Анализи

Ерозия на социалния капитал – скритият риск на изолацията

Мария Динкова

Какви са предизвикателствата за ИТ сектора от настоящата ситуация?

Всички с нетърпение очакваме животът да се върне към своите нормални темпове, ограниченията до едно да отпаднат и да се радваме отново на своята свобода. Спорният въпрос обаче е кога това ще случи и колко дълго още ще се наложи да се съобразяваме с изолацията както в личен, така и в професионален план. До момента почти всички компании трябваше да въведат промени в своя начин на работа, за се адаптират към извънредните условия. За други обаче бизнесът спря и те са изправени пред доста сериозни финансови трудности и им предстои да вземат нелеки решения.

Къде в цялата тази картина всъщност се намира ИТ секторът? Засега изглежда, че той сякаш е имунизиран за предизвикателствата и дори много компании се очаква да излязат по-печеливши от настоящата ситуация. Поне това показват докладите за последното тримесечие, през което фирмите в индустрията трябваше да се справят с нарушената верига на доставки заради пика на заразата в Китай. Вторите три месеца на годината обаче може да се окажат доста по-различни, тъй като именно тогава бяха въведени ограничителните мерки в Европа и САЩ. Макар и технологичните продукти и услуги да са доста търсени в момента, повечето организации подхождат предпазливо и затягат своите бюджети, ограничавайки разходите си, а това няма как да не се отрази и на ИТ сектора.

"Не смятам, че има предизвикателства с еднакви размери за всички. Някои компании са изправени пред екзистенциална криза. Ако например са изложени на ефектите от прекъсването на пътуването и туризма, вероятно има задълбочени въпроси пред тях за това как би изглеждала индустрията им, когато пандемията най-сетне утихне", заявява Лесли Спайро, изпълнителен директор на Tick42. По думите му други компании обаче се сблъскват само за оперативни въпроси, какъвто е случаят със сферата на финансовите технологии, в която той работи. "Няма големи промени в структурата на нашата индустрия. Основният ни фокус е работата с големи финансови институции като водещи американски банки, а техният бизнес продължава до голяма степен по същия начин, както преди. За разлика от ситуацията през 2008", споделя Спайро.

Краткосрочните предизвикателства
През погледа на повечето технологични компании основното предизвикателство в момента е как да продължат ефективно и оптимално да подкрепят своите клиенти, прехвърляйки екипите си изцяло към работа от разстояние. Голяма част от организациите в индустрията от години имат подобни практики и съответно за тях приспособяването към условията на социална дистанция протича сравнително гладко.

"Преходът към работа от вкъщи в Tick 42 се случи за малко повече от седмица и беше естествено уреден - хората просто решиха, че се чувстват по-удобно да работят от вкъщи. От гледна точка на мениджмънта ние подкрепихме този преход, без да има нужда да полагаме големи усилия той да се случи. Повечето хора можеха да използват своето собствено оборудване, за да свържат машините си с офиса. Снабдихме всички, при които беше необходимо, с офис столове и монитори за случаите, в които хората разполагат с пространство. Няма съмнение, че ИТ компаниите могат да бъдат по-добре подготвени за работа от вкъщи на пълен работен ден, тъй като всичко, което правим, се случва на компютър", убеден е Спайро.

За него обаче компаниите ще трябва да положат повече усилия за адаптация в средносрочен план. Например наемането на нови служители и въвеждането им в работните процеси може да представлява известен проблем, когато се случва от разстояние. Ситуацията може да наложи въвеждането на нови процедури за приобщаване на кадрите. Освен това растежът на компаниите в сектора продължава и нуждата от разширяване на персонала ще се запази. По думите на експерта настоящата ситуация на несигурност обаче ще забави процеса на намиране на нови служители, тъй като хората не са склонни да сменят позициите си и да се прехвърлят в нова компания в такъв кризисен момент.

Скритите рискове
Въпреки големите ползи от работата у дома тя крие и рискове, когато става дума за по-продължителни периоди от време. Първоначално, докато компаниите са фокусирани върху оперативните проблеми, лесно могат да пренебрегнат опасността от ерозията на социалния капитал сред служителите, предупреждава експертът. Този капитал отговаря за изграждането на доверие и за "потичането" на новите идеи, а един от най-ефективните начин за неговото поддържане са неформалните разговори в офиса и непринудената комуникация между хората.

"Един от моите бизнеси по-рано беше изключително свързан с работа от вкъщи - през 90-те години (което показва възрастта ми). Имаше чудесни предимства от гледна точка на разходите. Но установих, че проблемите около сближаването на членовете на екипа, споделянето на идеи и изследването на работните проблеми в този формат бяха много по-трудни. Преценявайки на база моя опит, смятам, че работата от вкъщи може да изчерпи този социален капитал", разкрива Спайро. Той допълва, че сега, щом бъдат преодолени промените и адаптацията около домашните офиси и видеообажданията, успехът на бизнеса ще зависи от това доколко служителите могат да работят заедно както вътре в самия екип, така и с другите екипи в рамките на компанията.

