Анализи

Canalys: Пандемията променя изцяло технологичния бизнес

Владимир Владков

Пандемията от коронавируса и мерките за ограничаването й промениха глобалната икономика, отразяват се и на технологичната индустрия, като някои сектори, фокусирани върху корпоративните офиси, ще пострадат по-сериозно, а други ще се възползват от промените. Кои са губещите и кои са печелившите от тази невиждана досега ситуация коментира Стив Брейзиър, изпълнителен директор на Canalys, по време на виртуалната конференция Channel Trends+Visions 2020, организирана от дистрибутора ALSO - България.

"Преминаваме през изключително безпрецедентни времена. Някои индустриални сектори и всички фирми спряха буквално за една нощ. Магазините бяха затворени, драстично намаля всичко, свързано с транспорт, особено авиопревозвачите, хотелиерската индустрия, ресторантите, всичко, свързано с туризма. Спортните събития, публичните събития като бизнес конференции освен онези във виртуалното пространство, в каквато участваме и в момента, също изчезнаха. Нефтената индустрия беше направо покосена. Всички бизнеси, свързани с обслужване на офиси, спряха, независимо дали става дума за доставка на цветя, за почистване, поддръжка, климатични инсталации. Целият този бизнес също спря мигновено, без предупреждение. Пострадаха най-вече малките фирми, които не разполагат с кешови ресурси, пострадаха и най-бедните граждани", обяснява Брейзиър.

Според него светът е изправен пред безпрецедентна рецесия, някои компании просто изчезват от картата. Сред "кандидатите" за рязко свиване на бизнеса са компании, отдаващи офиси под наем. "Най-известните сред тях са интернет пионери като Uber и Airbnb. И двете фирми понесоха опустошителен спад, а разполагат с огромен брой софтуерни инженери, имат огромни разходи за маркетинг, които се опитват да намалят драстично. Сигурно е, че няма да преминат през тази криза незасегнати, дори може да не съществуват след приключване на тази рецесия", прогнозира Брейзиър.

Как се справя технологичната индустрия?
При тази брутална рецесия компаниите, които фалират, няма да купуват технологии. Този корпоративен пазарен сегмент ще изчезне през следващите 3 месеца, смята той. Като лидери онова, което можем да направим в нашите компании, е да бъдем честни, прозрачни, да описваме ситуацията, пред която сме изправени самите ние, и да вземем най-добрите възможни решения.
Областите, които изпитват трудности, са копирната индустрия, консумативите за лазерни принтери, изобщо поддръжката на печатащи устройства. "Всеки бизнес, който е продавал мрежи за офисите, вече е спрял, докато онези, които са се насочили към домашните офиси, се справят много по-добре. Търговските вериги спряха да купуват POS оборудване. Всичко, което е свързано с поддръжка на офиса (доставка на храни, почистване и поддръжка на климатици и други услуги), вече е спряло. Пазарът на смартфони също е силно засегнат от рецесията. Когато хората работят от дома си, не виждат нужда да си купят нов смартфон", обяснява анализаторът.

Част от технологичната индустрия обаче отчита впечатляващи продажби през март и април. Успехът може да се обясни отчасти с тенденцията все повече хора да работят отдалечено от дома си. Сред тях са доставчици на лаптопи, различна периферия, мастиленоструйни принтери. Печеливш сегмент са мониторите и по-специално моделите с големи екрани. Домашните мрежи също бележат възход, тъй като по-малките деца играя игри, докато по-големите се опитват да учат дистанционно, а родителите - да работят, като всички споделят една и съща WiFi мрежа. Тук се намесва и киберсигурността, като цялото това оборудване трябва да бъде защитено. Изненадващо добре се справят и категории, допълващи технологичната индустрия, като например мебелните фирми. Хората прекарват сега повече време в дома си и внезапно откриват, че столът им е неудобен, бюрото им е твърде малко, така че мебелната индустрия е "скрит" победител в тази ситуация", коментира Брейзиър.

