносг", обяснява Мейкъл.

Той акцентира, че много предприятия допускат грешка, мислейки, че използването на доставчици от трети страни или SaaS ще им позволи да намалят броя на работните места в своите организации и в крайна сметка "губят ценни институционални знания."

Успешното жонглиране с множество доставчици на услуги също така изисква създаване на програма за тяхното управление, за да се гарантира, че изискванията на страните по договорите се спазват.

Старо: Опитайте се да избягвате доставчици на заключен софтуер
Ново: Опитайте се да избягвате затворената облачна инфраструктура

Понякога, колкото повече неща се променят в ИТ сферата, толкова повече остават същите.

Много предприятия, попаднали веднъж в капан на технологични партньори, които затрудняват миграцията към нови платформи, впослвдствие се ориентират към облачни доставчици, които затрудняват напускането на платформите си.

"Amazon, Google и Microsoft правят всичко възможно, за да ви затворят на 100% в тяхната среда", обръща внимание Дейв Фрийд, изпълнителен директор на облачния доставчик Wasabi, и добавя: "Те дори налагат такси за напускане, така че всеки път, когато искате да изтеглите данните си от тяхната среда, трябва да си платите. Заключват ви със собствени протоколи и схеми за ценообразуване, които ви санкционират при опит да напуснете поставените граници".

Но точно както много доставчици на монолитен софтуер бяха принудени от иновативни конкуренти да станат по-гъвкави, облачните гиганти са предизвикани от редица стартъп компании, които в крайна сметка ще ги принудят да съборят стените, които издигат.

"Има десетки компании, които работят по иновации във всички основни области, които Amazon обслужва. Ако съм разработчик, който изгражда малко прототипно приложение, е добре да използвам един от тези затворени продукти на Amazon, защото ще имам всичко под един покрив. Но ако представлявам компания, която генерира и харчи милиони долари годишно, определено ще се поогледам извън Amazon, защото в наши дни това е повече от лесно и хората постоянно го правят", обобщава изпълнителният директор на облачния доставчик Wasabi.

Старо: Докато не се счупи, не го поправяй
Ново: И да не е счупено, промени го

Преди десетилетие работата на ИТ беше да поддържа достъпността висока, а разходите ниски, за да минимизира прекъсванията и да избегне пробивите в сигурността. Днес CIO се превръща в главен иновационен директор. Бързото движение и промените са новият мандат, който трябва да изпълнява CIO.

"В днешно време CIO са отговорни за иновацията на продуктите и услугите, които увеличават приходите и лоялността на потребителите и побеждават конкуренцията", казва Бану Синк, вицепрезидент по разработване на продукти и облачни операции в OpsRamp, платформа за управление на AI операции, като според него те преди всичко трябва да насърчават премерения риск, "особено около технологиите и разрушителните екосистеми, за да поддържат бизнеса и организацията една крачка пред конкурентите."

Старо: Мястото на CIO е в центъра за данни
Ново: Мястото на CIO е в заседателната зала

Години наред CIO обитаваха предимно сървърните зали, където тяхната работа беше да поддържат лампичките зелени, а сървърите в изправност. Епохата на дигитална трансформация обаче промени това завинаги.

"В епоха, в която една средна по размер компания харчи повече от капиталовия си бюджет за ИТ, отколкото за каквото и да било друго, и ако нейните технологии не работят, изпада от пазара, ИТ трябва да бъде част от ръководния екип", казва Оли Тордарсон, изпълнителен директор на доставчика на ИТ услуги Alvaka Networks, и добавя: "Истинският CIO трябва да присъства на заседанията на изпълнителния мениджмънт и да докладва на изпълнителния директор."

За много предприятия този преход е бавен и устойчив. Според доклад на Windstream и Forrester Research от 2017 г. 36% от бизнес лидерите смятат ИТ за стратегически партньор в изпълнителния мениджмънт. Около 1/3 от предприятията пък казват, че позицията на техния CIO е в процес на трансформация в ключов иновационен лидер, докато останалите все още се отнасят към технологичния персонал предимно като към екип за изпълнение на поръчки.

Ако технологичните лидери искат да бъдат взети на сериозно на стратегическо ниво обаче, те трябва да говорят на езика на бизнеса. CIO няма да може да убеди никой от бизнес лидерите, че са нужни капиталови инвестиции в нови технологии, като говори за скорости и емисии. ИТ лидерите трябва да могат да демонстрират колко време или пари ще спести имплементацията на технологиите или как това ще даде възможност на бизнеса да предложи допълнителни услуги и да се разшири на нови пазари.

X