Анализи

Родният технологичен сектор и предизвикателството COVID-19

Александър Главчев

Пандемията от COVID-19 хвана неподготвени не само властите и здравните системи в редица страни, но и бизнесите като цяло в глобален мащаб. У нас технологичните компании реагираха на предизвикателството с редица възможности за безплатен достъп до свои услуги, промоционални кампании, съвети за смекчаване на ситуацията, както и, разбира се, дарения и друг вид помощи за болниците.

Образователната сфера
Образованието е сред най-засегнатите от пандемията области. Заради въведените ограничителни мерки учениците не могат да посещават училище и много институции преминаха на дистанционен режим на работа.

В средата на март, веднага след обявяването на извънредното положение, издателската група "Просвета" пусна свободен достъп до своите ресурси, включително електронните учебници по всички предмети от 1-ви до 10-и клас. Те могат да се използват от над 700 хил. ученици. Безплатен е достъпът и до електронните познавателни книжки, предназначени за децата от детските градини и подготвителните групи.

Свободно използване на своите електронни ресурси, учебници и учебни материали с марките "Анубис", "Булвест 2000" и Klett осигурява и образователно издателство "КЛЕТ България". Материалите обхващат всички учебни предмети от 1-ви до 10-и клас.

До 29 март беше безплатен и достъпът до сайта за онлайн уроци "Уча.се". В него са налице над 16 хил. видеоуроци и тестове по всички предмети от 1-ви до 12-и клас, както и материали за 4-та група за децата в предучилищна възраст.

Smart Classroom предостави на учителите и учениците безплатна виртуална класна стая. Това стана възможно благодарение на партньорството между платформата и daskal.eu. Платформата има редица функционалности за провеждане на учебен процес като аудио- и видеовръзка в реално време, както и възможност за споделяне на екран.

Също така учителите в страната могат да се възползват от платформа за дистанционно обучение Envision Play. Достъпът и работата със системата ще бъдат безплатни до изтичането на периода на извънредно положение в страната - 13 април. Чрез нея преподавателите могат да задават задачи и упражнения на учениците, а те на свой ред да решават от собствените си устройства - компютри, таблети или мобилни телефони.

Телекомите
Телекомуникационните оператори бяха сред първите с реакции срещу коронавируса. А1 и "Теленор" почти едновременно дариха оборудване и финансови средства за по около 200 хил. лв. съответно на специално създаденото отделение за болни от COVID-19 в "Пирогов" и за университетската болница "Александровска".

От Vivacom пък взеха решение да подпомогнат образователната система и дариха 500 таблета за дистанционно обучение на Министерството на образованието и науката.

Операторите не забравиха и клиентите си, много от които трябва да работят от домовете си. А1 предоставя на клиентите на свои тв услуги над 200 тв канала. Абонатите на мобилна услуга пък ще получат 10 000 МВ бонус, с който да браузват в мрежата, без да напускат своя дом. А1 предлага и пакет за представителите на малкия и средния бизнес. Предложението включва различни комбинации от лаптоп или таблет, Netbox за интернет свързаност и Office 365.

"Теленор" предостави на всички свои клиенти 1000 минути за разговори с всички национални мрежи, 10 000 МВ за мобилен интернет на максимална скорост и достъп до всички свои дигитални услуги без допълнително заплащане.

Vivacom пък още преди пандемията предложи включен антивирусен софтуер за всички клиенти на своите фиксирани интернет услуги. По-късно оттам допълниха, че предложението е удачно за домашните офиси, в каквито са се превърнали много български домове.

Работата от вкъщи
Домашният офис е реалност за много хора в страната и това поставя на изпитание ИТ отделите. Много компании взеха решение да помогнат именно в тази насока, излизайки с безплатен достъп до свои услуги.

"Хюлет Пакард Ентърпрайз", управлявана от "Селектиум", предлага временни безплатни лицензи на продукти за дистанционна свързаност Aruba. Пакетите са подходящи именно за малки и средни предприятия и домашни офиси и включват: HPE Aruba Work from home (контролери и точки за отдалечен достъп) за работа от вкъщи, безплатно HPE Aruba VPN решение с виртуален контролер, активно за 30 дни, безплатни лицензи за client-to-site VPN към съществуващи контролери.

Свободен достъп до Remote Work Pulse в помощ на бизнеса от дистанция и до COVID-19 Pre-Screen & Routing осигури SAP Qualtrics за срок от шест месеца. Използвайки решението, компаниите добиват информация за това какво да комуникират, кога да го направят и към кого да го адресират. Предприятията могат да идентифицират по-рискови групи сред служителите си, които имат нужда от детайлна комуникация и внимание, и да предоставят на базата на това специализиран подход за подкрепа.

Здравната сфера
Здравеопазването очевидно е едно от най-важните в условията на епидемия. Много организации насочиха усилията си именно в тази сфера.

Българската фирма "Найкомс" обяви, че осигурява безвъзмездно технология за онлайн комуникация, както със и между медицински специалисти. Системата Medcare се използва и в момента от редица болници като УМБАЛСМ "Н. И. Пирогов"; УМБАЛ "Света Анна" - София, и лечебни заведения в още 30 населени места.

Зстрахователната компания УНИКА предоставя свободен достъп до новото си уеб приложение MedUNIQA, чрез което всеки може бързо и лесно да се свърже с лекар. Онлайн консултациите се провеждат със специалисти в следните девет направления - дерматология, гастроентерология, гинекология, ортопедия, ендокринология, педиатрия, урология, вътрешни болести и очни болести.

X