Дигитализация

Как да основем финтех стартъп

Майя Бойчева-Манолчева

Няколко съвета, които трябва да вземете под внимание, ако искате да намерите вашето "място под слънцето"

Близо 21 000 са финтех стартъпите по света, като най-много са позиционирани в Северна и Южна Америка, сочат данните на Statista.com. В Европа, Близкия изток и Африка стартъпите са 7385 (по данни от месец март т.г.). Пазарът на решенията, а съответно и броят на новосъздадените компании стремително нарастват, а технологията и секторът стават все по-притегателни за предприемачите.

Ако и вие сте тръгнали по пътя на създаване на финтех стартъп, то тогава съветите по-долу ще ви помогнат да изготвите списък с неща, които трябва да свършите, и важни моменти, които да не пропуснете.

Първа стъпка - идентифицирайте нишата
Основният проблем, с който всички кандидат-стартъпи се сблъскват, е как да създадем решение, което не съществува на пазара, и то да бъде печелившо?
Вариантите за избор на ниша за финтех стартъпа са различни. Той може да е насочен към транзакции и плащания, т.е. да обхваща парични преводи, валути и решения за плащания. Може да е тип "инвестиционен" и да обхваща дейности като инвестиции, депозити, заеми и алтернативни финанси. Или пък да е ангажиран в управлението на данните и подобряване на вземането на решения. Тук възможностите за стартъпа са разнообразни и добри примери са инструментите за управление на финансите.

Освен нишата всеки предприемач трябва да определи подходящата аудитория и като демография, и като географска позиция, като повечето експерти съветват да се започне с по-малки цели, като например локалния пазар, и след това да се премине към глобално развитие.

Регулациите
Познаването на регулациите е от изключително значение. Финансовият сектор е строго регулиран и трябва да се вземат предвид всички национални и наднационални регулации, включително нашумелите напоследък европейски директиви PSD2, 5MLD, GDPR и т.н. Така че необходимо е сериозно запознаване с правната страна на въпроса и съвет от юрист, вещ в областта.

Моята идея
В основата на всеки стартъп стоят идея, технология и бизнес модел, които водят до промяна на поведението на потребителите. А както стана ясно, пазарът на финтех стартъпи е доста пренаселен, което означава, че за да успее, новата компания трябва да предложи наистина уникално решение, решение, което променя изцяло облика на сектора и на предлаганите услуги и продукти.

Подходяща технология
Зад успешния стартъп стои добър екип, в който задължително има добри техническа лица и програмисти и подходяща технология. Нито един финтех стартъп не разчита на външни CMS и готови решения, а предпочита да използва къстомизирани такива. Сериозно внимание трябва да се обърне и на сигурността и риска от изтичане на данни, които са един от най-критичните аспекти на разработването на финтех решението.

По-лесно начало
Много експерти съветват да се започне с минимално жизнеспособен продукт (MVP), т.е. с продукт, който притежава само достатъчен набор от функционалности, които да задоволят изцяло първоначалните изисквания на потребителите. Така след първите обратни връзки на клиентите може да се направят подобрения и да се доразвива продуктът до крайния му вариант. А и началните инвестиции ще са значително по-малко, ще се съкрати времето до пускането на продукта на пазара и ще се намали рискът за целия стартъп, което ще увеличи и шансовете за финансиране.

Финансиране
Да се намери финансиране никога не е лесна работа, така че тук отново се връщаме към момента доколко иновативна е идеята и доколко висок е рискът. Затова още на ниво идея предприемачите трябва да се замислят: "Идеята достатъчно добра ли е, за да привлече инвестиции?"

Партньорства
Без партньорства с различни институции и организации просъществуването на финтех стартъпът е невъзможно. Партньорствата са най-добрият начин да изградим реноме, а, както знаем, потребителят много трудно би се доверил на новосъздадена компания, която никой не познава.

Защо точно финтех?

След всички тези изисквания, които трябва да имате предвид при създаването на финтех стартъпа, възникват логичните въпроси: "Струва ли си?" и "Сега ли му е времето?". Отговорът е: "Никога не е било по-подходящо времето да се създаде финтех стартъп от сега." И причините за това са няколко:

Облачните технологии не са това, което бяха. Облачните доставчици като гигантите AWS и Microsoft вече предлагат съвсем друг потребителски опит и изискват много по-малко първоначални инвестиции.
Отворените API. Доставчиците на финансови услуги и банките могат да си взаимодействат и да помагат за интеграцията на услугите, като използват API и отворени протоколи. Тоест бариерите за всяка компания, която иска да предлага финансови продукти, са доста по-малко.
Пак регулации. Регулациите, за които вече стана дума, създават един вид унифицирани изисквания за финтех компаниите, което отново помага на стартирането и развитието на компаниите, а като краен резултат - преживяването на потребителите се повишава. Не трябва да се забравя и Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DCC), който помага за намаляване на измамите и повишава доверието между играчите във финансовия сектор.
SAAS решения. Много компании предлагат финтех платформи, с което помагат на стартъпите да съкратят времето за пускане на пазара и излишните разходи.
Хората са готови. Да, точно така, потребители вече знаят за технологията, преодолели са първоначалния страх от неизвестното и са готови да рискуват и да използват продуктите и услугите на финтех компаниите.
Добри практики. Фактът, че има много стартъпи на пазара, може да има и положително влияние, защото вече има достатъчно натрупан опит в сектора, който може да бъде използван, без да бъде необходимо да откривате топлата вода.

X