Именно затова е важно, след като отпаднат трудностите при изпълнението на ежедневните задачи, организациите да потърсят начини да се справят с риска от ерозията на социалния капитал. Това може да се случи чрез насърчаване на онлайн срещи, които да не са ориентирани върху преки работни задачи. Те могат да се провеждат на седмична база и да позволят на служителите и мениджърите да споделят мнения, опит и впечатления.

В тази връзка в Tick42 например организират два пъти седмично фирмени събития, в които служителите могат да избират дали да участват. "Например сега имаме часове за физически тренировки и кафе с колегите, наречени Stretch and Coffee Sessions. Това са 30-минутни интервали за почивки, излъчвани в Zoom, в рамките на които спортен инструктор води серия от полезни упражнения, които да правим от вкъщи. Инструкторката е фантастична и мисля, че всички се чувстваме по-добре от движението. Освен това насърчаваме хората да продължат да присъстват във видеоразговора и след спортната активност - за кафе заедно с присъстващите колеги и разговори. Може да изглежда странно, че правим това чрез формални фирмени събития, но в настоящата ситуация е много по-трудно за хората да откриват място, в което да си поговорят "случайно", разкрива Спайро.

Поглед напред
Макар и засега ИТ секторът да не се сблъсква с особени трудности, има твърде много неизвестни по отношение на бъдещето и цялостната икономическа ситуация. Според експерта към момента е твърде рано да се говори за стратегически промени, след като все още няма яснота колко дълго време ще продължи настоящата ситуация. По-категорични действия със сигурност обаче трябва да предприемат стартъпите и разрастващите се компании в индустрията. Доста вероятно е те да изпитат трудности с финансирането, тъй като сега е доста сложно да се измерят възможностите за нов бизнес.

Независимо от сферата обаче можем да очакваме няколко промени в начина на работа след кризата. По данни от редица изследвания, проведени през последния месец, мнозинството от служителите са по-продуктивни у дома и високо оценяват гъвкавостта и свободата, която работата от разстояние им носи. Така че компаниите ще трябва да се адаптират към промените в търсенето и да предлагат повече възможности за работа от вкъщи в бъдеще. Друга второстепенна промяна, която Спайро очаква да види, е продължаване на прехода от десктоп машини към лаптопи за софтуерните разработчици. Преносимите компютри, подходящи за тях, струват малко повече, но гъвкавостта, която предлагат, се оказва много полезна за тяхната работа.

Необичайната ситуация в момента поставя и още един важен въпрос, който компаниите ще трябва да обмислят в бъдеще - създаването на иновативни планове за гарантиране непрекъснатостта на бизнеса и възстановяването след бедствия. "Мисля, че един важен урок е да използваме повече въображение. До тази година нашите планове за действие в извънредни ситуации бяха фокусирани върху "да не изгубим офиса си или да не изгубим нашия хардуер" и следователно акцентът беше върху архивирането на данни, резервните сървъри и т.н. Това бедствие е свързано със загубата на способността всички да работим на едно и също място и следователно фокусът се прехвърли върху екипните структури, личните комуникации и дори върху това какви са личните обстоятелства при отделните хора в екипите по отношение на това с колко място разполагат у дома", споделя Спайро.

Затова е важно организациите да разширят своите сценарии за непрекъснатост на бизнеса. В допълнение към усилията за поддържане на външните сървъри и осигуряване на работа от вкъщи те трябва да предвидят и възможност, в която много хора не могат да бъдат налични в продължение на няколко седмици. В тази връзка би било добре да се изготви план за действие, като например се формализират "алтернативни лица за отговор", тъй като това може да изисква оформянето и подготовката на повече документация.

В крайна сметка за уроците и изводите от ситуацията сякаш има още време. Належащите предизвикателства обаче безспорно изискват изобретателност и новаторство. Онези компании, които не се сблъскват с непосредствени финансови трудности, трябва да отделят особено внимание на своите служители. Поддържането на социалните формални и неформални контакти ще насърчи идейния поток и ще подпомогне развитието на компанията както в трудните времена, така и след края на кризата.

"Нямам универсален съвет как да избегнем ефектите от настоящата несигурност. Колкото и да ни се иска да мислим, че успехът на бизнеса е в нашите собствени ръце, че успехът се свежда до нашите смелост, ум и усърдна работа, понякога става дума и за късмет и точното време", заключва експертът.

X