Коментари И Интервюта

Жените притежават ключовото качество да търсят съдействие

CIO Media

"ИТ бизнесът в България е по-отворен към приемането на жени в сравнение с компании от същия бранш в Западна Европа."

Анита Тотева е MCS консултант в "Коника Минолта България". Кариерата й в сферата на информационните технологии започва след придобиването на две квалификации от Икономически университет, Варна - маркетинг и управление на продажбите. Понастоящем е сертифицирана по управление на проекти по методологията Prince 2 и управление на ИТ екипи по методологията Scrum. Работи в областта на технологиите от 2014 година, като през периода преминава през различни позиции. В своето ежедневие Анита участва в разнообразни ИТ проекти за компании от различни сектори.

Г-жо Тотева, разкажете ни кое ви мотивира да се развивате именно в света на технологиите?
Още от ранна възраст се възхищавам на това как технологиите влияят върху живота ни, като правят дневните ни задачи по-лесни, по-бързо изпълними и повишават качеството на изпълнение. Още тогава знаех, че някой ден ще съм част от тази "полезна индустрия", но все още нямах яснота в коя област ще бъде моята роля - продажби, маркетинг или разработка. Непосредствено след университета започнах с комбинирана роля в продажби и маркетинг, но проявявах интерес към техническата реализация. Към днешна дата съм част от консултантски екип за анализ на процеси и проектиране на специализирани решения за автоматизация.

Според вас кои са женските качества, които ви помагат, за да постигате успех?
Жените имаме едно ключово качество, което ни помага да усвояваме по-бързо нови знания и да се движим напред с по-бързи темпове. Това е умението да си признаваме, че не умеем всичко, и да търсим съдействие от колеги. Споделянето на знание е акселератор за бизнеса - не ощетява споделящия и същевременно обогатява търсещия. Признаването на слабостите ни ни прави още по-силни и по-компетентни. Друго качество, което ни движи напред, е желанието за себедоказване. Заради обществените предразсъдъци жените сме свикнали да сме в една непрестанна надпревара за себедоказване, която ни дава тласък да даваме най-доброто от себе си.

Какво трябва да направи бизнесът, за да привлече повече представителки на нежния пол?
Смятам, че ИТ бизнесът в България е по-отворен към приемането на жени в сравнение с компании от същия бранш в Западна Европа. Ценят се уменията, което поставят всички служители пред равни измерители за успех.

Какво ви вдъхновява в работата?
Всяко стартиране на нов проект е вдъхновение. След първоначалния анализ започва творческата част, в която се събираме с екипа и търсим най-елегантното и работещо решение, с което да постигнем целите на проекта. Харесва ми удовлетворението в очите на клиента, когато представим поредното tailor-made решение. Например последният ни проект беше свързан с дигитализиране на основните бизнес процеси в голяма производствена компания. За целта използвахме системата за управление на корпоративната информация M-Files. За кратък период успяхме да дигитализираме най-важните процеси за клиента, сред които управление на договори, отсъствия от работа и дигитализиране на HR процеси.
Вследствие на намесата ни предложеното решение подобри цялостната работа в компанията, като улесни значително служителите, които от своя страна са отговорни за нейните резултати.

Какъв е вашият съвет за младите жени, които искат да се развиват в технологичната сфера?
Светът се развива и част от професиите, които сме учили допреди 10 години, вече не носят полза за компаниите и няма търсене за тях. В този ред съветът ми към младите жени е да бъдат любопитни, да са отворени към промяна и да не се страхуват да започнат от нулата в тази необятна и интересна сфера.

Съдържание от Konica Minolta

X