Дигитализация

Може ли платформата като услуга на Deutsche Bank да преобрази банката

Иван Гайдаров

Скот Кери, InfoWorld

Финансовата институция се надява да продаде собствената си разработка и на други банки

Да се върнем в 2015 г. Тогава след бурна среща на ръководството и малко преди да бъде заклеймена като най-опасната банка в света от Международния валутен фонд (МВФ), малък екип от инженери в офиса на Deutsche Bank в Лондон получава задача от новото ръководство да преобразува банката, така че "всичко да работи като услуга".

За три години тези инженери създават Fabric - вътрешна платформа като услуга (PaaS), която вече се използва от хиляди служители наDeutsche Bank за работа с хиляди приложения. Основната цел е до 2022 г. 80% от работното натоварване да преминава през Fabric. Платформата е изградена върху OpenShift PaaS на Red Hat и включва редица функции, специфични за силно регулираната банкова индустрия, за да ускори разработването и използването на приложения.

Това е история за бърз успех на една силно регулирана международна банка с много кредити, която е в средата на опит да направи обрат, след като миналата година регистрира загуба 5.7 милиарда евро (7.4 милиарда щатски долара). Нейното ръководство дори обмисля далиFabric не е достатъчно добра да бъде продавана на конкурентни банки, за да превърне евентуално своите технологични инвестиции в поток от приходи.

Когато новото ръководство на банката поема руля през 2015, пред него стои ключов проблем за решаване. До момента финансовата институция е натрупала значителен актив от виртуални машини, от който се използват само около осем процента. Задачата пред мениджмънта е да намери начин да утилизира по-голям ресурс от вече направените инвестиции.

"Изпълнителните директори осъзнаха, че парите просто изтичат от организацията", каза собственикът на продукта "платформата като услуга" в Deutsche Bank Емма Уилямсън. Така банката решава драстично да модернизира своите приложения с помощта на облачни технологии като контейнери и Kubernetes. Всичко това цели да намали тези загуби, свързани с остарелите платформи, и да подпомогне по-масовия преход към облака.

От RFP до PoC до MVP
Банката започва проекта с тръжен процес с искане за предложение (RFP) за контейнерна платформа, която да формира основата на нейната нова основа. С това трябва да се даде бърз старт на по-масов преход към работа на банката на по-гъвкава и по-мащабируема публична облачна инфраструктура. Освен това банката иска нова среда за разработване, тестване и разполагане, която няма да изисква големи промени в нейния собствен комплект от приложения на основата на Java, изпълнявани от подобни на WebLogic и изискващи jBoss.

Deutsche Bank бързо се спира на OpenShift PaaS на Red Hat (платформата беше придобита миналата година от IBM като част от нейната сделка с Red Hat за 34 милиарда щатски долара), като я предпочита пред такива като Force.com на Salesforce, вече несъществуващата IBM Bluemix и Cloud Foundry на VMware, и започва процес на доказване на концепцията (PoC), следван бързо от минимален жизнеспособен продукт, или в този случай - платформа (MVP). В процеса инженерите на Deutsche Bank вплитат специфична банкова функционалност и добавят елементи от платформата за предоставяне на приложения Avi Networks и управление на конфигурации Ansible.

"Да се мисли, че от средата на 2015 г. до началото на 2016 г. сме преминали от RFP до PoC до MVP е абсурдно. Нищо в Deutsche Bank досега не беше правено толкова бързо и аз не мисля, че нещо е направено толкова бързо оттогава досега", каза Дипеш Пател, старши инженер от професионалния екип за услуги от тип PaaS.

Deutsche Bank предприема доста необичаен, децентрализиран подход на избор на работни натоварвания и приложения, които да пренесе най-напред във Fabric, като оставя това на самите инженери. "Имахме нужда в началото да спечелим главните информационни директори и разработчици да поискат да се включат, тъй като не можехме да им наредим да го направят. Всичко, което можем да направим, е да го създадем и да се надяваме, че те ще дойдат", каза Уилямсън.

Това не означава, че нейният екип не прави препоръки. Те предпочитат приложенията да бъдат разбити в микроуслуги, ако е възможно, но някои екипи избират да вдигнат и да преместят монолитни работни натоварвания.

За да намалят ненужните разходи, инженерите не са ограничени по отношение на ядро, но пък са ограничени до 16 GB памет, преди да трябва да оправдаят всеки допълнителен капацитет. "Преди това банката купува "кутията с най-високите спецификации, с най-много процесори и памет, колкото бюджетът за приложения може да покрие. Много често тези високотехнологични машини изпълняват само един работен товар и така машинните ресурси не се използват до голяма степен", пояснява Уилямсън.

"Сега ние ги очакваме да преминат през известно изпитване, за да увеличим тази памет, тъй като не искаме само суров ненужен материал на нашите клъстери, особено ако хората имат дадени заявки, допълва той. Това, което не искам да правя, е да продължаваме да добавяме към клъстерите, тъй като просто ще се върнем обратно в 2015 г., когато имахме от осем до девет процента използване, което е просто абсурдно."

Резултатите от този преход засега са обещаващи, като вече 49 процента от приложенията на банката са разположени на само 10 процента от инфраструктурата на банката, което води до използване от 60 процента и "значителни" икономии. "Всичко, което правим като банка, е за по-малко ресурси, по-малки разходи. Трябваше да спестим пари, да изведем виртуалните машини, да се освободим от ненужните активи. Процес, който все още не е завършил", твърди Уилямсън.

Разбира се, като голяма банка в платформата трябва да бъдат вградени съвместимост и управление. Джереми Крофорд, ръководител на отдела за инженеринг и операции на Fabric, обръща внимание на важността да притежават усилената корпоративна версия на OpenShift Container Platform на Red Hat, която да помогне да успокои ръководството.

