Мениджмънт

Какво бъдеще има изкуственият интелект на работното място

CIO Media

Мария Динкова

Независимо дали ни харесва или не, изкуственият интелект (Artificial Intelligence – AI) бавно, но сигурно си проправя път в нашето ежедневие – и то не само на работното място, но и във всяка друга сфера на нашия живот. Всъщност отдавна въпросът не е дали AI трябва да участва, а каква точно ще е неговата роля в работния процес. Съвсем скоро вероятно ще дойде и денят, когато машините ще бъдат равноправни членове на нашите екипи, ще изпълняват задачи редом с нас и ще допринасят за постигането на общите цели.

Тук, разбира се, идва място и на основните страхове, че хората ще станат напълно заменими и в крайна сметка ще бъдат изместени от роботите. Едва ли има еднозначен отговор какво точно ще се случи. Според изследване на Gartner от миналата година през 2020 изкуственият интелект ще създаде 2,3 млн. работни позиции, като в същото време ще елиминира 1,8 млн., или с други думи, хората няма да бъдат губещите. Специалистите обаче подчертават, че голямо значение има индустрията, в която се въвежда AI. В сферите, в които крайният продукт е някакъв интелектуален труд и се изисква обработване и преглеждане на големи количества данни, комбинацията между изкуствения интелект и хората ще увеличи значително производителността.

„В този контекст изкуственият интелект има за задача да помогне на служителите да наблюдават възможно най-големи обеми от информация и да осмисли част от тях вместо хората. Това е така, защото всяка година количеството информация и знания, които човечеството създава и разпространява по дигитален начин, се умножава многократно“, коментира Владимир Петков, главен технически директор в A Data Pro. Ако изпълнението на подобни задачи в момента бъде поверено само на хората, ще възникнат няколко сериозни проблема. От една страна, наемането на толкова много служители ще бъде изключително скъпо за компаниите. От друга страна, дори и да се увеличат хората, те все пак няма да постигат същото качество като AI при следенето и преглеждането на голям обем данни. Освен това колкото повече служители работят заедно, толкова по-трудна ще бъде тяхната координация, когато става дума за осмисляне на информация и извличане на знания.


За да прочетете цялата статия, е нужен абонамент.


X