Електронната търговия е във възход, като акциите на Amazon скочиха до невиждани нива. "Мога да отлича и Shopify, която дава възможност на по-малки компании да предоставят търговски услуги, подобни на Amazon. Борсовата цена на Shopify също нарасна значително. Всеки ритейл бизнес се нуждае от "витрина", а сега ще видим трансформация на търговските центрове, на моловете. Кварталните магазини като бакалии, месарници, може би дори бижутерии откриха, че могат да доставят цялата си продукция до домовете, като поръчките идват през уеб магазин. Те могат да решат, че няма да имат нужда от физически магазин, вече разполагат с онлайн присъствие, а клиентите им свикнаха да работят по този начин", твърди анализаторът. Това обаче ще удари сериозно търговските центрове, които са празни и никой не пазарува там. "Собствениците на такива имоти преминават през огромен срив. Може би трябва да се направи нещо за защита и на магазините, нужно е ребалансиране на данъчната система", заяви той.

Инструментите за сътрудничество са "на почит", например от типа на Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex и други видеоуслуги. "Slack, GoToMeeting отчитат феноменален растеж. Появата на събития като CTV конференцията на ALSO доказва, че виртуалните събития са много по-успешни, отколкото са мечтали хората. Виртуалната социализация чрез онлайн парти позволява на хората да поговорят и след технологичните презентации, да пийнат заедно чаша вино, да поиграят на игри", допълва анализаторът.

Наблюдава се огромен ръст и на поточните видеоуслуги, като на практика краят на линейната телевизия настъпва много по-бързо. Netflix e очевидният печеливш в това пространство, но Apple TV, Disney и много други също се намесват в този бизнес. Настъпва голяма промяна в начина, по който потребяваме видео и като цяло съдържание, затова виждаме ръст на абонаментите", заяви Брейзиър.

Образователна система също се промени за една нощ, като училища, които не са инвестирали в технологии, изведнъж трябваше да предоставят виртуални уроци на своите ученици. Някои се справиха по-добре, осигурявайки на учениците ноутбуци със задействан Office 365. Виртуално обучение с помощта на Teams, съхраняване на домашните си работи в One Drive. "Други не се справят толкова добре, а просто изпращат е-писма с указания за изпълнение на няколко задачи дневно, а отговорите се изпращат като снимка от телефоните. Промените в образованието ще продължат, когато и да свърши кризата, защото училищата изведнъж откриха, че могат да обучават учениците отдалечено, особено в гимназиите и университетите.

"Това ни навежда да идеята дали във всяко училище наистина се нуждаем от учител по биология, по география или по чужди езици. Защо да нямаме един учител за целия град или дори на национално ниво, който ще осъществява онлайн уроци и ще е отличен преподавател с превъзходни комуникационни умения и огромна енергия. Той може да вдъхнови децата и да предложи част от тези сесии дистанционно на огромно количество ученици. Така че ще имаме нужда от по-малко учители, макар че това едва ли ще се хареса на съсловието. Това, в което сме сигурни сега в този експеримент, е, че все повече ще има broadcast обучение.

Дистанционната работа обезсмисля офиса?
Все повече бизнес модели се разрушават, но всяка промяна в отделните сектори ще стимулира нуждата от повече технологии. Но най-голямото предизвикателство пред всички е отдалечената работа. "Под 10% от работната сила по света заработи от дома в началото на кризата, а сега почти 100% от служителите в офисите изпълняват своите задачи по този начин. Но трябва да намерим баланса на дистанционната работа, когато и да се върнем към нормални условия. Като бизнес лидери трябва да се запитаме дали изобщо има смисъл от офис, заяви Брейзиър. След като всеки може да работи от дома си, трябва ли да принудим служителите да се върнат в офиса? Може би е приемливо да работят от дома си по 2 или 3 дена седмично, а да са физически в офиса останалите два дена. Но ако въведем подобна политика, трябва да има и график, така че при организиране на важни срещи ключовите хора да са налице. Работа от дома облекчава и пътния трафик. Със сигурност ще има преосмисляне на мисията на офиса", коментира анализаторът.

Отражение върху киберсигурността
Бързата промяна към дистанционна работа ще се отрази на киберсигурността, особено за неподготвените организации. "Предвиждам масово увеличаване на пробивите в сигурността до края на тази година. Когато говорим за сигурност, това са много лоши вести за компаниите, които са хакнати, но същевременно представляват добра възможност за технологичните фирми, които ще продават повече оборудване и услуги, за да предотвратят повторен пробив", заяви анализаторът от Canalys.

