Дигитализация

"Любители на дома" или "Номади" – в коя категория са вашите служители?

Мария Динкова

Една година от началото на пандемията на компаниите се налага да се подготвят за различните предпочитания, които служителите ще имат след края на ограничителните мерки, пише ComputerWeekly.

Това разкриват резултатите от ново проучване на британския телеком O2 Business. Според данните много служители вече са недоволни от това как техните организации планират връщането към нормалното и ако фирмите и другите организации не отговорят на променящите се нужди и условия на своите кадри, те рискуват да изгубят таланти.

Проучването показва, че не само са се появили нови начини за изпълняване на служебните задължения, но също така и нови предпочитания за баланса между личния живот и работата, като компаниите трябва да се подготвят за тях и да създадат устойчива работна среда за в бъдеще.

Докладът разкрива, че само една десета от служителите биха искали да се върнат в офиса на пълно работно време (10%) и почти една трета не искат въобще да се връщат (32%).

Всъщност не става въпрос само за това къде хората работят, но и за часовете, в които си вършат служебните задължения. Повече от една четвърт (27%) биха искали да преминат към изцяло гъвкави работни часове след Covid-19. От О2 предупреждават, че залозите са високи за компаниите, като 22% от служителите са кандидатствали за нова позиция през последните три месеца, а много (26%) посочват неспособността на работодателя да отговори на променящите се и бъдещите нужди.

За да подпомогне бизнеса, O2 Business описва кои са новите типове личности спрямо предпочитания от тях баланс между работата и личния живот - от "Любителите на дома" (Home Dwellers) до "Нуждаещите се от офиса" (Office Cravers), както и групата на "Смесените" (Mixers), които се оказват по средата.

"Нуждаещите се от фиса", които искат да се върнат колкото се може по-бързо на работното си място за постоянно, често са млади хора, на които им липсва социалния елемент от работата. Тази група от поколението Z в момента не са толкова доволни от своя баланс между работата и личния живот (57% в сравнение със 77% преди Covid-19) и са по-склонни да определят социализацията с колегите като най-важния фактор за продуктивността си.

В тази категория също така попадат служителите на високи позиции, които вероятно са работили известено време в офиса по време на пандемията. Тази група иска да се върне на служебното си място на пълно работно време максимално скоро и е по-вероятно да работи в индустрията на професионалните услуги.

За сравнение "Любителите на дома" обхващат 16% от служителите. Те се радват на дистанционната работа по време на ограничителните мерки толкова много, че биха искали да продължат да са от вкъщи дори и след края на локдауна. В тази група попадат хората, които искат да изпълняват служебните си задължения изцяло отдалечено, за да имат повече време за своите хобита, семейство и приятели или заради своето психическо здраве. Тази група също така е по-вероятно да се съгласи, че лесно достъпва служебните системи, необходими за работа у дома, както и че компанията е гарантирала достъпността на технологиите.

Почти три четвърти от служителите (74%) попадат в междинната категория, които предпочитат да могат да работят от различни места - независимо дали става дума за дома, офиса или някъде другаде. В тази категория попадат и така наречените "Номади". След Covid-19 тази група от авантюристи ще искат гъвкави работни часове в различни места - например офис (74%), множество частни локации (33%), споделени работни пространства (36%) и пътувания в чужбина (31%).

Оказва се, че "Номадите" са по-продуктивни, когато тренират редовно и могат да пътуват, докато работят. Те са предимно на възраст между 25 и 34 години и получават високи заплати. Те също така смятат, че техният работодател може да им осигури по-добри технологии, за да работят по предпочитания от тях начин ефективно. Другите в групата на "Смесените" искат да се възползват от възможността да прекарват повече време със семействата си, като също така се радват на социалния елемент от престоя в офиса.

"Макар че пандемията беше трудно време в много отношения, тя ни принуди да открием нови начини да останем свързани с нашите служители, използвайки отдалечените технологии", коментира управляващия директор на O2 Business Джо Бъртрам.

"Компаниите трябва да продължат да се развиват, за да отговорят на променящите се нужди на своите служители, както и да гарантират, че продължават да привличат и задържат таланти", допълва експертът.

X