Анализи

Социализацията на ERP и още няколко тенденции

Иван Гайдаров

Платформите за планиране на ресурсите на предприятието през 2020 г. - персонализирани, гъвкави, облачни и по-умни

Платформите за планиране на ресурсите на предприятието (ERP) отдавна са част от основните софтуерни инструменти на бизнеса и популярността им продължава да расте правопропорционално на възможностите, които дават. Една от основните тенденции в това отношение е развитието на ERP чрез интеграция на все повече функционалности от социалните мрежи.

"Сега е моментът всички ERP системи да станат социални и да засилят своите възможности за отдалечено сътрудничество и комуникация. Убеден съм, че това е естествената следваща стъпка в развитието на бизнес софтуера. Тя може да бъде от ключово значение във време на пандемия, изискваща домашна изолация, но има огромни предимства и извън контекста на настоящата криза. Една социална ERP система може да спести много време на екипите, да увеличи продуктивността и в крайна сметка да направи фирмите много по-ефективни и конкурентни в предстоящите трудните времена за икономиката", коментира Иван Аржентински, управляващ съдружник в българския разработчик на системи за управление на бизнеса ERP.BG.

"Социалните медии са част от ежедневието ни и широкото им приемане е повлияно от нуждата на потребителите да комуникират, споделят и консумират съдържание. Бързото приемане на социалните медии говори за лекотата на използването им и за естествения начин, по който те се вписват в ежедневието ни. В резултат на това потребителите вече очакват всички платформи, било то социални или работни, да бъдат също толкова лесни и удобни за използване. Това е особено вярно, когато става дума за решения, които в миналото са били по-скоро ограничаващи, отколкото гъвкави по своя характер на ангажираност, като например ERP", обяснява и Пауло де Матос, главен продуктов директор в доставчика на бизнес софтуер SYSPRO, в блога на компанията.

И проучване на изследователската компания Aberdeen Group напълно потвърждава това. Според него предприятията, които интегрират възможности на социални платформи в рамките на своите бизнес системи, имат 2.5 пъти по-голяма видимост в реално време за състоянието на всички процеси, както и по-добро сътрудничество в реално време между отдели и служители.

Социализацията на ERP
Интеграцията на комуникационни инструменти, характерни за социалните медии, в ERP платформите не започва от днес. Първите добри примери ни връщат към 2010 г. и инструмента за чат на Salesforce.com, който позволява на служителите да създават свои "профили за чат" и да комуникират чрез платформа, комбинираща приложения за незабавни съобщения с постоянен онлайн дискусионен форум. Друг пример е инструментът Jam на SAP, който дава възможност служители да се свързват с колегите си чрез специални "стаи", да получават информация и да обсъждат текущи проекти.

В същото време появата на възможности за изпращане на имейли в ERP системите и начинът, по който те са приети, доказват, че интеграцията на възможности на социалната среда е напълно логично разширение на бизнес платформите.

Пример за посоката, в която продължава социализацията на платформите за планиране на ресурсите на предприятието, е новата версия на системата EnterpriseOne на ERP.BG, в която функции от социалните мрежи като коментари и нотификации ще бъдат интегрирани в контекста на работата със софтуера. Тя ще позволява коментари под всяка задача или имейл, както и дискусии под различните документи, задачи и други активности. Подобен ще бъде подходът и при управлението на взаимоотношенията с клиенти и партньорите.

"Именно в това отношение инструментите, заимствани от социалните медии, могат да донесат и най-голяма добавена стойност. CRM системите вече са неразделна част от всяка ERP платформа, както и от операциите на всяко търговско предприятие. Социалната интеграция би могла да се използва за хармонизиране на клиентското преживяване във всички части на многоканалния маркетингов процес - физически магазини, уебсайтове, портали за електронна търговия, мобилни приложения и др.", обясняват от доставчика на облачна ERP платформа Metasfresh и добавят: "Чрез смесване на CRM модул с възможностите за мониторинг на активността и поведението в социална среда - както и с интелигентен анализ на ERP системата - се дава възможност на специалистите по маркетинг и продажби да проследяват своите клиенти и да използват инструменти за социална комуникация, за да се намесят в стратегически точки от "пътуването на купувача". По този начин те биха могли да предприемат проактивни стъпки в реално или почти реално време, за да предоставят информация за продукта или услугата и да запазят лоялността на клиентите."

...и още няколко тенденции
Разбира се, социализацията на ERP ще продължи и се очаква през 2020 г. социалните и бизнес платформите да направят още една крачка за скъсяване на дистанцията помежду си. Но това няма да е единствената тенденция, върху която ще се фокусира индустрията. Според консултантската компания VTECH Solution през 2020 г. ERP системите ще станат значително по-гъвкави и ориентирани към клиента, а сигурността и регулаторното съответствие ще се изкачат в класацията на приоритетите. Персонализирането на платформите също ще бъде основен приоритет на доставчиците. "С нарастването на употребата на AI ще станем свидетели на увеличаване на персонализацията в ERP решенията. Гъвкавото решение ще поддържа повече потребителски интерфейси. ERP и AI трябва да функционират заедно, за да осигурят по-персонализирано изживяване на потребителите. Като тяло и мозък", обобщават от VTECH Solution и посочват облачните решения, BI интеграцията и статистиката в реално време като други основни тенденции, които ще трасират развитието на EPR платформите през 2020 г.

X