Той добавя, че има очевидни мерки, които компаниите могат да предприемат, за да намалят рисковете да бъдат пробити при атаки. Сред тях са предоставяне на лаптопи с Windows 10, за да не бъдат уязвими с Windows 7 или 8, разгръщане на Office 365 в рамките на цялата организация, инвестиране в киберсигурност. "Ще има огромен ръст на бизнеса, свързан със защита на отдалечения достъп, с управлението на крайните устройства, сигурното идентифициране, защитата на данните. Технологичните фирми ще предоставят все повече управляеми работни среди на потребителите. Така че всеки дилър, фокусиран върху сигурността, трябва да се възползва от тази възможност и да консултира клиентите си за начина, по който да оперират, да стартират тестове за риска от проникване, да започнат системни обучения. Това ще осигури на тези дилъри много добра 2020 г.", категоричен е Брейзиър.

Публичните облаци са още един печеливш сектор от този преход. Виждаме засилена миграция на работни натоварвания към публичните облаци, като това важи с пълна сила за AWS, Microsoft Azure, Google Cloud и Alibaba Cloud (предимно в Китай и част от Азия). Потребителите на облачни услуги са много доволни, защото не трябва да се грижат за поддръжката, замяната на оборудването, инсталирането на операционни системи и приложения, актуализирането им и т.н. Всичко това е аутсорснато на специалисти и публичните облаци ще продължат да растат, а потребителите, които още не ги използват, скоро ще се насочат към тях.

Контрол на паричния поток и оценка на кредитоспособността
Основният проблем пред всички фирми е да запазят паричния си поток, това притеснява много от ИТ дилърите. "Не става дума само за спечелване на нови сделки. Говорих с дилър в Италия, сключил най-добрата в историята си сделка за доставка на компютри на болници. Но в Италия медицинският сектор не плаща по принцип в рамките на 180 дни. Така че този вид сделки трябва да бъдат финансирани, а това е сложна ситуация за много от ИТ дилърите", допълни той.

Някои дилъри могат да постигнат сериозен ръст, свързан с феномена "дистанционна работа", но това също трябва да бъде финансирано. "Дистрибуторите също помагат, някои производители стартират олекотени лизингови програми, ИТ като услуга и други финансови схеми. В днешния сценарий най-важният във вашата организация е финансовият отдел, като всеки ден трябва да се разглежда какъв е паричният поток. Увеличава се и кредитният риск. За производителите е лесно да кажат, че ще предоставят кредит на онези потребители, които могат да си позволят кредит, но кой може да каже днес дали този потребител наистина ще може да го върне. Ситуацията се променя много бързо и ще става все по-трудно да се докаже, че даден потребител e кредитоспособен и може да си позволи схемите, предлагани от производителя. Очакваме сериозен ръст на абонаментите и плащане на месечни вноски вместо директни капиталови разходи за цялото оборудване. Това означава, че производителят, който доставя това оборудване на абонаментна база, поема по-голям риск от преди", заяви анализаторът от Canalys. Затова най-важният въпрос при тази криза е управлението на паричния поток. "Не е най-важното да се спечели дадена сделка, а кога потребителят ще може да плати и кой ще ви подкрепи при предоставянето на този кредит", допълни той.

Вторият важен въпрос пред ИТ дилърите е дали ще могат да поддържат акредитациите на своя доставчик, дали инженерите ще запазят своя статут по различните схеми. "Почти всички производители облекчиха своите програми, подобно на авиокомпаниите, които удължиха своите схеми за често пътуващи клиенти, хотелите направиха същото. Вече виждаме подобни инициативи и сред ИТ доставчиците", заяви анализаторът.

Промяна на търговските екипи
"Важно е да запазите сегашните си клиенти, това е основната цел на вашите търговски екипи. Днес е трудно да бъдат спечелени нови клиенти, за потребителите също е трудно да поемат риска да изберат нов доставчик, освен ако сегашният им партньор не е блокирал напълно. Тук се появява интересно предизвикателство. Ако търговците се справят добре виртуално, мениджърите може да решат да намалят фирмените разходи за търговци. "Мисля, че ще има ребалансиране на търговските екипи, като досега търговците в офиса изпълняваха поддържаща роля, а на пътуващите търговци бе поверена ролята да спечелят големите сделки. В бъдеще вероятно ще бъде предприет хибриден подход, като добре обучените "външни" търговци ще са в офиса и ще обслужват потребителите чрез видеовръзки, така че ще се промени цялостното управление на търговските отдели. Ще се преценява дали трябва да се осъществяват всички тези международните пътувания, или много от задачите също могат да се осъществят във виртуалното пространство. Освен това, докато търговците работят от дома си, може да се организират уеб обучения, които ще подобрят уменията на екипа."

