Анализи

Как COVID-19 се отрази на глобалната икономика?

Иван Гайдаров

COVID-19, новият коронавирус, който за първи път беше регистриран в Китай, се разпространи в няколко други държави с тревожна скорост, но броят на заразените все още не е критичен. Въпреки това в няколко държави - между които Южна Корея, Италия и Иран - здравните власти повишиха нивото на опасност до максимална степен.

Броят на потвърдените случаи в Южна Корея скочи до 2022 случая (13 смъртни) на 28 февруари от 101 случая на 18 февруари 2020 г. Броят на потвърдените случаи в Италия нарасна от 21 случая на 20 февруари до 655 (17 смъртни случая) на 28 февруари 2020 г. В Иран броят на случаите към същата дата е 245 (26 смъртни случая), в сравнение с 22 случая на 21 февруари.

Тези цифри засега не изглеждат впечатляващо в сравнение с броя на смъртните случаи от обикновен грип всяка година, но са червена лампа заради високия процент на смъртност при заболяване и бързото разпространение на вируса. Най-големият проблем обаче е, че все още не са напълно ясни всички поражения, които коронавирусът може да нанесе, ако не бъде поставен под контрол.

Несигурност

Инвеститорите започнаха да осъзнават какви могат да бъдат размерите на икономическия спад в глобален мащаб, но все още нямат идея как да определят потенциалните загуби. Икономистите обаче вече оценяват възможните щети за глобалната икономика на 1 трилион долара, а очакванията са те да достигнат и много по-високи нива, ако болестта не бъде овладяна в рамките на следващите няколко седмици.

Истинският проблем не е в оценката на загубите от продажби, пряко свързани с епидемията, а по-скоро в последствията от разпадането на веригите на доставки. Ключово значение за разбирането им има знанието за това коя държава какво прави и за кого, както и колко от кое има произведено и докога ще стигнат запасите, за да се поддържа веригата за доставки. Това ни води до въпроса: Кога ще започнат да се изчерпват наличностите?

Вече поне три завода за производство на автомобили извън Китай са затворени поради липсата на части - един в Южна Корея, един в Япония и един в Европа. През следващите седмици се очаква броят им да се увеличи.

Много авиокомпани преустановиха полетите си до и от Китай, а някои наложиха забрана и на тези до Южна Корея, Италия, Япония, Хонконг и Иран. И тук очакванията са списъкът да се разшири през следващите дни и седмици, тъй като се появяват все повече случаи на коронавирус в глобален мащаб.

Китай участва в голяма част от веригите за доставки, както и Южна Корея. Това, което повечето хора не осъзнават, е, че всъщност 90% от износа от Южна Корея и 62% от този на Китай са незавършени или междинни продукти, нужни на външни производители по целия свят. Когато частите или други междинни продукти не могат да бъдат произведени или доставени, веригата за доставки се разпада. Южна Корея заема водещи позиции в сферата на електрониката и някои видове полупроводници. Китай пък има отношение към толкова много индустрии, че е трудно да бъдат изброени, без да бъде забравена някоя от тях.

Едно от тях е фармацевтичната. Някои оценки например сочат, че 90% от лекарствата, отпускани по лекарско предписание в САЩ, се произвеждат в Китай. В същото време някои от фабриките в сектора са затворени от повече от месец и глобалните вериги за доставки се очаква да започнат да изпитват недостиг още в рамките на следващите седмици. Невъзможността милиони хора да получат достъп до жизненоважни лекарства може да се превърне в сериозно предизвикателство пред глобалните здравни системи.

Като цяло Китай има участие в почти 1/3 от ръста на световния БВП, което означава, че когато Китай кихне, останалият свят настива. А в момента Китай има много по-големи проблеми от обикновеното подсмърчане.

Други икономики по целия свят, които са силно зависими от износа за Китай, също ще преживеят сериозен спад на БВП поне през първото тримесечие на фискалната година, а може би и през второто. Ръстът на БВП на Германия беше нулев през Q4, докато тези на Франция и Италия бяха отрицателни. И трите икономики вероятно ще изпитат икономическо стегнация през Q1 и вероятно през Q2. Очаква се износът на Япония за Китай да намалее със 7% и с още повече за Южна Корея.

Икономическият ръст през Q2 също е изложен на риск, тъй като веригите за доставки по целия свят се разпадат и ще са необходими седмици докато всичко започне да работи с пълен капацитет. Чак след като това стане факт, ще започне и процесът по възстановяване на системата за доставки. Тук не трябва да се забраввя също така, че междинните продукти първо трябва да бъдат произведени и транспортирани, преди да могат да бъдат вложени в направата на готовите стоки. Не на последно място, идва и въпросът за тяхното последващо разпространение до крайните потребители или търговците на дребно. С други думи, компаниите по целия свят тепърва ще трябва да поработят на празен ход, а останалите временно без работа потребители ще имат по-малки възможности за потребление. И това не важи само за Азия, но и за Северна Америка и Европа.

X