Коментари И Интервюта

Облакът е следващото нормално

Иван Гайдаров

Петър Пелов заема позицията ИТ и presales мениджър в "АЛСО България" от 2018 г., когато компанията все още се казва "Солитрон България". В това си качество отговаря за ИТ инфраструктурата на компанията и предпродажбените дейности. Реализирал е проекти, свързани с миграция към Office 365, надграждане на VMware инфраструктура, създаване на клъстер от IBM Storewize устройства за съхранение и миграция на данни от по-стари устройства и др. Преди това е работил в "Ромпетрол", "Алгоматика" и "Мегалан". През 2019 г. печели конкурса "ИТ мениджър на годината" в категория "Ефективност".
Пазарът на облачни услуги се развива с главоломни темпове през последните години. Какво се случи у нас през последните години?

- Пазарът в България е все още развиващ се. В момента водещи са големите фирми интегратори, които са предимно ориентирани към експорт и към големи вътрешни клиенти. Като цяло това е пазар с минимална добавена стойност при директна продажба, а добавената стойност идва при предоставяне на цялостна услуга и най-вече от интегрирани решения - например решение в Azure, което гарантира стойност и за двете страни - за създателя на решението, за доставчика на инфраструктурата и естествено за крайния потребител.
Съответно целият SMB пазар, който е преобладаващ, остава малко настрана от процесите, има нужда от допълнителна реклама и евангелизъм към малките и средните клиенти. Има голяма ниша за заемане, но изисква и съответните усилия, технически подготвени служители и активна работа с клиентите.

Според Евростат сме на последно място по потребление на облачни услуги, пред нас е например е Полша. Но в Полша бяха направени инвестиции в пазара, а и тя е 40-милионна държава. Хубавата новина е, че има много млади български фирми, стартъпи, които работят на родния пазар. Това обаче е процес, който отнема време и резултатите не са видими веднага. От друга страна, с оглед на обстановката в момента много фирми откриват предимствата на облака и очаквам да има забележим ръст в най-скоро време.

Кои са основните предимства на облачните технологии към днешна дата и осъзна ли ги вече масово българският бизнес?

Основните предимства са ползване на висок клас услуги при ниска разходна цена, лесното им управление и множество допълнителни преимущества за отдалечена работа, архивиране, инфраструктура и други. Спестяването е от порядъка на 15 - 45% в зависимост от потребяваните услуги и тяхната натовареност и най-вече от мениджмънта на услугите. Например електронна поща за 10 потребители, ако се ползва Microsoft Exchange в най-ниския вариант, само софтуерните лицензи струват няколко хиляди евро, и към това добавяме - хардуер сървъри, устройство за архивиране (UPS), сървърно помещение, климатик за това помещение, охрана, оборудване, управление на услугата електронна поща - поне един администратор на половин ден да работи с този хардуер и софтуер. Приблизителният минимум на услугата възлиза на няколко хиляди евро, липсва амортизация, капиталовите разходи е напълно възможно да отсъстват.
С облачните услуги изключително лесно се увеличава или намалява ресурсът, има винаги наличен капацитет при нужда, който след това може да бъде премахнат. Тук като пример бих дал интернет магазин, който през 80% от времето има, да кажем, 1000 транзакции на ден. В Черния петък поръчките скачат 10 пъти до 10 000 и е нужен съответният ресурс, за да обработи новите заявки. Ако търговецът има подготвена инфраструктура, значи тя през 80% от времето работи на 10% от капацитета си, което е разхищение на средства. От друга страна, в облака може да използва само ресурсът, който му е нужен, и при по-голямо натоварване и дори автоматично може да се добавят нови мощности.
Бизнесът в повечето случаи първо ще забележи финансовия аспект на облака. Трябва да се отбележат и не толкова явните плюсове, които мениджърите извън ИТ не виждат, като повишена сигурност, значително по-нисък риск от хардуерни проблеми, възможностите за бърза реакция и автоматизация на процесите. Тези предимства колегите от SMB бизнеса вече изтъкват пред техните клиенти и да успяват да предоставят услуги с добавена стойност, което носи ползи на всички страни.

