Коментари И Интервюта

A1 внедрява решенията на SAP, разчитайки и на своите центрове за данни

Владимир Владков

Иван Иванов започва своята кариера в телекомуникационния сектор преди близо 20 години като търговски консултант в магазин на A1, а по-късно става бизнес консултант за корпоративни клиенти. През 2004 година се премества в "Глобул" като акаунт мениджър "Ключови клиенти", а скоро след това става началник на отдела за стратегически клиенти. От 2008 до 2010 година развива свой бизнес, след което се връща в А1, където заема последователно позициите мениджър "Потенциални клиенти", старши регионален мениджър и старши мениджър "Продажби". На 27 юни 2016 година поема поста старши директор "Корпоративни продажби". Иван Иванов е завършил специалност "Право" в Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Преди дни А1 и "SAP България" сключиха стратегическо партньорство. В какви направления е то и какво означава това за бизнеса у нас?

Стратегическото ни партньорство със "SAP България" е сериозна стъпка напред и смятам, че ще допринесе за позитивно развитие и цялостна дигитализация на бизнеса и обществото в България. Вярвам, че то ще ни позволи да разширим още повече портфолиото си от SAP решения и услуги с фокус върху добавената стойност за бизнес клиентите. Ключовото в това сътрудничество е, че общите ни цели са, от една страна, да подпомагаме процеса на цялостната дигитална трансформация на компаниите у нас, а, от друга, да подкрепяме развитието на "умните градове" в България.

С това партньорство А1 се превърна в първия и единствен телеком в България, който има в портфолиото си и двете ERP решения на SAP - за малки и средни предприятия - SAP Business One и за големи компании - SAP S4/HANA. Това поставя нашите бизнес клиенти в много добра позиция, особено в настоящата предизвикателна икономическа среда. Ще можем да им предлагаме все повече и по-добри решения, с които да решават реалните технологични проблеми на бизнеса си. Компаниите могат да разчитат на нас за целия процес - от първоначалното консултиране кое от решенията на SAP е подходящо за тях спрямо размера и спецификите на бизнеса им, внедряване и поддръжка на системите, обучение на служителите им за използване на софтуера, както и техническата обезпеченост на услугата.

Отскоро А1 започна да предлага бизнес софтуера SAP Business One. За какъв тип фирми и кои индустрии е най-подходящ?

Много сме щастливи, че портфолиото ни от услуги за бизнес клиентите става все по-богато и разнообразно и включва решения, подходящи както за големи корпорации, така и за малки и средни по размер компании. В случая със SAP Business One от А1 фокусът ни е основно върху това да подкрепяме малките и средните компании у нас да оптимизират бизнес процесите си с цялостно ERP решение, което е с изключително високо ниво на надеждност.

Не бих посочил конкретен брой клиенти, продукти или услуги, които една фирма трябва да има, или определено ниво на сложност на структурата й, за да използва ERP решение като SAP Business One от А1. Това, на което нашите бизнес клиенти могат да разчитат, е, че като партньор на SAP ние разполагаме с точната експертиза и ги консултираме още от първоначалното описание на техните бизнес процеси и избора дали SAP Business One или SAP S/4HANA е подходящото за тяхната конкретна ситуация ERP решение.

Какви модули включва SAP Business One от A1 и могат ли да се добавят според нуждите, след като се предлага по модела SaaS?

Решението SAP Business One от A1 подпомага управлението, автоматизирането и оптимизацията на ключови бизнес дейности във всяка организация. Бизнес клиентите ни могат да избират кои от модулите са им най-приоритетни. Възможностите обхващат всички важни за една организация бизнес функции счетоводство и финанси, снабдяване, управление на склад, управление на взаимоотношенията с клиенти (CRM), продажби и обслужване, производство и планиране, управление на проекти и други. Решението е модулно - или както често колегите го наричат - като блокчета "Лего". Това го прави и изключително скалируемо, така че могат да се добавят нови модули в синхрон с темповете на развитие на конкретната компания. Наблюденията ни обаче са, че повечето компании предпочитат да внедрят направо всички модули от самото начало. т.нар. професионален лиценз, защото, за да може един бизнес да работи нормално, обичайно той има нужда от всички функции, които споменах. Единственото, което не е нужно за всички, е производственият модул - той обаче е от изключителна важност за компаниите, чиято дейност включва и производство.

