Дигитализация

Twitter планира да създаде "децентрализиран стандарт" за социални мрежи

Мария Динкова

Twitter планира да сформира независима изследователска група, която да създаде "отворена и децентрализирана" система за социална мрежи, заяви главният изпълнителен директор на компания Джак Дорси. Това може да намали натиска върху компанията по отношение на политиките й за съдържание, но също така да доведе и до появата на нови конкуренти, пише Reuters.

Системата или "стандартът" няма да бъдат притежавани от нито една отделна компания и ще позволят на индивидите да използват различни услуги за достъп до една и съща медия – по същия начин, по който се избират различните имейл доставчици, за да се видят едни и същи съобщения.

Обсъждането на политически теми в социалните медии наложи сериозни инвестиции и същевременно не успя да спре критиката от страна на потребителите, които смятат политиките за твърде агресивни или за твърде строги.

Дорси допълни, че новият подход ще позволи на Twitter "да фокусира усилията си върху създаването на отворен алгоритъм за препоръки, който ще насърчава здравословния разговор и ще ни мотивира да бъдем много по-иновативни в сравнение с миналото".

По думите на Дорси идеята е разработчиците да могат да използват свои собствени алгоритми, за да предложат на потребителите с подобни възгледи таргетиран достъп до едни същите мрежи в социалната медия.

Например един индивид може да се впише с доставчик, който агресивно филтрира расистки материали или през такъв, който насърчава разговори за други типове съдържание.

Отвореният стандарт обаче може да преобърне бизнес модела на Twitter през това време, давайки възможност на конкурентни услуги да предоставят филтри, предложения за съдържание или други инструменти, които се оказват по-популярни сред потребителите.

В статия, която Дорси споделя, наречена "Протоколи, не платформи" основателят на Techdirt Майк Масник очертава как един отворен стандарт може да породи "конкуренция за бизнес модели" сред самите разработчици.

Някои доставчици могат да събират по-малко потребителски данни за реклами, докато други могат да се откажат изцяло от рекламирането. Вместо това те ще таксуват потребителите за достъп до премиум услуги като филтри или сторидж на данни, пише Масник.

Twitter ще финансира проекта, който вероятно ще отнеме години, но няма да го ръководи, изтъква Дорси. Той допълва, че блокчейн технологията може да осигури модел за децентрализиран хостинг на съдържание, надзор и дори монетизация на социалната медия, без да уточнява какви са възможните алтернативи за базирания на реклами бизнес на Twitter.

X