Това също така е причината банката да интегрира софтуера Avi Networks, който беше придобит от VMware през юли миналата година, в платформата Fabric. Avi Networks предоставя автоматизирани услуги като "бели" списъци на IP адреси и правила за мрежова сигурност, за да помогне за гарантирането на услуги, до които достъп има само оторизиран персонал.

По-добро използване, твърде много скорост
Deutsche преминава през някои растящи затруднения с новата платформа. Банката се справя рано с аспектите на обучението и създаването на общност, въвеждайки Red Hat в помощ на обучението и установявайки бързо обществени форуми и чатове в Symphony, за да се извършва вътрешно отстраняване на проблеми и неизправности.

"Отворихме канал за чат в Symphony, от който се очакваше да е помощ за общността и потребители, помагащи на потребители от рода наStack Overflow, Slack и други, обяснява Пател. Той се превърна в: "Здравей, екип на Fabric, имам номер на инцидент, можете ли да го решите за нас? Така ние се опитваме да се върнем ретроспективно назад и да коригираме всички навици, които са се появили."

Уилямсън и нейният екип определено се затрудняват с нивото на ранно възприемане, тъй като разработчиците се оказват взискателни. "Усещахме като че ли не бяхме способни да им дадем достатъчно достатъчно бързо, признава тя. Ние сме малък екип в сравнение с останалите в банката. Нямаше да завърша всичко толкова бързо, ако трябваше да го направя отново."

Сваляне на помощните колела
Казано по този начин, помощните колела вече са свалени за разработчиците и те се възползват максимално. "Бързината, с която могат да правят нещата, се подобрява значително", каза Уилямсън. Един екип например успя да пусне приложение в производство само за три седмици, за което Уилямсън каза, че е била в ситуации "където трябваше да чакам 14 месеца, за да дойде една виртуална машина".

По отношение на резултати банката вече изпълнява 49 процента от приложенията на PaaS според Уилямсън. Би ли могло да се достигнат дори 100 процента?

"Не, ние никога няма да имаме 100 процента, каза тя. Но ние не искаме да имаме 100 процента. Винаги ще има приложения, които няма да работят на Fabric. Приложения, които не могат да отидат на облак. Тези платинени приложения за големи машини с право са такива поради способностите, от които се нуждаят. Целта, която можем да си поставим, вероятно е около 80 процента към края на 2022 г. и мисля, че можем да го постигнем."

Все пак обучението не е лесно, когато става дума за облачни технологии като контейнери, с екипи, "които не са били потребители наKubernetes или OpenShift и в много случаи дори не са изцяло разработчици, а поддържащ персонал със задача да разположат приложения на платформа, ориентирана към разработчици. Това е наша клиентела, нали така? Трябва да работим с това", каза Пател.

Документацията е добър старт, но, разбира се "като инженери никой от нас не чете документацията такава, каквато е, дори ако е стъпка по стъпка, те не я следват", признава той.

Следваща стъпка: облакът
Понастоящем Fabric работи в четири региона: САЩ, Обединеното кралство, страните от Азиатско-Тихоокеанския регион и Германия, на различни инфраструктури от три неназовани вътрешни доставчика и публичния облак Microsoft Azure, но с частна мрежа. Целта е в бъдеще да се преместят колкото може повече активи в облака.

Проблемът със старомодните вътрешни доставчици зависи от документи. "Договорите са проблем. Ние получихме намален брой споразумения на ниво услуга (SLA); те определено не могат да съперничат на тези на доставчиците на облачни услуги. След това тук енесъвместимата конфигурация, тъй като нямате контрол на основната картина, както правите в облака, вие не притежавате пълния пакет и имате проблеми", обясни Крофорд.

Няма значение на каква инфраструктура се намира Fabric, Крофорд и неговият екип по същество стават вътрешен доставчик на PaaS с цялото напрежение, което това носи.

"Това е причината хората да обичат платформата - ние премахваме трудностите и трябва да се оправяме с всички тънкости и разликите между различните доставчици, а след това вие само ползвате платформата, каза Крофорд. За съжаление това я прави малко трудна за работа в определени случаи."

Преходът към доставчик на услуги води до някои промени в екипа на платформата, внасяйки нов инженеринг, операции, управление на продукти, професионални услуги, управление на програми и експертиза за надеждност на обекта. "Когато започнахме това, имахме само трима души, така че създадохме напълно нов екип, напълно нов начин на работа, нови мисли", каза Пател.

Банкиране като услуга
В крайна сметка Deutsche, изглежда, е сериозна за възможността да комерсиализира своята платформа Fabric за други компании за финансови услуги и да я предлага като услуга. Това следва по-широка тенденция в индустрията на банки, които искат да капитализират инвестициите си в облачни технологии, като по същество самите те стават софтуерни доставчици. Goldman Sachs например проучва възможността да даде едно предложение банкиране като услуга, което да продава на други фирми за финансови услуги. Британската финтек компания OakNorth пък предлага своята собствена платформа Analytical Intelligence за ребрандиране от други банки, за да предлагат услуги за решения за кредити.

Пател говори за това как Deutsche Bank е смятала, че Fabric е самостоятелен продукт и марка от началото, така че "ние можем потенциално един ден може би, ако всичко се подреди правилно, да продаваме на други компании за финансови услуги. Бихме могли вероятно да опаковаме и да го продадем така, като го имаме сега, днес", каза той.

"Трябва да се целите нависоко и това е идеята, добави Крофорд. Ние искаме да управляваме това като продукт и той трябва да бъде като последствие утвърден по отношение на документация и определяне на тези граници. Как го консумирате, да се направи лесно за консумиране също е голямо, голямо усилие."

Превод и редакция Мариана Апостолова


X