Дигитализация

Звездно бъдеще за XR на технологичния небосклон

Иван Гайдаров

Разширената реалност набира все по-голяма популярност в редица индустрии - от здравеопазване до история и археология

Потапящите технологии - добавената (AR), виртуалната (VR) и миксираната реалност (MR), известни под общото название разширена реалност (XR) - отдавна са неразделна част от развлекателната индустрия. Като се започне от новите възможности за разработка на игри и се стигне до начините на представяне на срещите, които предлагат от Националната баскетболна асоциация (НБА), тя промени из основи начина, по който много хора се забавляват, и обещава още много в това отношение.

Но с времето рамките на развлекателната индустрия и гейминга започват да стават тесни за възможностите, които дават потапящите технологии, и те вече намират своето приложение далеч отвъд тях.

XR прескача индустриалните граници
"Вървящите надолу нива на хардуерните и софтуерните разходи, все по-въздействащите приложения извън извън сферата на забавленията и повсеместното разпространение на мобилните устройства допринасят за възхода на XR технологиите." Това е основното заключение в анализ за глобалното развитие на пазара на потапящи технологии, извършен от екипи на международната адвокатска компания Perkinscoie и XR Association, според който в рамките на следващите 12 месеца тяхното използване ще навлезе по-осезаемо в над 10 индустрии.

Здравеопазването и производството на медицински устройства ще бъде сферата, в която XR ще намери най-много нови приложения, като 38% от участниците в допитване, извършено от двете организации, посочват именно тази сфера. Друга основна обществена сфера - образованието - също е сред тези, в които се очаква потапящите технологии да вземат по сериозно участие (28%), а топ 5 завършват категориите "Развитие на работната сила и обучения" - 24%, "Производство" - 21%, и "Автомобилостроене" - 19%.

"Очаква се глобалният AR/VR пазар в здравната индустрия да нарасне до близо 11 млрд. долара до 2025 г. с годишен темп на растеж над 36%. Тези впечатляващи прогнози са частично мотивирани и от все по-големия набор от приложения на имерсивните технологии, които са признати от професионалната общност като симулирано хирургично обучение за лекари и медицински сестри, палиативни грижи в хосписи, управление на болката и 3D визуализация на заболявания на молекулярно ниво", обясняват тенденцията от екипа на доклада.

Наред с обичайни индустрии като маркетинговата, електронната търговия, недвижимите имоти, логистиката и транспорта потапящите технологии навлизат все повече и във военната сфера.

"Ръководителят на екипа за космически технологии на Lockheed Martin Шели Питърсън например наблюдава някои сериозни подобрения благодарение на използването на разширена реалност - включително до 90% намаление на разходите за труд след въвеждане на AR/VR в новия космически кораб Orion. Това е чудесен пример за индустрия с високи залози, в която една грешка при сглобяването може да доведе до прекъсване на работата и милиони долари разходи. Ако пространствените приложения на AR могат да помогнат на инженерите да визуализират и симулират ремонти, преди да работят на терен със скъпи материали, би било чудесно", дава пример Никол Лазаро, президент на консултантската агенция в сферата на потапящите технологии XEODesign.

Да се потопиш в умния град...
"Умният град" също е концепция, сочена от авторите на доклада Perkinscoie и XR Association като сцена, на която очакват сериозното присъствие на XR технологиите в следващите години. 88% от участниците в допитването към доклада са съгласни, че потапящите технологии ще станат обичайна част от инициативите за интелигентен град до 2025 г.

"Броят на приложенията, при които потапящите технологии могат да се използват за изграждането на по-добри, по-интелигентни и по-удобни за живеене градове, се увеличават. Професионалистите очакват потапящите технологии да бъдат използвани в интелигентните градове чрез възможностите, които дават за подобрена навигация (57%), оптимизирано градско планиране (44%), управление на трафика (44%), подобрени системи за паркиране (43%), управление на интелигентни сгради (42%) и реагиране при бедствия (37%). Фактът, че случаите на употреба получават сходна оценка, показва значителен потенциал за технологията да печели пространство на множество арени", обясняват от Perkinscoie и XR Association и акцентират, че за да се случи всичко това обаче, е нужно развитието на 5G свързаност от най-високо ниво.

...и в историята
В своя блог Emergent Enterprise, глобална консултантска агенция в сферата на XR, дават примери и как потапящите технологии могат да бъдат използвани за опазване на културното наследство и дори пътешествия в историята.

На първо място, използването на XR може да разшири достъпа до различни исторически обекти, като позволи на всеки да ги "посещава", без физически да е там. А защо не и в един момент да избира и времето, в което да прави посещенията си? Но дотогава AR/VR технологиите могат да бъдат използвани и за разнообразяване на видовете взаимодействия, които посетителите могат да направят в интернет сайтовете, повишавайки разбирането и ангажираността на потребителите.

Пример за възможностите на XR технологиите в областта на историческото наследство идва и от изложението Terracotta Warriors of the First Emperor в института "Франклин" във Филаделфия. В неговите рамки теракотените воини оживяват с помощта на специално приложение. В същия момент лицево разпознаване помага на посетителите да получат възможност за AR взаимодействия и на практика да могат да приберат някои от теракотените воини у дома, поставяйки 3D модел в заобикалящата ги среда, което пък удължава времето на взаимодействие между посетителите и изложбата.

Всички тези примери идват, за да покажат, че потапящите технологии всъщност позволяват на човечеството да сбъдне две отколешни свои мечти - да се пренася в миналото и да вижда в бъдещето. Тогава може ли да има някакви съмнения в звездното бъдеще на разширената реалност на технологичния небосклон?

X