Коментари И Интервюта

ICTalks #68 Виртуални деца

Майя Бойчева-Манолчева

Как и кога видеоигрите водят до пристрастяване коментира психологът Диана Богданова

От близо две години зависимостта от компютърните игри е част от международната статистическа класификация на болестите и свързаните с тях здравни проблеми под формата на определението "игрално разстройство". Тя бе приета от Световната здравна организация, като се очаква редакциите да влязат в сила от началото на следващата година. Съществува ли наистина такава зависимост и как и кога се проявява? По тази тема разговаряме с Диана Богданова, магистър по психология, консултант и психотерапевт в новия епизод 68 на подкаста ICTalks.

"За съжаление такава зависимост съществува и тя се нарежда до зависимостите от алкохол и от наркотични средства. По същество има сходен механизъм - стимулира се центърът, който отделя допамин в нашия мозък. Нашият мозък произвежда т. нар. наркотици, както и адрелин, в следствие на чийто разпад се отделят ендрофини. Всичко това носи удоволствие", обясни Диана Богданова. "След 12 месеца непрекъснат престой пред екрана, независимо дали става дума за таблет, компютър или телефон, когато детето е въвлечено в тази реалност, започва да губи връзка с реалния свят, започва да губи представа за време и пространство, започва да става лесно раздразнимо, да става свръх тревожно, да развива апатия към обичайни дейности", разказа още тя.

"За да бъдем максимално обективни, нека да разгледаме какви са и ползите, защото компютърните игри не са създадени, за да развиват зависимост. За да развием зависимост има редица комплексни фактори. Към ползите следва да прибавим, че детето развива въображение, памет, скорост на реакция, работа с ресурси, научава се да планира и да организира ресурси, да си партнира", обясни още Богданова.

И още:
  • Какви са причините за развиването на зависимост към видеоигри?
  • Как да разберем, че границата е премината и детето е станало зависимо?
  • В каква възраст се наблюдава такава зависимост?
  • Как се лекува?
  • И съответно как да намерим баланса - хем да дадем възможност на децата да имат и живеят със своите интереси, хем да предотвратим преминаването от интереси към зависимост?
Слушайте тук:

Следвайте ICTalks в Soundcloud, Spotify, iTunes или Google Podcasts.

X