Изкуствен Интелект

Интелигентната автоматизация: Бъдещето на RPA

CIO Media

Клинт Баултън, CIO, САЩ

Роботизираната автоматизация на процеси (RPA) трансформира бизнес процесите в почти всяка индустрия, като улеснява и ускорява въвеждането на данни и други задачи от ниско ниво. Сега технологията, която попълва цифрови формуляри за частица от времето, необходимо на човек да направи същото, получава отдавна просрочения ъпгрейд.

Напредъкът в машинното обучение (МО) и изкуствения интелект подготвят пътя за интелигентната автоматизация (IA), една по-умна разновидност на RPA, която учи как да се изпълняват цели бизнес процеси с контекст вместо серия от отделни задачи.

"Компютърната мощ е налице, наборите данни са налице и въображението е налице", казва Йосуф Кан, CIO на доставчика на RPA решения Automation Anywhere. "Бъдещето на RPA е интелигентната автоматизация."

IA включва алгоритми, способни да извършват задачи, като управление на изключения, организиране на решения или дори включване на чат ботове за разговорен обмен на съобщения, казва Крейг ле Клеър, анализатор във Forrester Research, чиято книга "Невидими роботи в тишината на нощта: Как изкуственият интелект и автоматизацията ще преструктурират работната сила" (Invisible Robots in the Quiet of the Night: How AI and Automation Will Restructure the Workforce) описва възхода на софтуерните агенти.

Обещанието на IA
До 2022 г. IA ще генерира 134 милиарда щатски долара в стойност на труда, като даде възможност на компаниите да прехвърлят персонал, умения и инвестиции към критични функции като иновация, подобряване на преживяването на клиента или оперативна ефикасност според данни на Forrester. Холистична IA ще организира и управлява стотици, ако не и хиляди събития във всички бизнес процеси; тя е свещеният граал, който UiPath, Automation Anywhere и Blue Prism наред с десетки нови компании като Kryon и AntWorks преследват.

Обещанието на IA накара Кан, чиято страст е използването на технологията, за да направи бизнес процесите по-ефикасни, да се присъдени към Automation Anywhere през януари. Отделът на Кан служи като опитно зайче за тестване на продуктите на компанията, за да се гарантира, че те са подходящи за по-масова консумация. Automation Anywhere е сред растящата група от доставчици, създаващи "ботове", които използват усъвършенствани алгоритми за управление на корпоративни бизнес процеси, на вид от начало до край.

Компанията, която е внедрила повече от 2 милиона бота в предприятия досега, в момента разпраща на бета-клиенти Discovery Bot едно IA решение, което използва предимствата на МО и ИИ, за да улавя и анализира действия на потребител в опит да надуши повтарящи се стъпки, които служителите предприемат, когато превключват между бизнес приложения. Самата RPA може да автоматизира такива задачи, но Discovery Bot подрежда задачите по приоритет според потенциалната стойност на бизнеса и използва ботове за RPA, за да изпълни тези задачи.
Даването на приоритет на резерва на автоматизацията е ключов фокус за много компании, които внедряват RPA. Като такъв пазарната възможност на Discovery Bot е потенциално разкошна; 80% от монотонните задачи, които могат да бъдат автоматизирани, остават неразкрити, казва Кан, допълвайки, че инструментът ще бъде наличен в началото на тази година. "Когато IA влезе в действие, ще има експоненциално въздействие на начина, по който се изпълняват работите и как компаниите могат да работят по-бързо", казва Кан.

Компютърно зрение, което помага на IA да "вижда" и "чете" по-добре
UiPath използва МО, за да подобри две трудни задачи за RPA: как ботовете визуализират това, което е на екраните, и как анализират съдържанието на документи за обработка.

RPA зависи от способността на даден бот да вижда елементи на уеб страница или потребителски интерфейс. Но виртуалният настолен интерфейс (VDI) не представлява традиционен потребителски интерфейс; вместо това той изпраща изображение на отдалечен работен плот (десктоп), което прави невъзможно разпознаването на елементи от ботове. За да реши този проблем, UiPath вгражда в своите ботове компютърно зрение, което използва предимствата на МО, оптично разпознаване на символи и приблизително съвпадение, за да идентифицира автоматично елементи в дадено приложение и да изпълнява задачи, казва Парам Калон, главен продуктов директор на UiPath, който описва такива способности на IA като "хиперавтоматизация".

Освен това UiPath прилага МО, за да помогне на ботовете да четат документи по по-интелигентен начин. Например докато счетоводителят знае как да класифицира фактури чрез бързо сканиране на полета с данни за доставчици, продукти, дата на изпълнение и номер на поръчка за закупуване, повечето ботове са ограничени до методи за "извличане на базата на правила", които разчитат на структурирани данни, за да четат и автоматизират тези процеси. Използвайки извличане на базата на правила и извличане на базата на модел на МО, ботовете на UiPath идентифицират структурирани, неструктурирани и полуструктурирани даннови елементи, подобно на начина, по който човек може да изпълни такива задачи, казва Калон.

Неясното бъдеще на IA
Но подобно на предшественика си RPA, IA среща затруднения при възприемането, включително такова от етично естество.

Понастоящем на ботовете по принцип се гледа по един от два начина: като цифрови служители, които да заместят хората, или като агенти, предназначени да подобрят работата, извършвана от хора, изглежда, за да ги освободят от "затъпяващи" задачи, за да се фокусират върху работа, която носи по-голяма стойност за бизнеса.

Ле Клеър от Forrester потвърждава, че автоматизацията ще допринесе за освобождаване на
известен брой служители, но казва, че когато бот или машина поеме задача, изпълнявана по-рано от човек, предприятието разполага с тези работни часове, за да ги използва на друго място или да ги отчете като печалба. Така че в идеалния случай IA няма за какво да бъде обвинявана.

Не е ясно също така дали мнозинството от компаниите ще извадят пари за RPA, базирана на алгоритми, чиито решения са трудни за квалифициране или обяснение.

Дори така някои технологични лидери са развълнувани от потенциала на IA. American Express Global Business Travel използва RPA, за да извлича информация от множество системи за улесняване на процеса на ориентация на новопостъпили служители за корпоративни клиенти, казва Дилип Карандикар, вицепрезидент в AMEX GBT по архитектура на решения и инженеринг. Но Карандикар очаква, че компанията в крайна сметка ще възприеме пълна автоматизация на услугите.

"Хиперавтоматизацията е следващата тенденция, казва Карандикар. И това ще става все по-видимо."

Превод и редакция Мариана Апостолова

X