Големи Данни

Социалните мрежи помагат в борбата с COVID-19

Иван Гайдаров

В момент, в който светът се бори с COVID-19, а страните разработват планове за повторно отваряне на своите общества, е от критично значение те да имат ясно разбиране за това как се разпространява болестта. По-добрите набори от данни могат да помогнат на правителствата да определят по-точно къде да изпратят ресурси като респиратори и лични предпазни средства - и в крайна сметка да са наясно кои зони са безопасни и кои не. На това обръща внимание в свой материал, публикуван в The Washington Post, Марк Зукърбърг, основател и главен изпълнителен директор на Facebook, като добавя, че получаването на точни данни за отделните градове в САЩ е предизвикателство, а придобиването на подобни фокусирани данни от целия свят е още по-трудно.

По думите му обаче именно общност от милиарди хора в глобален мащаб като Facebook може по уникален начин да помогне на изследователите и здравните власти да получат необходимата информация, за да отговорят на епидемията и да започнат да планират възстановяването на света след нея.

Зукърбърг цитира проучване, проведено от Университета Карнеги Мелън сред Facebook общността в САЩ с цел да бъде анализирано колко потребители изпитват симптоми като треска, кашлица, задух или загуба на миризма, които са свързани с COVID-19. Тъй като наличието на симптоми е предвестник за по-сериозно заболяване, това проучване може да помогне да се прогнозира с колко случаи ще се сблъскат болниците през следващите дни и да се получи ранен индикатор къде може да има разрастващи се огнища, обяснява той, като акцентира, че отговорите на анкетираните направо са били изпращани на изследователите, без да са достъпни за самата компания.

Първите констатации от проучването са публикувани в понеделник, след като в рамките на седмица екипът получва приблизително 1 милион отговора само от САЩ. Той корелира резултатите с публично достъпни данни за потвърдените случаи и тази информация може да помогне да се предскаже къде ще се разпространи най-бързо болестта. Тя може да се използва и за изграждане на прогнози по райони.

Резултатите показват например, че в някои предградия на Ню Йорк приблизително 2 до 3 процента от хората изпитват симптоми, подобни на тези на вируса. Използвайки обобщени данни от резултатите на Карнеги Мелън, Facebook представя първия си доклад и нови интерактивни карти, които планира да актуализира ежедневно.

Според Зукърбърг това е поле, в което социалните мрежи могат да помогнат много чрез бързото разпространение на анкетите до голям брой хора, чиято самоличност е ясна. Това означава, че те могат бързо да генерират реални сигнали.

"Ние си партнираме с преподаватели от Университета в Мериленд, за да разширим това проучване в световен мащаб, а екипът на Карнеги Мелън изгражда интерфейс за програмиране на приложения или API, който ще позволи на изследователите навсякъде да имат достъп до резултатите. Надяваме се, че това ще помогне на правителствата и служителите в общественото здравеопазване по целия свят, които иначе не могат да разполагат с толкова точни данни за вземане на решения през следващите седмици и месеци", категоричен е Марк Зукърбърг в The Washington Post.

Има и други начини, по които данните могат да помогнат при анализа на отговорите. Facebook пуска няколко нови карти за профилактика на болести като част от своята програма Data for Good, които показват нагледно къде хората пътуват и си взаимодействат между регионите. През последните няколк месеца изследователи по обществено здраве използват тези набори от данни, за взимане на решения в Азия, Европа и Северна Америка. Изследователите в Тайван успяват чрез тях да идентифицират градовете с най-голям шанс на заразяване; тези в Италия анализират налаганите мерки за изолация по време на пандемията от гледна точка на неравенството в доходите и т.н.

Едновременно с това Facebook си партнира с изследователи от Нюйоркския университет и изследователския институт Мила в Монреал, използвайки изкуствен интелект, за да помогнат болниците да прогнозират по-добре нуждите си от ограничени ресурси като лични предпазни средства и респиратори.

"Тъй като всички ние генерираме данни от приложения и устройства всеки ден, вероятно ще има много повече възможности за използването на обобщената информация в полза на общественото здраве. Но е важно това да се прави по начин, който защитава личния живот на хората и зачита правата им на потребители. Важно е организациите, участващи в този процес, да се ангажират да го правят по начин, който гарантира, че всички събрани данни се използват единствено за реагиране при извънредни ситуации в общественото здравеопазване и за други усилия за реакция при кризи", обобщава Марк Зукърбърг.

X