Мениджмънт

5 съвета за оптимизация на проектантския процес

CIO Media

Разучете добре софтуера, който ползвате. Не пренебрегвайте обучението. Не занижавайте изискванията си по отношение на хардуера. Подредете информацията си. Работете максимално бързо

 

инж. Иван Цукев

Високата производителност на труда в проектирането винаги е била важна тема. Като чели бяхме забравили това по време на строителния бум и фирмите избираха софтуер без особено задълбочен анализ, а обученията бяха "в движение". Сега едно от основните предизвикателства пред проектантските бюра, в условията на финансова криза, е с много по-малко ресурси да имаме техническата възможност да извършим същото количество работа. Можем да преодолеем това предизвикателство само когато оптимизираме проектантския процес. Тук ви предлагам 5 съвета в тази посока, които са приложими както за самостоятелни проектанти на свободна практика, така и за по-големи фирми.
 
Използване на цялата функционалност на софтуера
Всички знаем как се извършват основните дейности с една програма, но реално производителността зависи от множество малки и не до там съвсем популярни команди, които помагат да ускорим ежедневните ни задачи. Моите наблюдения са, че потребителите използват изключително нисък процент от възможностите на програмите. Не е задължително да се научи всичко. Ако някой не чертае в 3D например и не се налага, няма нужда го разучава. Проблем обаче е, че се използва само базовата функционалност на продукта и дори не се знае за съществуването на изключително полезни инструменти.

В новите версии на различните софтуерни пакети за проектиране се въвеждат команди, които увеличават производителността на отделни задачи с 20-30%. Сумарният ефект от няколко такива команди, може да оптимизира целия проектантски процес, така че да вършите дори два пъти по-бързо работата си. Разучете софтуера, който ползвате! Има голяма вероятност вече да притежавате инструментите, които са ви необходими, но да не ги прилагате.
 
Сега е време и да анализираме ефективността на използваните програмни продукти. В разгара на строителния бум, когато сроковете за работа бяха значително съкратени, да се сменя софтуера беше равнозначно на самоубийство. Отделете време, за да направите сериозно проучване за продукт, който най-добре решава проблемите във вашата област. Масовият подход от преди 10 години - един софтуер за всички специалности, вече не винаги е добро решение. Има конкретни решения за архитекти, конструктори, ВиК, ОВК, електро, машинни инженери, пътни инженери и т.н. Навсякъде ще видите предложения за BIM софтуер, който също дава много добри резултати. В крайна сметка проучването не означава задължителна смяна на софтуера. Например моите наблюдения са, че BIM софтуера се оказва много добро решение за архитекти, но за другите специалности, поради специфичната българска практика на оформяне на документацията, не винаги е най-добрият избор. Това обаче е тенденция, която трябва да следим внимателно.
 
Съвет 1: Научете се да използвате цялата функционалност на програмата си, направете проучване дали на пазара се предлага софтуер, който по-добре да решава проблемите ви.
 
Обучение
Производителите на CAD софтуер скъсиха периода за излизане на новите версии на продуктите си и сега при някои от тях получаваме нова версия всяка година. Така ежегодно се появяват нови възможности, с които можем да оптимизираме ефективността си. Масова тенденция е, дори да се използва новата версия на програмата, да не се използват новите инструменти. За да сме в крак с модата и да спазваме първия съвет в дългосрочен план, трябва да регулярно да участваме в обучения. Познанията на проектанта не са статични, налага се непрекъснатото им допълване. И трябва да е ясно, че всички имат нужда от актуализация на уменията си. Не бъдете от хората, които след няколко години работа с един софтуер придобиват самочувствието на експерти, които нямат нужда от регулярни обучения. Така с времето може да изостанете сериозно, използвайки само малка част от възможностите на програмите си. Трябва да признаем, че не е и лесно да се намери курс, който да не е за начинаещи. Със сигурност обаче може да се намери информация за по-напреднали в специализираните списания и блоговете в Интернет.
 
Съвет 2:  Инвестирайте поне в еднодневен курс за обучение два път годишно. Тези два дни на година, ще увеличат значително вашата ефективност. Започнете още от днес да следите новостите в блогове и специализирани списания. 