Това, че предлагаме софтуера за оптимизиране на бизнес процесите под формата на услуга, носи най-много допълнителни ползи на клиентите. Лично за мен винаги е повод за радост, когато виждам, че клиентите са спокойни както по отношение на цената, така и за сигурността на данните си. Изградили сме инфраструктура в центъра за данни на А1 в София. Тя отговаря на изискванията на SAP, сертифицирана е от тях, и по този начин улесняваме клиентите, защото по този начин не им се налага да инвестират в сървъри и всички други съпътстващи разходи като поддръжка на специални условия за оборудването като температура, енергия и други. Не купуват и лицензи - съответно не правят голяма първоначална инвестиция, а плащат само за това, от което има нужда техният бизнес. Разбираемо е, че много от компаниите изпитват затруднения в настоящата необичайна ситуация, и смятам, че моделът SaaS е много благоприятен, особено за сегмента на МСП.

Важно предимство е също, че софтуерът е локализиран, поддържа редица валути, същевременно отговаря на изискванията на българското законодателство и е преведен на български език. Нашата цел е да помагаме на бизнесите да растат. Решението, което предлагаме, е скалируемо и може да расте заедно с техните нужди. При всеки проект имаме обща цел с клиентите - да постигнем по-добра ефективност на бизнес процесите, която да им позволи да се развиват по-успешно. Още при първоначалните разговори между мениджърите на клиента и нашите консултанти се стремим да оформим най-подходящото решение според индивидуалните потребности на конкретната компания.

Разполагате със свои центрове за данни в София и други европейски градове, в които А1 Group оперира. Това означава ли, че имате възможност да предлагате на бизнеса услуги като SAP B1 и базирани на SAP S/HANA решения, с хостинг в България? Какви са предимствата за компаниите?

Така е, това е още една от ползите за нашите бизнес клиенти - оформили сме предложенията си така, че те да могат да се фокусират върху развитието на основния си бизнес, а А1 като техен партньор да предоставя необходимите технологични решения и консултации. Центърът на А1 за данни в София е сертифициран по методологията на SAP и по този начин се елиминира нуждата клиентите да инвестират в закупуването и поддръжката на необходимата инфраструктура.

Закупуването на сървърна инфраструктура е само първата стъпка от това, което е нужно за такива проекти. Има задължителни условия за помещенията, в които се поставят сървърите, в това число за температура, влажност на въздуха, непрекъсваемост на захранването и т.н.

Центърът за данни на А1 в София разполага с надеждна и резервирана инфраструктура и е получил редица сертификати като ISO 9001:2015; QMS/IEC 27001:2013; ISMS/20000. Мениджърите могат да са спокойни, че ако данните им се хостват при нас, то центърът ни за данни има професионална система за управление и мониторинг, оборудвана е със СОТ видеонаблюдение и е с гарантирана сигурност на достъпа. Важна подробност е и това, че разполага с комуникационна свързаност по две независими трасета.

Друго предимство за компаниите, с които си партнираме, е, че А1 може да им предостави и допълнителни услуги по интеграция със съпътстващи системи, които бизнесът им използва. Смятам, че това е голямо улеснение, защото така компаниите получават целия набор от услуги, които са им нужни, от един доставчик. Това води до спестяване на време и разходи, което е от важно значение за всеки собственик и мениджър на бизнес.

Когато става дума за големи компании, препоръчвате използването на ERP решения, базирани на SAP S4/HANA. Как една компания да придобие идея дали бизнесът й изисква SAP B1 или SAP S4/HANA?

