Мениджмънт

Виртуалните асистенти в помощ на бизнеса

CIO Media

Мария Динкова

Навлизането на асистентите, използващи изкуствен интелект, отдавна вече е факт, а продукти като Alexa на Amazon, Siri на Apple, Cortana на  Microsoft, Assistant на Google продължават да увеличават своята популярност. Този тип технологии намират все по-голямо приложение в редица сфери, извършвайки различни задачи от изпълняване на гласови команди, през обслужване на клиенти до анализ на данни.

Според изследване на онлайн ИТ общността Spiceworks през 2019 40% от компаниите с над 500 служителите ще внедрят в своите услуги един или повече интелигентни асистенти или чатботове. 49% от фирмите, приложили подобни технологии, се доверяват на Cortana за работни задачи, а 47% избират Siri. По-малко са почитатели на Google Assistant (23%) и на Amazon Alexa (13%). В самото проучване са участвали 529 организации от Европа и Северна Америка.

У нас не е провеждано подобно изследване, но експертите отбелязват, че използването на ботове, или още често наричани „умни програми“, се случва с малко по-бавни темпове. „Според моята оценка навлизането на виртуални асистенти е слабо и все още се експериментира. В България има много хора, които са отворени към иновации и цялостна дигитализация, но или нямат достатъчно средства, или не успяват да се преборят за подобни иновации и автоматизация на процесите на компанията. Има и допълнителни затруднения, които са свързани с българската култура и това как ние приемаме диалога с изкуствения интелект. Организацията и форматът на диалога често се налагат от международните гиганти или корпорации като готови решения, които трудно може да се променят или адаптират за българския пазар“, коментира Цветомир Досков, изпълнителен директор на „Сирма бизнес консултинг“ АД.


За да прочетете цялата статия, е нужен абонамент.


X