В края на миналата година ALSO стъпи на българския пазар, придобивайки един от най-големите ИТ дистрибутори у нас - "Солитрон". С какво това ще промени пейзажа на българския облачен пазар?

Промените са големи, за пръв път на българския пазар стъпва дистрибутор от такъв мащаб, който носи със себе си европейски практики и оперира с тях в местната среда. Спокойно може да се каже, че АЛСО "променя играта" поради 2 причини. От една страна, високата технологична експертиза и стандарти за качество, които се налагат, тъй като до този момент европейските практики на работа не бяха толкова популярни в България. От друга страна, за пръв път имаме широкоспектърен доставчик на пазара, който може да предложи на партньорите си не само облачни услуги, а и пълното портфолио от хардуерни продукти, както и решения, обединяващи и двете. До този момент на пазара на облачни услуги имахме само нишови играчи без широк диапазон на предлагане, опериращи и фокусирани в тясна област и концентрирани върху конкретен профил клиенти. С присъствието на АЛСО всеки желаещ да се развие в облачните услуги придобива тази възможност с подкрепа от страна на доставчика както в технологичен, така и в търговски аспект. Отделно - АЛСО е първият доставчик на услуги (облачни) в България, който не продава директно на крайни клиенти, а развива партньорите си в тази насока. И най-вече - АЛСО има най-добрите инструменти за управление на услугите в Европа, с което прави достъпа и управлението им лесни, на ниска цена и с висока гъвкавост. АЛСО дава възможности и осигурява напредък с облачното си портфолио и платформите си за облачни услуги.

Компанията има широко портфолио от услуги. На кои от тях ще разчита най-много глобалният доставчик в България с оглед на особеностите на местния пазар?

Българският пазар е европейски пазар, потребяваните услуги и продукти не се различават драстично от предлаганите и ползваните на останалите пазари от региона. Има специфики, но обединените пазари генерират сходни модели на работа, търсене и съответното предлагане. АЛСО ще разчита както на наложени вече вендори, с които има изградени устойчиви партньорства, така и ще развива брандове, в които има потенциал, чието присъствие може да бъде усетено и на различните пазари по реакцията им. Предвид "новото нормално" положение фокусът ще бъде върху дигитализираното/модерното работно място, сигурност, облачна инфраструктура и навлиза в сфери като IoT и виртуализация. Пазарът е практически неразработен и като всеки такъв ще се започне с иницииращи услуги, през които потребителите ще усетят ползата от работа в облака. Имаме вече няколко пилотни проекта за компании от т.нар. SMB сегмент, където консултираме партньорите си с добри практики за внедряване и Upsell политики. В момента, в който потребителите решат, че облачните услуги са това, което им е необходимо, те сами започват да виждат необходимостта или партньорите с вече придобит опит им ги предлагат. Например електронната поща може да се надгради до офис пакет с електронна поща, наличните сървъри да се преместят в облака, да започне използването на приложения за по-висока сигурност и т.н. Пътят е сходен на изминатия в другите държави в ЕС. Практиката показва, че се започва с облачни услуги от по-наложени вендори, като с увеличаване на клиентското удовлетворение от продуктите се търсят и нови необходимости.

Една от основните услуги е ALSO Cloud Marketplace. Какви функционалности притежава тя и с какво се различава от масово предлаганите на пазара облачни платформи?

ALSO Cloud Marketplace е не просто търговска платформа, тя е напълно достатъчна за стартиране на собствен бизнес модел без никакви други съпътстващи изисквания. Платформата има две предназначения - управление на услуги и управление на акаунти, като и двете са развити на много високо ниво. Управлението на услуги изобщо не е лесно - имаме голямо количество вендори - над 90, като при някои от тях плащането може да бъде на месец, на ден, на час, на трафик, на консумирано количество ресурси - реални или виртуални, на брой дни, на настъпили събития. Всички тези зависимости могат да се управляват и са обединени под един общ интерфейс с удобен билинг механизъм без значение дали ще предлагаме антивирусна програма, решение за миграция на голямо количество данни или услуга за сигурност и тестване на сървърна ферма. Достъп до 1700 услуги, които се управляват по сходен начин, е голямо богатство за всеки партньор в ИТ бранша, особено когато облачните услуги искат посветен човек, който да познава продукта, реквизитите, ценовите му политики, офертните особености и цикъла на покупка. Всичко това се елиминира, защото е поставено под общи стандарти с много интуитивен интерфейс. Освен това управлението на услугите се извършва за минути, което спестява време в нашата и без това натоварена бизнес среда, където времето е най-ценно.
Също така всеки наш партньор може да създава и управлява собствени услуги - без значение дали това са часове поддръжка, консултация по телефона, трейнинг, доставка на някакво решение, като този процес може да се автоматизира и клиентите сами да поръчват каквото им е необходимо. Наред с богатото портфолио от услуги с билинг зад тях лесното ползване се осигурява и от API интерфейс, който свързва системите на партньора с платформата. Всичко това е напълно безплатно за всеки регистриран партньор в ACMP (ALSO Cloud Marketplace).

