Мениджмънт

Новите ИТ умения в ерата на изкуствения интелект

CIO Media

Експертизата в областта на изкуствения интелект е много търсена и слабо предлагана. За да се възползват максимално от достиженията в тази област, компаниите запълват празнините посредством обучение на персонала.

Според проучване за най-добрите професии на Glassdoor, позицията „специалист по инфомационни науки“ е най-добрата работа в САЩ. Тя е оглавявала миналогодишната класация, както и тази през 2016-а, а през 2015 г. е била на 9-о място. По данни от доклада State of the CIO за 2018 г., 36% от респондентите споделят, че им е много трудно да намерят точно такива специалисти. Водят единствено експертите по киберсигурност. Изкуственият интелект също влиза в Топ 10 на класацията с дял от 18 на сто.

"В момента се наблюдава голямо търсене на специалисти в областта на изкуствения интелект и машинното обучение“, казва Том Мичъл, професор по машинно обучение в Carnegie Mellon University.

Вместо да наемат нови хора, някои компании търсят помагат на настоящите си служители да получат адекватно обучение, за да продължат работата си в областта на информационните науки, изкуствения интелект и машинното обучение.

Най-задълбоченото изучаване на тези дисциплини, като магистърска програма в Carnegie Mellon, отнема между година и година и половина и изисква познания по статистика и основни способности за програмиране. Съществуват обаче много онлайн програми и курсове, които хората могат да посещават, допълва Мичъл.

Ето какъв подход предприемат няколко компании от различни индустрии по отношение на обучението на своите служители в AI ерата.

Обратно на училище

Опитите на окръг Лос Анджелис да намери подходящи специалисти по изкуствен интелект минават през партньорства с регионални академични структури и стажантски програми, споделя Муртаза Масуд, помощник директор на поделението за човешки ресурси на окръг Лос Анджелис. Въпреки това окръгът страда от недостиг на експерти по изкуствен интелект.

"Преди три години създадохме център по компетенции в областта на AI, което ни позволи да съберем съществуващите ресурси в окръга с определена експертиза в тази област", разказва Масуд. Служителите с интереси в изкуствения интелект сега могат да получат пари за външни курсове, както и за вътрешно обучение.

Стартиране на вътрешно обучение

Консултантската фирма Capgemini също активно търси хора с експертиза в изкуствения интелект. Компанията не разработва софтуер, но работи с клиенти за конфигуриране и интегриране на съществуващите програми и в момента изкуственият интелект й е във фокус.

В допълнение към назначаването на експерти и спонсориране на настоящите служители за допълнително обучение, компанията е създала център, в който да запознава служителите си с нови AI технологии.

В центъра експериментираме с десетки AI технологии“, споделя

Том Айвъри, директор Стратегически иновации в Capgemini. Към настоящия момент Capgemini ще обучава своите мениджъри и служители, които работят с клиенти как да използват новосъздадените инструменти.

Компанията използва изкуствен интелект и в своите операции. Например технологии от доставчика на решения за автоматизация UiPath и IBM Watson помагат на Capgemini да преглежда резюметата на потенциалните кандидати за работа.

Обикновено в търсенето използваме ключови думи“, пояснява Айвъри. „Изкуственият интелект ни дава повече нюанси и увеличава нивото на успеваемост“, допълва той.

В началото компанията е започнала обучения по изкуствен интелект с външен доставчик, но скоро се е натрупала критична маса от вътрешни експерти.

Имахме обучени мениджъри и хора, които могат да разработват приложения, стратези и експерти, които знаят как тази технология ще се отрази на бизнеса. Тогава решихме да преместим обучението вътре във фирмата, закупихме модели от доставчика като основа, над която да надграждаме.“, разказва Том Айвъри.

Три години по-рано порядъкът на хората в компанията, които обучавахме на тази технология, беше десетки, а сега е хиляди, казва той.

Възприемане на AI в цялата компания

За компаниите, които имат AI компонент в продуктите или услугите, обучението на служители е повече от критично. Salesforce, например, добавя интелигентност към своята онлайн платформа за управление на контактите с клиенти. Това означава, че служителите трябва да са добре запознати с технологията. Има онлайн платформа за обучение, част от същата Salesforce Trailhead система, която е достъпна за външни потребители.

Обучителните материали в Trail са достъпни за всички, което позволява на всички да се научат как да използват изкуствения интелект на Salesforce”, казва Марко Касалейна, вицепрезидент на продуктовия мениджмънт на Salesforce Einstein в Salesforce.com. “Нашата цел е да позволим на всеки да добавя форма на интелигентност и да използва интелигентност в своите приложения в Salesforce”, допълва той.

Например екипът от ИТ разработчици в компанията работи върху приложение за график на стаите за срещи с добавена интелигентност, което запазва залите за клиенти, с които е най-вероятно да се сключи сделка.

Споделено менторство

Компанията по кибер сигурност Stealthbits Technologies също инвестира в изкуствен интелект и придобиване на умения за машинно обучение. Част от това идва от въшни източници, но повечето е на базата peer-to-peer”, разказва Джонатан Сандлър, главен технологичен директор на компанията

Реалното обучение е различно за различните групи от инженери, допълва той. „За развойното звено, което реално ще работи върху технологиите, са необходими по-всеобхватни курсове, последвани от peer-to-peer материалите, които генерираме, и накрая преместване в менторинг системата, която сме разработили за създаване на R&D таланти. В тази програма те покриват всичко – от началото през целия път на приложението.“

В отделите по поддръжка, консултации и предпродажби служитебите трябва да разбират как да използват технологията и да обясняват нейните предимства.

 


X