Дигитализация

Какво да очакваме от банковия сектор тази година? (Част 1)

Мария Динкова

По-голяма конкуренция, повече сътрудничество и нови източници на приходи можем да очакваме през новата годината в банковия сектор. Ето кои ще бъдат водещите тенденции през следващите 12 месец според експертите в сектора:

Регулации
PSD2 влезе в сила през септември 2019, докато отвореното банкиране в Обединеното кралство ще празнува вече втория си рожден ден този януари. Досега ефектът обаче е сравнително минимален, отбелязват от технологичната изследователска компания Forrester, описвайки провала да се осигури "конкуренция, избор на клиентите или равни условия между банките и иноваторите".

От Forrester предвиждат, че през 2020 регулаторите ще се опитат да се справят с проблемите около законодателството, включително с липсата на технологични специфики и широката интерпретация на стандартите. Фрагментираната среда ще трябва да се промени, като от компанията очакват това да се случи под формата на въвеждане на закони, които са в полза на новите играчи на пазара.

Консултантската компания Infosys също коментира отвореното банкиране, като подчертава, че през следващата година все по-често ще се наблюдава екосистемен подход.

АПИ икономиката бързо се разраства, като банките събират множество партньори, включително местни търговски камари и застрахователни компании, за да създават нови продукти и да предлагат повече услуги на своите клиенти, посочват експертите.

От Capgemini доразвиват идеята си с прогнозата, че предстои преминаване от отвореното банкиране към Open X, при което банките широко ще използват данните, за да осигурят персонализирани продукти в сътрудничество с нетрадиционни играчи.

В своя доклад за 2020 Top Trends in Retail Banking консултантската компания представя Open X като "неизбежно бъдеще", в което банките се възползват от споделянето на данни по един стандартизиран и сигурен начин, за да увеличават клиентската си база.

Сътрудничество и конкуренция
Разширяването на инициативите за отворено банкиране се случва на фона на увеличена конкуренция в индустрията, като от Forrester уточняват, че пазарът на спестявания ще се превърне в ключово бойно поле.

Новите играчи ще привличат клиенти с по-добри продукти за спестявания, докато останалите участници на пазара ще продължат да опитват да останат конкурентни. Това включва обаче не само дигиталните компании като Monzo и Revolut, но също така се очаква Apple да разшири партньорството си с Goldman Sachs, за да предложи дигитални депозити. Дори Starbucks може да влезе на пазара, притежавайки 1,6 млр. долара, които в момента са под формата на предплатени карти, както и в приложението на компания.

Това показва сериозната необходимост да се сътрудничи с партньори от банковия или извънбанковия сектор, категорични са експертите. Те допълват, че самостоятелно никоя голяма технологична компания или банка ще може да се справи с новите условия. Пример за първите стъпки в тази посока е наскоро обявеното партньорство между Citi и Google.

Също така се очаква банките да ускорят своята миграция в облака през предстоящата година, за да използват възможностите на данните в по-голяма степен при създаването на добавена стойност за своите клиенти.

Експертите предвиждат финтех компаниитеда продължават да се увеличават и да си партнират с установените играчи на пазара. Също тала все повече технологични компании ще навлизат по-бързо във финансовия сектор, а ако си партнират с банки, то ще могат да постигнат своите цели, без да има нужда да получават банков лиценз.

X