Анализи

Комуникации, регулации, пандемия

Иван Гайдаров

Дигитализацията смекчи удара на пандемията от COVID-19 върху обществата, но регулаторите са изправени пред нови предизвикателства

За няколко седмици светът се промени драстично, след като правителствата затвориха образователни институции, места за отдих и офиси, за да ограничат разпространението на новия коронавирус и да защитят здравните си системи. Милиони хора трябваше да адаптират своите социални и професионални взаимодействия, разчитайки на телекомуникационните мрежи, за да не загубят възможността за контакт със семейство, приятели и колеги. Общият интернет трафик се увеличава, пиковите часове се променят, обемите на гласови повиквания се възстановяват, а някои решения за видеоконференции стават почти повсеместни.

Телекомуникационните регулатори също разбраха важността на бързата и надеждна широколентова връзка и започнаха да действат в резонанс с това. Властите в много страни, включително тези в Република Ирландия и Южна Африка, предоставиха допълнителен (временен) спектър, за да помогнат на операторите да увеличат капацитета си, докато Кения бързо придвижи проекта Lobet на Alphabet, който скоро ще позволи комерсиалното внедряване на 4G интернет връзка в отдалечени райони, които нямат такава към момента.

BEREC (Body of European Regulators for Electronic Communications) и останалите регулатори следят изкъсо промените в онлайн поведението и натоварването на мрежата. От британския Ofcom пък обявиха, че използват "прагматичен" подход за балансиране на необходимостта да се гарантира, че потребителите остават под опеката на законодателството за защита на данните и информацията.

Освен това правителствата предприемат безпрецедентни фискални и икономически мерки в подкрепа на телекомуникационната индустрия, за да гарантират, че свързаността няма да се превърне от решение в предизвикателство. Действията като цяло са насочени към намаляване на специфичните за сектора данъци, стимулиране на инвестициите, както и на мобилните парични услуги.

Въпреки това кризата разкри някои уязвимости. ЕС бързо поиска стрийминг платформите, включително Netflix и YouTube, да намалят качеството на предаването си, за да се предотврати пренатоварване на мрежата. Големите гъсто населени градове продължават да са горещи точки на COVIC-19, вследствие на което дори широколентовото покритие от 90% може да се окаже недостатъчно и десетки хиляди хора в един момент да останат без надеждна интернет услуга. В същото време в извънградските райони, където вредите от липсата на достъп могат да бъдат още по-сериозни, често интернет свързаността е ограничена.

Политически лостове след епидемията - какво трябва да се направи?

По време на пандемия телекомуникационната инфраструктура е от решаващо значение за осигуряването на непрекъснатост на икономическите процеси, критичните правителствени функции и предоставянето на жизненоважна информация на обществеността. До момента политиците демонстрират гъвкавост, но трябва да удвоят подкрепата за индустрията след нормализацията на ситуацията, особено на фона на проблемите във веригата за доставки и финансовите последици от затварянето на магазини, както и намаляването на приходите от роуминг. Това не означава загърбване на утвърдени регулаторни принципи, но може да се превърне в катализатор за възникване на нова (симбиотична) комуникация, базирана на прагматизма.

Телекомуникационният сектор като генератор за растеж за БВП

Дигитализацията имаше роля на смекчаващ фактор по отношение на влиянието на пандемията върху обществото, но в някои държави, които вече навлизат в рецесия, операторите трябва да засилят инвестициите си в укрепване на мрежите. Китайското правителство например призова мобилните оператори да изградят 5G инвестиционни програми с оглед на това, че мрежите от следващо поколение могат да бъдат основен двигател за растеж, който да катализира иновациите във вертикалите, включително в сферата на автономните превозни средства. В същото време чилийският регулатор актуализира правилата си, за да ускори изграждането на 5G инфраструктурата в страната, намалявайки времето, нужно за одобрение на разрешителните. Политиците трябва също така да проучат възможностите, които дават дигиталните технологии, за икономическо възстановяване, съобразено с глобалните екологични нужди, чрез осигуряване на условия за безпрепятствена отдалечена работа и образование, създаване на нисковъглеродни интелигентни градове и подпомагане на индустриите да станат по-продуктивни и енергийно ефективни.

Ускоряване на разпределението на 5G спектъра

Докато няколко държави отложиха търговете си с 5G спектър, Нова Зеландия обяви директни фиксирани ценови разпределения на обхвата 3.5 GHz. Разпределението е временно и е в сила до ноември 2022 г., но това означава, че и трите основни оператора в страната имат 60 MHz C-честотен спектър и следователно могат да ускорят внедряването на 5G и комерсиализацията на нови услуги. Финландия също поддържа графика си за 5G търговете, като процесът трябва да бъде финализиран през юни. Други европейски пазари трябва да използват това като пример и да обявят финалните дати за търговете си, както и правилата за тяхното провеждане, за да не изостават от лидерите в сферата като Южна Корея и САЩ.

Подкрепа за дейността на операторите в извънградските райони

Кризата засили диференциацията на работната сила и изпрати по-голямата част от икономическата активност от офисите на компаниите в хола на служителите. С налагането на отдалечената работа като норма за офис служителите поне за известно време властите трябва да засилят фокуса върху разширяването на свързаността на извънградските центрове. Като цяло телекомуникационните мрежи отговориха подобаващо на предизвикателството на пандемията от COVID-19, но стимулирането на инвестициите от страна на частния сектор остава от първостепенно значение. Законотворците в глобален мащаб трябва да разработят амбициозни стратегии за разширяване на високоскоростните широколентови услуги по начин, базиран на публично финансиране, без обаче да се нарушават правилата за държавната помощ.

Тези предизвикателства могат да ускорят вече развиващия се процес на споделяне на мрежи (пример за това е извънградската мрежа в Обединеното кралство), да засилят синергията и да насърчат инвестициите в мобилни широколентови мрежи в най-отдалечените райони, като същевременно намалят напрежението по отношение на конкуренцията в сектора.

Акцент върху изолираните общности

Свързаността е основополагащ аспект на съвременния живот, а значението й далеч надхвърля развлеченията и социалните медии. Институциите трябва да бъдат наясно с възможния обхват на една криза от мащаба на пандемията от COVIC-19 и цената, която може да има неравенството между свързаните и изолираните региони. Милиони хора живеят извън обсега на мобилните широколентови услуги или нямат активна връзка. Следователно тези потребители са изправени пред предизвикателствата, без да могат да разчитат на информационните канали и средствата за комуникация, които много развити пазари оцениха през последните месеци.

Запълването на белите петна в мрежовото покритие и гарантирането на достъпа до дигитални услуги на възможно най-много хора трябва да бъде основен приоритет на регулаторните програми. Преодоляването и дори намаляването на дигиталното разделение ще помогне на пазарите да се възстановят и ще даде шанс за развитие на нови предприятия.

Перспективи

Въпреки че ресторанти, магазини и училища малко по малко се връщат към нормалната си работа, пандемията ще остави своя отпечатък на всички нива на обществената пирамида.

Докато изготвят своите програми за възстановяване, законодателните органи имат възможност да използват потенциала на телекомуникационните мрежи и новите технологии като 5G, IoT и AI за стимулиране на икономическото оздравяване. За да разрушат бариерите пред инвестициите, регулаторите трябва да мислят прагматично и да дават приоритет на сътрудничеството с операторите, като гарантират конкурентното начало на пазара. В крайна сметка добрият достъп до интернет за всички ще се превърне в основа за постигане на приобщаващи икономики, вдъхновяващи иновациите, и гаранция за възможностите на публичните власти да се справят с бъдещите кризи по-бързо и ефективно.


X