Коментари И Интервюта

Без технология и иновация не може да се твори бъдеще

CIO Media

"Жената има силата да ражда, инстинкт да гради и да създава цялост"

Галя Димитрова, управляващ съдружник в "Айрис сълюшънс"

Галя Димитрова е управляващ съдружник в "Айрис сълюшънс", доставчик на Open banking решения за бизнеса. Първият лицензиран от БНБ start up за доставчик на информация по сметка и иницииране на плащане по Втората европейска директива PSD2. Има дългогодишен опит в банковото дело като ИД, отговорен за развитието на ритейл бизнеса, ИТ, операции и електронни канали в Алианц банк и Креди-агрикол банк.

Кое ви мотивира да започнете професионалния си път в технологичната сфера?
Моята любов са банките и парите! Те се променят и бъдещето им, вече всички знаем, е в дигитализацията, отворените данни, най-общо казано, в технологиите. Какъв по-голям мотив за една жена, която е избрала пътя си, да го върви в една посока със страстта си.

Кои женски качества ви помогнаха при реализирането на проекта със "Сирма БК"?
Жената има силата да ражда, инстинкт да гради и да създава цялост. Аз като жена естествено не обичам риска, затова избирам по-неагресивния път за реализация, прилагането на добри практики.

Кои бяха основните предизвикателства, с които трябваше да се справите при неговото изпълнение?
Предизвикателствата са пред нас, за мен те нямат пол. Технологичната сфера променя живота ни всеки ден, хората не обичат промените. Основното предизвикателство в проектите ни са пътят и с какви продукти избираме да осъществяваме тази промяна.

Според вас необходимо ли е да има повече жени в технологичната сфера? Защо?
Жените в технологичната сфера са по-малко към този момент. В епохата на геймификацията децата от детската градина вече влизат с равен старт в живота. Имам предвид, че ще е естествен изборът на момичето по-късно да избере образование с инженерна насоченост.

В тази връзка какви политики се прилагат във вашата компания, за да се привлекат повече представителки на нежния пол?
Нямаме такава политика, но аз съм убедена в силата на балансираните екипи, където и мъжката, и женската перспектива са еднакво застъпени. Търсим този баланс.

Какъв е вашият съвет за младите жени, които искат да се развиват в технологичната индустрия?
В никакъв случай да не обуват панталони. Да следват страстта си, ако тя се развива към тази индустрия, да учат и откриват чара, знанието и възможностите на новия свят.

"Винаги се старая да използвам емпатията в моята работа, защото точно по този начин мога да разбера нуждите на клиентите"

Марина Шидеров, основател и Chief Design Officer на Fram

Марина Шидеров е основател и Chief Design Officer на Fram, компания за дизайн от следващо поколение, която специализира в умни дизайн решения за бизнеси, опериращи в дигиталната ера. Фокусирана е върху UX/UI дизайна заSaaS и дигитални продукти, а в портфолиото й има богат набор от примери за корпоративна и бранд идентичност. Прегръща иновативните решения и интегрира новите технологии, включително AR/VR, в създаване на органични бранд изживявания за клиентите си.

Кое ви мотивира да започнете професионалния си път в технологичната сфера?
Детската ми мечта беше да стана дизайнер на продуктите на бъдещето. Със сигурност не съм знаела какво точно имам предвид, но знаех, че искам да е нещо, което променя света. Бързо разбрах, че без технология и иновация не може да се твори бъдеще. Затова и започнах да се занимавам с дигитален дизайн и дигитални технологии. Нескромно твърдя, че съм от първите UX инженери на web и мобилни.

Кои женски качества ви помогнаха при реализирането на проекта със "Сирма БК"?
Особено в днешно време е доста трудно качествата на личността да бъдат разделяни на мъжки и женски. Винаги се старая да използвам емпатията в моята работа, защото точно по този начин мога да разбера нуждите на клиентите и съответно мога да отговоря на техните очаквания и техните виждания за представянето им в дигиталното пространство. Това бе начинът и с проекта на "Сирма БК".

Кои бяха основните предизвикателства, с които трябваше да се справите при неговото изпълнение?
Предизвикателствата при разработката на финтех продукт са да се намери точната граница между доброто потребителско изживяване (UX) и приятния потребителски интерфейс (UI). Финансовите дигитални продукти са място, където човек трябва да може да свърши сериозна работа.

Според вас необходимо ли е да има повече жени в технологичната сфера? Защо?
Жените в технологичната сфера са точно толкова, колкото трябва да бъдат. Нито повече, нито по-малко. Реализацията в технологичната сфера е въпрос на личен избор. Отдавна са минали времената, когато професиите са се разделяли на мъжки и женски.

В тази връзка какви политики се прилагат във вашата компания, за да се привлекат повече представителки на нежния пол?
Ние нямаме такива политики. Както казах, всеки избира сам за себе си своята професия. Наистина, хубаво е, когато има баланс в един екип, но не половата принадлежност е тази, която ме води при избор на екип. Въпреки че в момента в нашия екип жените имат числен превес. Но това е случайно, а не нарочно.

Какъв е вашият съвет за младите жени, които искат да се развиват в технологичната индустрия?
Съветът ми е да следват сърцето си и да правят всичко с желание и целеустременост. Да са смели и любопитни. Да не се страхуват да кажат, че не знаят и че не могат.
"Сирма бизнес консултинг" АД продължава своята дейност и във времената на пандемия с вяра и поглед в бъдещето. Последната година изградихме нови партньорства и работим в иновативни проекти във финансовата област. Освен традиционни банкови решения в момента сме се фокусирали в проекти, които са изцяло във финтех и дигитализация. Ето и някои от конкретните решения, които изградихме с наши партньори за последната година, създавайки платежен терминал за "Айрис солюшънс" и софтуерен OTP токен с Fram.

Съдържание от SIRMA BC

X