SAP S/4HANA е интелигентно ERP решение, което позволява на компаниите да предоставят отлично изживяване за клиентите си чрез това, което би могло да се определи като силата на интелигентното предприятие. С това решение фирмите могат да се адаптират и да скалират процесите си с онази бързина и гъвкавост, която им е необходима, за да са винаги на челно място в непрекъснато променящата се бизнес среда.

При внедряването на SAP S/4HANA бизнес клиентите могат да избират между внедряване в техния собствен център за данни - т.нар. on-premise, или в облака. Когато решението се внедрява при тях, фирмите получават пълен контрол и могат да използват сложни и специфични за техния бизнес процеси. При имплементация в облака или SAP S/4HANA Cloud те имат на разположение както възможностите, които са им нужни, така и ползите, които искат.

По мое мнение отговорът на въпроса моят бизнес за SAP B1 ли е или за SAP S4/HANA е най-точен и обоснован, когато мениджмънтът на клиента и нашите консултанти обсъдят спецификите на конкретния бизнес. Може една фирма да е сравнително малка или средна като размер по отношение на броя ползватели, но ако процесите й са твърде специфични, по-изгодно в дългосрочен план би било да инвестира във въвеждане на SAP S4/HANA, отколкото сега да внедри SAP B1, а впоследствие да се окаже, че има нужда от други функционалности. Затова смятам, че консултациите, които нашите експерти могат да предложат на клиентите, имат основополагаща роля за цялостното удовлетворение на клиентите.

С колко сертифицирани специалисти разполага екипът на A1 SAP? Само в България ли имат право да внедряват?

Eкипът от SAP специалисти на А1 непрекъснато се разраства. В момента са около 30 души - с разнообразен опит и квалификация. Сред тях има консултанти, имплементатори, дивелъпъри, включително и такива, които имат опит в различни индустрии. Развиваме SAP Компетентния център на А1 от над 15 години и колегите имат задълбочени познания и опит.

Партньорството ни със "SAP България" ни дава възможност да предлагаме лицензи на фирми, които са регистрирани или имат представителство в България. Но SAP консултантите ни могат да работят и по международни проекти, като мога да посоча множество такива за A1 Group, както и клиенти на други компании от групата на A1. Важно е да се има предвид, че консултантите ни имат задълбочени познания не само върху технологичната страна на една SAP имплементация, но могат да посъветват клиентите и във връзка с особеностите на счетоводното и финансовото законодателство в конкретната държава.

Голяма част от успеха на една ERP, CRM система зависи от познаването на конкретните бизнес процеси в организацията клиент. Как се реализира това от специалистите на А1?

Това е едно от предимствата на предложението на А1 - ние правим и самото внедряване за клиента. Ние му предоставяме консултантски услуги по отношение на анализ на неговите бизнес процеси, съответно привеждане на системата в съответствие с неговите бизнес процеси, за което се приготвя специална blueprint документация. Внедряването също се прави по всички изисквания на SAP и по тяхна методология - в А1 разполагаме с квалифицирани SAP консултанти, които години наред са се занимавали със SAP системата на А1 Group, както и с въвеждане в експлоатация на софтуера за клиенти.

Сигурността на корпоративната информация е въпрос, за който фирмите невинаги се замислят, преди да им се случи нещо неприятно. Какво бихте посъветвали собствениците и мениджърите?

Киберсигурността е много сериозен въпрос в световен мащаб. Затова в А1 сме подготвили различни услуги, с които да подпомогнем компаниите в това отношение. Тези услуги обхващат целия спектър от потенциални решения за IT сигурност, които ние обединихме в платформа, която наричаме А1 Security Cloud. От защита срещу изтичане на данни и съвместимост с GDPR до предпазване от мрежови атаки и антивирусни решения.

