Анализи

Българска компания сред победителите на първите Toyota Startup Awards

Иван Гайдаров

ProsFit попада под светлините на прожекторите с разработката и комерсиализацията на решение за предоставяне на достъпни и удобни протези

В края на 2019 г. анализаторите се обединиха около позицията, че това е най-силната година за българския стартъп сектор и ще се превърне в стабилна основа за бързо развитие на компаниите в него през 2020 г. Само няколко месеца по-късно обаче в резултат на пандемията от COVID-19 хубавите новини за един от най-бързо развиващите се икономически сегменти у нас определено не са много, след като изследване на Българската стартъп асоциация (BESCO) сочи, че над 42% от стартиращите компании в България са изложени на "среден до висок" риск от фалит в рамките на следващите три месец, като процентът скача на 75 за следващата половин година. В тази мрачна от гледна точка на прогнози среда добрата новина за българската стартъп екосистема дойде от финалния кръг на първото издание на Toyota Startup Awards, в който българската компания ProsFit Technologies попадна сред четирите най-добре представили се участници, които ще станат част от програмата Toyota Accelerator.

Toyota Startup Awards
Toyota Startup Awards е съвместна инициатива на Toyota Motor Europe и ISDI Accelerator, чиято цел е откриването на иновативни идеи в стартъп сектора, насочени към приобщаващата мобилност. Първото издание на наградите e насоченo в три основни категории - Socially Inclusive Mobility, Accessibility и Disruptive Mobility, като победителите в него получават четиримесечно участие в програмата Toyota Accelerator, която включва достъп до бизнес ментори, работа с успешни предприемачи, инвеститори и мениджъри, тренировъчни лагери, представяния на проекти пред заинтересовани организации, финансиране в размер на 25 000 евро и възможности за потенциално сътрудничество с Toyota Motor Europe.

В първото издание на Toyota Startup Awards своите кандидатури подават близо 200 организации от над 45 държави, осем от които стигат до финала на конкурса, който се проведе на 25 февруари в Барселона. В крайна сметка достъп до Toyota Accelerator получават четири от участниците, между които е и българският стартъп ProsFit, разработващ и предоставящ изцяло дигитално решение на клиниките за протезиране.

ProsFit подобрява живота на хората с ампутации
Българската компания ProsFit попада под светлините на прожекторите в първото издание на Toyota Startup Awards с разработката и комерсиализацията на решение за предоставяне на достъпни и удобни протези на милиони хора, които изпитват трудности по отношение на своята мобилност. Журито е категорично: "Това дава възможност за предоставяне на висококачествени услуги и рехабилитация в отдалечени райони с ниски и средни доходи." За целта компанията използва адитивни технологии и 3D печат, а дигитализирането на процеса на проектиране, монтаж и производство на протезните гилзи намалява времето, необходимо за производство и доставка на протези, от седмици до дни.

Компанията е създадена през 2013 г., а идеята идва от съоснователя и главен технически директор Кристофър Хътчисън, който претърпява инцидент през 2009 г., завършил с ампутация и на двата му крака. Той заедно с баща си Алън Хътчисън инвестират 160 000 евро собствен капитал, за да дадат старт на идеята си. Оттогава насам компанията е привлякла около 4 млн. евро финансиране, а към февруари 2020 г. нейната пазарна капитализация достига 15,9 милиона евро. Но как се случва това?

Тъй като традиционният процес по изработката и сглобяването на протезни крайници е дълъг и неудобен за пациента, а процедурата е скъпа и времеемка, от ProsFit решават да използват за целта адитивната технология FDM. Очаквано, предизвикателства не липсват. Основното от тях е свързано с постоянното качество на продукцията - изчисления на компанията показват, че всъщност две от всеки десет протези не преминават през строгия процес за качествен контрол на ProsFit. Самото качество на протезите също не отговаря на очакванията на потребителите. Затова и компанията се пренасочва към технологията за 3D печат HP Jet Fusion, вследствие на което всеки продукт започва да се продава като регистрирано индивидуално медицинско изделие. Преди да бъде пуснат на пазара, продуктът преминава през всички нужни контролни тестове, изискуеми по европейското законодателство, и покрива задължителното изискване за максимално тегло до 125 кг.

Днес целта на ProsFit е да подобри живота на повече от 20 милиона хора с ампутации по целия свят, като им осигури повече комфорт и по-добре проектирани протези. Компанията вече обслужва европейски потребители от Великобритания, Франция, Германия, Холандия и др., като си партнира и с клиники в Азия и Австралия и работи със специалисти по протези във военните райони в Близкия изток.

А данните на Световната здравна организация недвусмислено показват какво значение може да има работата на ProsFit за социалната мобилност. Според тях от 2015 г. до 2020 г. броят на хората с ампутации по целия свят се е увеличил от 9 милиона до около 14 милиона и се очаква да достигне над 33 милиона до 2030 г.

"Нашата цел до 2020 г. е да се разрастваме и разширяваме, най-вероятно в сътрудничество с един или повече партньори, без значение дали те ще дойдат от индустрията или отвън. Всъщност ние вярваме, че новите компании, които влизат в нашия бранш, са по-склонни да направят това, което смятаме, че е необходимо", обобщава Алън Хътчисън.

X