Изкуствен Интелект

Инвестиции в здравни технологии за ИИ ще има в 5 нови области

Владимир Владков

Пандемията COVID-19 ускори степента на внедряване на изкуствения интелект (ИИ), а лидерите в областта на здравеопазването са уверени, че ИИ може да помогне за решаване на някои от най-трудните предизвикателства, включително проследяването на COVID-19 и ваксинирането срещу коварната болест.

Огромна част от шефовете (над 82%) в здравеопазването и организациите в областта на т.нар. науки за живота (включително биология, биохимия, генетика, имунология и биотехнологии) (82%), искат техните организации да внедряват по-агресивно ИИ, показва ново проучване на KPMG.

Лидерите в здравеопазването и бизнеса с науки за живота (56%) обявяват, че инициативите за ИИ са предоставили повече стойност от очакваното. Компаниите обаче трудно избират най-добрите ИИ технологии, смятат 73% от ръководителите.

САЩ продължават да се опитват да се ориентират в пандемията, затова бизнес лидерите в областта на науките за живота са уверени в способността на ИИ да следи разпространението на случаите от COVID-19 (94%), да помага при разработването на ваксини (90%) и при разпространяването на ваксини (90%).

Проучването за ИИ на KPMG се основава на обратната връзка от 950 лица, вземащи бизнес решения или ръководещи ИТ в седем индустрии, със 100 респонденти от компании за здравеопазване и науки за живота.

Въпреки оптимизма относно потенциала на изкуствения интелект, ръководителите в различните отрасли смятат, че са необходими повече контроли и повечето вярват, че правителството трябва да играе роля в регулирането на технологията за ИИ. Повечето ръководители в науките за живота (86%) и здравеопазването (84%) казват, че правителството трябва да участва в регулирането на технологиите за изкуствен интелект.

А ръководителите в различните отрасли са оптимисти относно новата администрация във Вашингтон, като мнозинството вярва, че администрацията на Байдън ще направи повече, за да подпомогне възприемането на ИИ в предприятията.

"Виждаме много високи нива на подкрепа през тази година във всички отрасли за по-голямо регулиране на ИИ. Една от причините за това може да е, че технологията напредва много бързо, а вътрешните лица искат да избегнат превръщането на ИИ в "Дивия Запад". Освен това по-стабилната регулаторна среда може да помогне за улесняване на търговията. Това може да помогне за премахването на непредвидени бариери, които могат да бъдат резултат от други закони или подзаконови актове или поради липса на зрялост на правните и техническите стандарти ", заяви Роб Дуайър, главен съветник в KPMG, специализиран в технологиите за правителствения сектор.

Здравните и фармацевтичните компании са по-оптимисти по отношение на ИИ

Проучването установи, че половината от бизнес лидерите в индустриалното производство, търговията на дребно и технологиите казват, че ИИ се развива по-бързо, отколкото би трябвало в техния отрасъл. Притесненията относно скоростта на възприемане на ИИ са особено изразени сред малките компании (63%), бизнес лидерите с големи познания за ИИ (51%) и бизнес лидерите от поколението Z и милинеалите (51%).

"Лидерите се сблъскват с удара от COVID-19, а възприемането на ИИ скача рязко в резултат на пандемията. Но мнозина смятат, че технологията прониква твърде бързо. Това вероятно е свързано с настоящия дебат около етиката, управлението и регулирането на ИИ. Много бизнес лидери нямат представа какво правят техните организации, за да контролират и управляват ИИ и може да се страхуват, че се създават много рискове ", заяви Трейси Гушър, директор за проучването на изкуствения интелект в KPMG.

Бъдещите инвестиция в ИИ

Здравните организации увеличават инвестициите си в изкуствен интелект в отговор на пандемията COVID-19. В проучване на Deloitte близо 3 от 4 здравни организации заявяват, че очакват да увеличат финансирането си за ИИ, като ръководителите посочват повишаването на ефективността на процесите като най-добрия резултат, който се опитват да постигнат с ИИ.
Мениджърите в здравеопазването казват, че настоящите инвестиции в изкуствения интелект в техните организации са фокусирани върху управлението на електронните здравни досиета и диагностиката.

Към днешна дата технологията е доказала своята стойност за намаляване на грешките и подобряване на медицинските резултати за пациентите. Около 40% от мениджърите в здравеопазването казват, че технологията за изкуствен интелект е помогнала за ангажираността на пациентите, а също и за подобряване на качество на клиничните изследвания. Около една трета от ръководителите казват, че ИИ е подобрил административната ефективност. Само 18% смятат, че технологията е помогнала за разкриване на нови възможности за приходи.

Но инвестициите в ИИ ще се променят през следващите две години, като приоритет ще получат телемедицината (38%), роботизираните задачи като автоматизация на процесите (37%) и предоставянето на грижи за пациентите (36%), установява проучването. Клиничните изпитвания и диагностиката завършват водещите 5 инвестиционни области.

В компаниите за науки за живота изкуственият интелект се използва предимно по време на процеса на разработване на лекарства, за подобряване на записите и на процеса на кандидатстване. Компаниите са използвали ИИ, за да помогнат при избора на място за клиничните изпитания.

В бъдеще фармацевтичните компании вероятно ще съсредоточат своите инвестиции в ИИ за откриването на нови възможности за приходи през следващите две години, основен момент от настоящата им стратегия, фокусирана върху увеличаване на рентабилността на съществуващите продукти. Около половината от ръководителите в науките за живота казват, че техните организации планират да използват изкуствения интелект, за да намалят административните разходи, да анализират данните за пациентите и да ускорят клиничните изпитвания.

Заинтересованите страни в индустрията предприемат стъпки за използването на ИИ и машинното обучение в здравеопазването.

Американската Асоциация за потребителски технологии (CTA) създаде работна група преди две години, за да разработи някаква стандартизация на определенията и характеристиките на ИИ в здравеопазването. Миналата година работната група за CTA разработи стандарт, който създава общ език, така че заинтересованите страни в бранша да могат да разберат по-добре технологиите за изкуствен интелект. Наскоро друга група също разработи нов стандарт за повишаване на доверието в решенията за ИИ.

По отношение на регулаторите, Американската администрация по храните и лекарствените препарати (FDA) публикува миналия месец първия си план за действие за изкуствен интелект и машинно обучение, многоетапен подход, предназначен да подобри управлението на модерния медицински софтуер на агенцията. Планът за действие има за цел да принуди производителите да бъдат по-строги в техните преценки, коментират от FDA.

Снимка на kalhh от Pixabay

X