За по-голямо удобство на клиентите предлагаме тези услуги под формата на месечен абонамент. Така фирмите не само спестяват разходи за първоначални инвестиции в хардуер и лицензи, но и необходимостта от търсене и наемане на специализиран персонал. Друга важна полза за тях е, че когато имат планирани определени средства за месечния абонамент, е много по-лесно да имат предварително представа какви разходи им предстоят. Средносрочното и дългосрочното планиране е важно за всеки тип бизнес и смятам, че с нашия модел на предоставяне на технологични услуги допринасяме за това бизнесът да е в по-изгодна позиция на пазара.

A1 Security Cloud е платформа за осигуряване на киберсигурност, в рамките на която А1 предлага не само одит на мрежовата и IT инфраструктура на клиента, с който да се идентифицират потенциални уязвимости в неговата среда, но и редица услуги за сигурност на информацията. С тяхна помощ бизнес клиентите могат да защитят данните, с които боравят, и да постигнат съответствие с редица регулации в тази област, сред които и придобилата широка известност GDPR.

Услугите, обединени в платформата А1 Security Cloud, се предоставят като т.нар. Managed Service. Те се управляват от екипи на А1, които предоставят и консултантски услуги във връзка с избора на политики за сигурност, които е най-подходящо да бъдат внедрени в различните системи на клиента и в услугите за киберсигурност.

Сред услугите, които ние обединяваме в цялостна платформа, бих посочил няколко примера. Първият е услугата Next Generation Firewall as a Service, с която компаниите постигат съответствие с GDPR регулацията. Същевременно те осигуряват на служителите си лесен и сигурен начин за свързване с корпоративната мрежа. Това е много ценна възможност, особено в продължаващата пандемична ситуация в страната и необходимостта много от служителите да работят отдалечено.

Предлагаме също като услуга и управление на събитията и информационна сигурност (SIEM). При нея се предоставя платформа за регистриране и анализ на логове от различните системи на компанията клиент, които обменят данни. Целта е потенциалните заплахи да се идентифицират на ранен етап, така че да бъдат елиминирани навреме и без щети за сигурността на данните.

Мерките за защита на личните данни и корпоративната интелектуална собственост също се покачват в стълбицата на приоритетите на компаниите, което също бе допълнително засилено от необходимостта от реорганизация на бизнесите за дистанционна работа.

Услугата на А1 за предотвратяване на изтичане на данни се нарича DLP, или Data Loss Protection. С нея фирмите се предпазват от изтичане на информация от крайни устройства от вътрешната си мрежа. DLP следи както за загуба на данни поради злоупотреба или нарушение на корпоративни политики от вътрешни лица, така и намалява рисковете от неоторизиран достъп до данните при атаки отвън.

Управлението на мобилни устройства, или Mobile Device Management, също е застъпено в платформата на А1. С облачната услуга фирмите осъществяват отдалечен достъп, поддръжка и дистанционна настройка на устройствата си. Услугата се предлага като месечен абонамент и помага на компаниите да поддържат в реално време различни видове корпоративни приложения върху мобилните устройства на служителите си от разстояние.

Портфолиото ни включва и предложения за пълна защита на вътрешната инфраструктура и мрежа от мрежови атаки - DDoS Protection. С него клиентите могат да разчитат нетипичният трафик да бъде идентифициран и незабавно неутрализиран. Сред предимствата за бизнеса е фактът, че разполагаме с резервна инфраструктура и предлагаме възможност за пречистване на входящия BG Peering трафик към клиента в режим On Demand. Услугата се предлага на абонаментен принцип, при който фирмите получават гарантирани времена за реакция и старт на рутирането.

Можем да помогнем също и с решения за защита на мрежовата част, базирани на Cisco. Разполагаме с редица сертифицирани специалисти по киберсигурност. И не на последно място, в момента А1 е един от най-големите доставчици на антивирусни програми за бизнеса в България и вече имаме над 15 000 клиенти, които подкрепяме в тази насока.

X