Въздействие върху дистрибуторите
Настоящата криза, която никой не можеше да предвиди, се различава от "дотком" кризата и от финансовата криза през 2008 г. "Сега и дистрибуторите са "ударени". Но ако общите приходи в индустрията намаляват, каквито са очакванията ни за втората половина на 2020 г., то и дистрибуторите ще отчетат спад", коментира Брейзиър. Според него дистрибуторите ще се справят по-лесно, защото оперативните им разходи са много ниски, така че успяват да реагират бързо при спад на приходите. "Ако постъпленията са намалели с 10% например, печалбата ще спадне само с 01% или 0.2%. И второ, в тази криза дистрибуторите са по-печеливши от преди. Технологични продукти ще продължат да се продават, а дистрибуторите ще продължат да ги доставят. Типовете търсени изделия ще се променят, но на пазара излизат множество нови технологии. Освен това дистрибуторите отдавна правят преход към области като софтуера, сигурността, услугите и облака", обясни анализаторът и допълва, че би "посъветвал всеки да си вложи парите не в банка, а именно в ИТ дистрибутор".

Доставката е по-важна от цената
Технологичната индустрия се променя по отношение веригата за доставки. "В началото на тази криза имаше недостиг на процесори на Intel и все още се усеща недостиг на 10-нанометрови модели на Intel. AMD успява да се възползва от тази ситуация, като все повече фирми искат да си купят продукти, базирани на процесори AMD. През януари и февруари имаше сериозни проблеми в китайските фабрики, които спряха за Китайската нова година и някои не отвориха изобщо заради вируса. Възникна огромен недостиг на различни продукти, което е лоша новина за потребителите, които се опитват да се сдобият с тях. Но за дистрибуторите и дилърите това не е толкова лоша новина, защото при недостиг не се налага да се дават големи отстъпки. Според мен това ще доведе до добри маржове на печалба на PC индустрията. Освен това сделките ще бъдат печелени не на базата на цена, а на възможностите за доставка. Цените на самолетния товарен превоз скочиха, а скоростта на тези доставки спадна заради липсата на капацитет. Все повече продукти трябва да се превозват с кораби, а пътуването от Китай до Европа отнема около 6 седмици. Затова всички се замислят за промени във веригата за доставки", обясни той.

Много разговори се водят за изнасяне на производството извън Азия и преместването му по-близо до потребителя. "В някои области като ваксини, медицински стоки това трябва да се случи, Европа трябва да разполага със собствени способности да си осигурява този тип ключови, основни продукти. За технологичното пространство съм скептичен, че ще настъпи каквато и да било промяна, или поне скорошна промяна. Потребителите няма да искат да плащат повече за продукти, направени в Европа вместо в Китай, или поне над 10%, колкото евентуално биха били допълнителните разходи", заяви анализаторът от Canalys.

Изводите на Canalys
Трудно е да се предвиди бъдещето, но видяхме, че правителствата действаха бързо и с поглед към всички хора. Може би така трябва да действат и в бъдеще и да помислят за нова данъчна система. Петдневната работна седмица може би никога няма да е същата. Би било чудесно да бъде открита ваксина за COVID-19, но тя едва ли ще се появи толкова бързо. По-вероятно ще трябва да свикнем да живеем с този вирус, както свикнахме със СПИН, за който също не е открита ваксина, но се научихме да го държим под контрол.

"Важните изводи, които трябва да запомним, са фокусиране върху паричния поток, фокусиране върху сегашните потребители, уверете се къде можете да доставите коректно продуктите. Компаниите с най-добрите онлайн инструменти да предоставят точна информация за доставките и наличността на продуктите са онези, с които трябва да работите. Вече не става дума за цени, а за наличности. Можем да видим растеж на пазара на продукти втора ръка", добави Брейзиър.

X