Дигитализация

"Дженерали Застраховане" АД тръгва по пътя на дигиталната трансформация

Иван Гайдаров

Създадена през 1831 г., Generali Group е един от най-големите застрахователи и доставчици на услуги за управление на активи в глобален мащаб, с над 71 000 служители и повече от 61 милиона клиенти.
Наскоро Generali се класира сред 100-те най-устойчиви корпорации в света според Corporate Knights. Това признание подчертава развитието на Generali като устойчива компания, което е неразделна част от стратегическия план Generali 2021.

Според Deloitte през 2020 г. глобалният застрахователен сектор ще бъде белязан от рецесия заради опасения, свързани с продължаващото напрежение между двете най-големи световни икономики - САЩ и Китай - например. Наскоро от инвестиционния консултант Vanguard дори предупредиха, че шансовете за рецесия до края на 2020 г. достигат до 40%. За да отговори на предизвикателствата в индустрията и постоянно променящата се технологична среда (а с нея и постоянно променящите се потребителски изисквания), Generali Group разработва на глобално ниво стратегия за дигитална трансформация, наречена Generali 2021, която очертава плановете ѝ за развитие в рамките на следващите години.

Generali 2021

Както бе обявено по време на деня на инвеститора през ноември 2018 година в Лондон, в основата на стратегията Generali 2021 стоят силните страни, които групата използва, за да ускори растежа си. Компанията работи целенасочено в посока да се превърне в партньор за цял живот на своите клиенти, като предлага иновативни, персонализирани решения. Желанието на групата е да води европейския застрахователен пазар за физически лица, специалисти, малки и средни предприятия, като същевременно изгражда фокусирана, глобална платформа за управление на активи и преследва възможностите на пазарите с висок потенциал. Основните стратегически приоритети и цели на Generali 2021 са растеж, управление на капитала и финансова оптимизация, иновации и дигитална трансформация.

Като част от глобалната стратегия на Generali Group "Дженерали Застраховане" АД подписва споразумение за стартирането на инициатива за дигитална трансформация със "Софтуер груп". Проектът е насочен към оптимизацията на процесите в онлайн портала на застрахователя чрез иновативна платформа за продажба на застраховки.

"Тенденцията в застрахователния сектор показва, че крайните клиенти се ориентират към търсенето не на отделни продукти и услуги, а на цялостни ефикасни решения, които отговарят на комплексните им нужди. Водещи при избора на решения са бързината и удобството на обслужване, а това поставя в най-добра позиция застрахователите, които използват дигитални канали и предоставят високо ниво на потребителско изживяване", обяснява Калин Радев, главен изпълнителен директор на "Софтуер груп".

Дигитализация на застрахователните услуги

Проектът за дигитализация на застрахователните услуги на "Дженерали Застраховане" АД и "Софтуер груп" трябва да приключи до края на 2020 г., в резултат на което компанията ще разполага с онлайн портал, който ще подобри процеса по издаване на нови застрахователни полици и тяхното подновяване, както и управлението на застрахователното портфолио на вече съществуващи клиенти. Друга част от проекта включва разработването на единен портал за служители и посредници на застрахователното дружество.

"Проектът е доста амбициозен и има за цел да предостави нови и модерни дигитални средства за продажба на застраховки както за директните ни клиенти, така и за нашите служители и посредници. Ще предоставим възможност на потребителя сам да сключва и управлява своите застраховки, да регистрира и следи статусите на своите щети, както и още много други услуги, които до момента изискваха някаква форма на взаимодействие с наш представител", обяснява Радослав Димитров, изпълнителен директор в "Дженерали Застраховане" АД. И добавя: "Дигиталната трансформация е един от основните стълбове на стратегията Generali 2021, така че този проект идва в унисон с нея. Истината е, че необходимостта от дигитална трансформация е налице, без значение дали е описана в стратегия или не. Клиентите ни вече очакват от нас не просто стабилна компания, която изплаща обезщетения навреме. Изискванията им се променят и вече очакват много по-комплексни услуги. Използването им трябва да е бързо, лесно и ефективно, което неизбежно означава и дигитално, доколкото и където е възможно. Вярваме, че това е ключът към повишаване на клиентската удовлетвореност."

Но какво е най-голямото предизвикателство при дигиталната трансформация на една голяма организация в консервативен сектор като застрахователния? От "Дженерали Застраховане" АД са категорични: "Застрахователният сектор е консервативен и ще продължи да бъде такъв. В тази връзка не можем да говорим за революция, а по-скоро за постепенна еволюция. Технологичните иновации ще спомогнат за създаването на по-ефективни бизнес модели и ще дадат възможност клиентите да ползват по-комплексни услуги. От нас се очаква да направим процесите си бързи, лесни и ефективни. За да се случи това, трябва да ги опростим и това е най-голямото предизвикателство, тъй като застрахователната индустрия е много тежко регулирана. Но без опростяване няма как да има дигитална трансформация."

Технологии и застраховане

Калин Радев от "Софтуер груп" от своя страна смята, че технологиите могат да улеснят застрахователния сектор в много аспекти. "Сред тях са мобилните приложения, които имат широко разпространение в застрахователната индустрия и могат да покажат данни за навиците на клиента. Ако вземем автомобилното застраховане, такива са събирането на данни за изминати километри, склонност към шофиране с превишена скорост и много други параметри, които са важни в процеса на издаване на полица", дава пример той.

"Глобално застраховането започва все по-силно да зависи от технологичните иновации, което е логично предвид факта, че застрахователите разполагат със сериозно количество информация, а в днешно време тя е задължително условие за успешен бизнес", смята Радослав Димитров от "Дженерали Застраховане" АД, като добавя: "През последните години има сериозно развитие в използването на данни от телематични устройства - леки автомобили, смарт гривни и часовници за следене на здравни показатели. Това ще помогне за изграждане на персонализирани рискови профили, а оттам и на по-справедливо определяне на цената на застраховката."

Що се отнася до българския застрахователен пазар, от компанията обясняват: "В национален мащаб застрахователите в България започваме да вървим по пътека, която отдавна е отъпкана от държавите от Западна и даже от Централна Европа. В момента сме фокусирани върху дигитализиране на продажбите и възможностите за самообслужване, докато в развитите държави това ниво вече е преминато."

X