Управлението на акаунти е също развито много над обикновеното. Има роли, съвместими с всеки профил, като всяка функционалност, например създаване на акаунт или триене на такъв, е отделна опция. Може да се сглобяват роли като "Лего" по изискванията на клиента. Освен това практически няма структура, която да не може да бъде пресъздадена в ACMP, без значение дали е плоска, матрична, национална или международна организация, така че всяко звено да има достъп до конкретен тип услуги със съответните права за ползването им.

За какъв тип компании е подходяща вашата платформа и като цяло какво трябва да имат предвид компаниите, когато избират доставчик на облачни услуги?

ALSO Cloud Marketplace е подходяща за всякакъв тип компании - от най-малки до най-големи. Както управлението на 2-5 лиценза за конкретен партньор или просто достъп до каталога от услуги, така и за вътрешнофирмено управление на цялостна политика на лицензи и услуги - всичко може да се извършва от оторизиран служител през един интерфейс. Практиката показва, че използването на ALSO Cloud Marketplace намалява драстично съпътстващите дейности на ИТ отделите - като събиране на оферти и сравняване на функционалности, поръчка/доставка/активация/деактивация на услуги, управление на услугите и обучение на персонала. Това са необходими, но не основни дейности. Те могат да бъдат автоматизирани и да се спести много време, което да се насочи в решение на по-сериозни проблеми.
От страна на малките и средните компании платформата е подходяща за разширяване на продуктовото портфолио, по-добра координация с клиентите, възможност за предлагане на допълнителни услуги, надградени върху основните. ALSO Cloud Marketplace е едно от малкото решения без губещи, ползата е за всички и това се доказва от постигнатите резултати в цяла Европа.

Смятате ли да разширите портфолиото си от услуги за българския пазар в краткосрочно бъдеще и как?

Планираме сериозно разширение на портфолиото услуги за българския пазар, като първият етап вече е факт - имаме основните доставчици на услуги и няколко съпътстващи. Планираме в най-близо бъдеще да предложим и WaaS решения на пазара. Това би спомогнало изключително много за развитието на SMB сектора с ползи както за крайния клиент, така и за нашите партньори Също така паралелно развиваме и локални услуги от доставчици с по-добра съвместимост за местния пазар. Развитието не е конкретно върху продукт или услуга, а върху екосистема от партньори, които да разполагат с обширен каталог от решения. Той може да бъде достъпен за техните клиенти, както и да предлагат собствени такива. В АЛСО вярваме, че можем да растем заедно с нашите партньори и това е устойчив модел с бъдеще, проверен във времето и в други държави.

Самите вие в момента сте в процес на интеграция на SAP. Платформата се слави като една от най-сложните за имплементация. С какви предизвикателства се сблъсквате при реализацията на този проект и какви съвети бихте дали на своите колеги на база вашия опит при подобни интеграции?

Интеграция на SAP в условията на COVID епидемия е изключително уникален и сложен процес. При нормална ситуация трябва да има множество консултанти на терен, служители с опит от централата на компанията, а това е нещо, което е невъзможно в момента. Всички срещи се провеждат онлайн, липсва контактът лице в лице и като цяло процесът върви по-трудно. Изключително важно при такъв проект е да има много добро планиране на всички фази, много добре описани процеси и не на последно място - качествено обучение на служителите. Критичен е моментът след Go-Live, когато фирмата започва работа в новата система. Тук е изключително важно да има осигурена поддръжка, която да е навременна и точна. Периодът за стабилизация на SAP може да продължи с месеци и служителите и мениджмънта трябва да са подготвени за това предизвикателство. Но тези трудности не ни спряха и от 1.09.2020 "АЛСО България" работи на SAP.