 

Мощен хардуер
Може връзката да не е толкова очевидна, но за да оптимизирате процеса на проектиране, трябва да имате модерен и бърз компютър. Дори старото PC "горе долу да върши работа", замислете се за сериозен компютър. Къде е проблемът? Не е в компютъра, проблемът e преди него. Дали новият компютър ще завърши дадена операция за 5  или 20 секунди не е от голямо значение. Но при по-големи чертежи, работата на програмите се забавя, получават се кратки "замръзвания" на екрана, които правят работата некомфортна и „накъсана". Сигурно сте виждали милион пъти, как докато някой колега чака дадена операция да приключи, решава че точно сега е време за "една цигара", "едно кафе" или просто да си провери любим сайт. Докато колегата се осъзнае, нищожното забавяне на програмата за 10 секунди е изяло половин част от работното време с някаква странична дейност. И това като се случи три-четири пъти на ден, за каква производителност можем да говорим? Всъщност този колега сте вие и всички го знаем. Този проблем с концентрацията и разпокъсването на работа трябва да се реши на две нива, първо съзнателно да си признаем, че съществува, второ да си вземем сериозен хардуер, за да не се оставяме изцяло на "силната" си воля.
Тук очакваме и производителите на софтуер да си напишат домашното. Въпреки, че на пазара масово навлязоха компютри с много-ядрени процесори, не всички програми имат поддръжка за да се възползват максимално от тази възможност. Какво означава това? Имаме 4 ядрен процесор, но програмата ползва само едното ядро, другите 3 остават неизползвани. Сигурен съм, че изоставащите скоро ще наваксат.
 
Съвет 3: Ревизирайте хардуера си! Дори в момента може да се окаже, че покупката на нов хардуер ще ви спести финансови средства.
 


Организация на библиотека
Основно предимство на чертането на компютър е възможността да използваме многократно вече начертани елементи. Това особено важи за типовите детайли, които с малка или въобще без промяна могат да бъдат ползвани за различни проекти.
Ако не ги подредим в някаква система, скоро изгубваме представа за тях. Най-популярната и същевременно най-лошата система е тази на добрата  памет от типа "този детайл мога да го взема от онзи проект". Това е най-лесният метод и работи за проекти от преди няколко месеца, може би година, но детайлите от по-старите проекти  остават на практика изгубени. Проблемът особено се задълбочава, ако работим в екип и всеки е правил някакви детайли. Защо ви е да чертаете на ново детайл, който колегата ви е направил преди месец, но просто си е в неговия проект, по който вие не сте работили?

Съвет 4. Не разчитайте на системата на добрата  памет. Разучете какви възможности има вашият софтуер за подредба на библиотека от детайли и типови чертежи и подредете информацията си така, че винаги да можете да я извадите бързо. Критично е новите детайли да бъдат записвани в тази библиотека, за да е винаги актуална. Отделете на този въпрос специално внимание и цял ден, през който няма да работите по никакви други задачи.
 

Бързи клавиши
На пръв поглед тривиален съвет, но в действителност сигурен начин за ускоряване на работата ни. Ако все още натискате иконките на програмка, която ползвате, значи не ползвате един от най-ефективните начини да съкратите времето на изпълнение на командите. 
Списък с бързите клавиши може да се открие в ръководството на софтуера или в Интернет. Най-сигурният начин да се научат бързите клавиши е да се изтрият иконките на съответните команди, за да нямаме друг избор да ги стартираме освен чрез бързи клавиши.

Съвет 5: Всяка сутрин изтривайте от екрана си по 3 иконки на команди, които ползвате най-често и научете бързите им клавиши.  Правете това всеки ден в продължение на две седмици и накрая ще работите значително по-бързо от преди.
 
Ако намирате, че някои от тези съвети са полезни и бихте искали да изпробвате резултатите от прилагането им, задайте конкретен срок, в който ще ги реализирате. Не започвайте с всички наведнъж, това е сигурен начин за провал. Въвеждайте ги един по един и за кратко време може значително да оптимизирате процеса на проектиране.

инж. Иван Цукев е проектант-конструктор в проектантско бюро "ЦУКЕВ" ООД и автор на популярния блог "CAD Тайни" http://blog.tsukev.com Има над 10 години опит с различни софтуери за проектиране, както и разработва собствен некомерсиален софтуер.


X