Изкуствен Интелект

Gartner: Служителите са готови да измамят AI технологиите за следене

Мария Динкова

Ново проучване на Gartner разкрива, че до 2030 10% от служителите ще търсят начин да измамят AI системите за следене, които компаниите използват, за да измерват поведението и продуктивността на своя персонал, пише IT Brief.

Използването на подобни системи значително се е увеличило след началото на пандемията, се посочва още в анализа.

Организациите внедряват решения с изкуствен интелект, за да анализират поведението на своите служители по същия начин, по който технологията се прилага, за да се разберат пазаруващите и потребителите.

Тези инструменти осигуряват регистриране на основни действия с предупреждения или по-сложните могат да опитат да открият позитивни действия или лошо поведение чрез многостранен анализ.

Gartner установява, че много компании използват системите за следене на производителността, въпреки че висок процент от служителите не харесват подобни инструменти.

Дори преди пандемията служителите са се страхували от новите технологии, използвани за следене на работните навици, става ясно от проведеното проучване.

Тъй като тези решения стават все по-широко разпространени, от анализаторската компания предвиждат, че фирмите все повече ще трябва да се справят със служителите, които търсят начини да ги избегнат или преодолеят.

Според анализаторите служителите могат да търсят пропуски там, където данните не отчитат активност, отговорността е неясна или изкуственият интелект може да бъде измамен чрез генериране на фалшива или объркваща информация.

Подобни действия вече се наблюдават в изцяло дигиталните компании. Например шофьорите на споделен транспорт понякога работят за две различни услуги едновременно, за да увеличат своите лични доходи.

"Много компании преминават изцяло или частично към работа от разстояние, което може да бъде не само скъпо, но и да изисква културни промени", коментира Уит Андрюс, вицепрезидент в Gartner.

"При културите на управление, които са свикнали да разчитат на директно наблюдение на поведението на служителите, дистанционната работа засилва необходимостта от дигитално следене на активността на служителите в някои случаи чрез AI. Подобно на случващото се с ежедневните технологии, насочени към ограничаване на потребителите, служителите бързо ще открият пропуските в базираните на изкуствен интелект стратегии за следене", допълва експертът.

По думите му подобни действия могат да се предприемат по различни причини - например с цел по-малко работа, по-добро заплащане или просто от злоба. Някои дори приемат измамването на AI инструментите за следене повече като игра, която трябва да бъде спечелена, отколкото като неуважение към данните, които мениджмънтът има право да знае.

Според Андрюс компаниите и ИТ лидерите, които искат да приложат подобни решения, трябва да разглеждат внимателно източниците на данни, дизайна на потребителското изживяване и първоначалните начини за прилагане на тези инструменти, преди да инвестират в тях.

"Определете дали целта и обхвата на събираните данни ще помогнат на служителите да си вършат работата по най-добрия начин. Тези, които решат да инвестират, нека гарантират, че технологията се имплементира етично като бъде тествана спрямо ключов набор от ориентирани към хората принципи.

X