Развитието на облачните услуги и техния обхват продължава с бързи темпове. Кои са основните тенденции, които ще движат сектора както в глобален, така и в местен аспект?

Развитието на облачните услуги е с огромни за всеки сектор мащаби, особено предвид текущата обстановка и търсенето на гъвкавост, възможности за отдалечена работа и сигурност. Основните услуги, които ще генерират растежа на облака, са дигиталното работно място и съхранението на данни. Дигитално работно място ще добави стойност към конвенционалния бизнес модел чрез разширение на свързаността, управлението на процесите и стандартизацията им. Бизнесът ще има възможност да стане независим от физическата локация на служителите си и това ще донесе допълнителна гъвкавост и възможности както за работодателите, така и за служителите. Облакът вече помага изключително много за виртуалното обучение, което за много малко време трябваше да заработи. Реално без облачните услуги училища и университети нямаше да могат да реагират толкова бързо в създалата се ситуация.
Съхранението на данни ще спомогне на отдалеченото работно място, използвайки виртуална инфраструктура за управлението на информация. Клишето за информационното общество е вярно, всеки, който умее да управлява информацията, ще спечели. Съхранението в облака дава възможност за по-лесен достъп, прилагане на отворени стандарти и по-добра защита на данните, както и за правилната им употреба. В крайна сметка това са двете неща, от които зависи информационната обезпеченост на всеки бизнес - как и къде се съхранява информацията и кой по какъв начин я управлява и ползва.
Цялата тази трансформация на работното място и съхранението на данни в облака или в хибридни системи прави възможна работата на служителите от почти всяка точка на света. Но този лесен достъп до данни и приложения има нужда от иновативни решения за киберсигурност. Те трябва да може да отговарят на динамичния темп на развитие на технологиите и бързо възникващите заплахи. Самите доставчици на облачни услуги предлагат мощни инструменти за киберзащита, но те трябва да се управляват правилно и да се избере най-правилното решение за конкретния случай. С разрастването на портфолиото от използвани услуги нараства и нуждата от адекватна киберсигурност и съвсем не са редки решения от няколко вендора, работещи при един клиент.

Кои са технологиите, които ще способстват за развитието на облака? А кои технологии ще катализира самия облак?

Гръбнак на развитието на облака ще са мрежовите технологии и всичко под знак "свързаност". Оптичните мрежи са в апогей, предстои да заместят почти или изцяло класическата етернет технология и навлизат нови безжични стандарти като 5G. Заедно с по-голямата безжична свързаност се разраства неимоверно много IoT секторът и вече се обръща сериозно внимание на сигурността, която беше ахилесовата пета на технологията. Огромна част от инфраструктурата на IoT сектора е облачна и реално без облака нямаше да има този бум на IoT. Но може би най-големият бенефициент на облачните услуги е изкуственият интелект (AI). При AI има огромна нужда от изчислителен ресурс и облакът предоставя точно това плюс лесната географска дистрибуция. Започват все по-често да се срещат и мултиклауд решения, където се използват силните страни на различните доставчици на облачни услуги според нуждите на клиента. Хибридният облак се разраства с големи темпове и много компании, които досега бяха твърдо "на земята", вече поглеждат към облаците. За тях най-логичният избор е хибридно решение. Не трябва да забравяме, че облакът реално живее върху нечий компютър и въпреки че не е толкова видима за крайния клиент, виртуализацията става още по-критична. Развитието на тази технология е критично за развитието на самия облак и двете са неразривно свързани. Всичките тези Multi-cloud, Hybrid-Cloud, Cloud Native и др. решения се развиват с огромна скорост. Пред ИТ екипите изникват нови предизвикателства за управлението на тези ресурси. Тук на помощ идва автоматизацията, без която управлението и сигурността на инфраструктури с такива размери би била невъзможна.

Интервюто взе Иван Гайдаров


X