Мениджмънт

Как да спечелим битката с фалшивите новини

CIO Media

Мария Динкова

През 2017 Collins Dictionary обяви фалшивите новини за термин на годината, тъй като употребата на словосъчетанието се увеличи многократно през последните месеци. Днес ситуацията не се е променила особено и достоверността на информацията в онлайн пространството продължава да бъде една от основните теми, които вълнуват световната общност. Според скорошно изследване на Масачузетския технологичен институт фалшивите новини се разпространяват шест пъти по-бързо от истинските, тъй като потребителите ги споделят доста по-често. Ориентацията в това море от данни става все по-трудна с всеки изминал ден и жертвите на подвеждащите новини не са малко. Какво обаче е решението и може ли да се спечели битката с невярната информация?

„Според мен е нереалистично да се мисли в посока на „слагане на край“ на това явление. Ефективността му беше демонстрирана в няколко изборни процеса (проблеми е имало в над 18 държави) и тепърва ще бъде изпробвано по нови и нови начини. Можем обаче да си мислим за ограничаване на фалшивите новини и аз съм оптимист в това отношение. Фалшивите новини са новият спам и очаквам в крайна сметка да последват неговата съдба - не да бъдат напълно елиминирани, а да бъдат поставени под контрол. В това отношение изкуственият интелект определено може да помогне, както вече помогна при спама, който не е такъв проблем, какъвто беше преди години“, споделя д-р проф. Преслав Наков, научен сътрудник в Катарския институт по компютърни изследвания.

Според експерта „фалшивите новини“ е неточен термин, тъй като новините по презумпция трябва да са верни. Освен това словосъчетанието все повече се изпразва от съдържание и всеки влага собствен смисъл в него, включително „новините, които на мен не ми харесват“. Основният проблем обаче е свързан с използването на подобно недостоверно съдържание като политическо оръжие. Именно затова Наков препоръчва да се говори за дезинформация, която е благоприятствана от бурното развитие на технологиите. Например днес само за няколкостотин долара може да се изпрати фалшива новина, която, благодарение на механизма на споделянето да достигне до милиони хора, избрани по демографски, психологически и политически критерии.


За да прочетете цялата статия, е нужен абонамент.


X