Кои ще са технологичните тенденции при разплащанията през 2021?
Ако досега дигиталната трансформация винаги се разглеждаше през призмата на дългосрочното планиране, то 2020 коренно промени този подход. Пандемията от COVID-19 даде силен тласък на цялостната цифровизация на бизнеса, принуждавайки компаниите да затворят офисите и физическите си обекти и същевременно да търсят все повече решения за гарантиране работата от дистанция.Този нов модел на изпълняване на служебните задължения от разстояние беше придружен и от промяна в потребителските навици - в света на плащанията новите тенденции като насърчаване на безкешовите трансакции, нови дигитални решения за по-добро потребителско преживяване и нуждата от по-модерно интегриране с платежните компании доведоха до необходимостта финтех компаниите да ускорят технологичната си трансформация.

Рой Астън, CIO, Paysafe Group
В тази връзка Рой Астън, главен изпълнителен директор в Paysafe Group, споделя кои ще са основните 5 тенденции, които се очаква да бележат технологиите за разплащания в следващите 12 месеца:
Продължаваща миграция към разпределен облак (distributed cloud)
Неизбежно, ключов фокус за финтех компаниите през следващите 12 месеца ще бъде създаването на по-лесни и достъпни методи за разплащания, в това число разработване и разпространение на технологии, които ще позволят по-безпроблемни трансакции. За да се постигне мащаб и устойчивост на решенията, предстои да се засили фокусът върху иновациите за платежни продукти без постоянно притеснение за съпътстващите ги инфраструктурни решения. Работата в облачен режим размива границите на физическата инфраструктура повече от всякога. Тази тенденция, свързана с еволюцията на облачните системи, ще направи разплащателните компании по-гъвкави в доставянето на решения за търговци и крайни потребители. По този начин те ще отговорят на нуждите на бързо променящата се дигитална среда, в която се намираме сега.
Разширени модификации за приложение на AI и алгоритми за дълбочинно обучение
Когато се разглеждат в детайл новите възможности, които разпределеният облак (distributed cloud) предлага, потенциалът на изкуствения интелект ще стане още по-голям. Ще станем свидетели на нови тенденции, свързани с това как компаниите възприемат и анализират данните, използвайки огромния капацитет и ресурсите на тези технологии. При плащанията, това ще бъде особено приложимо за идентифициране на потребителските тенденции, масова персонализация, а без съмнение измамите и Know Your Customer (KYC).
Фокус върху 5G
Въпреки силния старт през 2020 г., ръстът на 5G технологията не беше впечатляващ основно заради разпространението на COVID-19. Причината е, че хората прекарваха основна част от времето си вкъщи, без нужда да пътуват и да бъдат в движение, което по принцип би наложило закупуване на 5G план. Това ще се промени скоро и трябва да започнат усилия в посока приемане и интеграция на 5G технологията.
Гледайки в перспектива, за много компании 5G ще създаде ниво на свързаност и скорост на предаване на данни, което никога не е било възможно и което също ще донесе значителни ползи при плащанията в области, които не са физически свързани. Например възможността за свързаност и пренос на данни до отдалечени райони на света, с цел създаване на бизнес възможности и извършване на трансакции онлайн, се очертава като област на растеж. По същия начин, възможността за предоставяне на по-завладяващо онлайн преживяване през мобилни устройства ще бъде трансформационно за гейминг индустрията. 5G също ще позволи на компаниите да пренасят още по-голямо количество данни в световен мащаб, с което ще увеличат все повече възможностите на изкуствения интелект.
Дистанционната работа в растеж
Очакванията са много от компаниите да не бързат да се завръщат във физическите си офиси, дори когато светът се нормализира след пандемията. До известна степен новата реалност, свързана с работата от вкъщи, вече е наложена. Компаниите се адаптираха към нея принудително по време на COVID-19, но в дългосрочен план, ако се запази тенденцията за работа от разстояние, ще бъде нужен по-ефективен и по-професионален подход. Това значи не само дали служителите работят от вкъщи, но и как компаниите обезпечават оперативните процеси за гладко протичане на работния ден, как се поддържа връзка между екипите и др.
Нови нива на сигурност
И накрая, всички тези подобрения трябва да бъдат подкрепени с нови нива на сигурност. COVID-19 доведе до необходимостта да се предвидят по-високи нива за сигурност. Причините за това са няколко. Първата е, че измамите и престъпленията обикновено процъфтяват в момент на криза, така че пандемията беше възможност за печалба за много престъпници. Това създаде натиск върху компаниите да разгледат и въведат допълнителни инструменти за защита и сигурност на всички нива - компания, клиенти, крайни потребители.
Втората причина е последица от дистанционната работа. Тъй като служителите се намират на много различни локации, не винаги имаме информация какъв тип свързаност със системите използват и дали връзката им е защитена, което носи допълнителен риск. Предвид очакванията тази реалност да се запази в близко бъдеще, сигурността следва да бъде ключов приоритет за разплащателните компании през 2021 г.