Мениджмънт

Инерцията – най-голямата пречка пред дигиталната трансформация

CIO Media

Коя е най-голяма сила във вселената? Учените биха спорили, че това са черните дупки, гама излъчванията, самовъзпроизводството или интелекта. За директорите по информационни технологии отговорът е различен обаче. Най-голямата сила, пред която тези носители на промянатате се изправят днес, е инерцията.

Интерцията затруднява стартирането и скалирането на дигиталната трансформация. Тя не поддържа статуквото и води до атрофия. ИТ мениджърите могат да свържат атрофията в своите фирми с инерцията. Служителите и организационната култура са най-големите пречки пред техния успех, показва изследването на Gartner 2019 CIO Agenda.

Как всъщност изглежда инерцията? Това означава да не се прави нищо, защото се смята за по-сигурно в сравнение с правенето на каквото и да е. Това е инженерът, който иска промяна, но има краен срок в петък да завърши своя проект. Или това е изпълнителният директор, който иска да изследва нови бизнес модели, но не може да поеме риска на промяната, тъй като акционерите ще го накажат дори за най-малките разлики в приходите.

Справянето с инерцията е трудно, тъй като тя не е нещо конкретно. Със сигурност обаче тя може да забави трансформацията в далеч по-голяма степен в сравнение с техничните проблеми.

Специалистите препоръчват в тази връзка да се прилага подход, изискващ малко или никакъв бюджет. Малките ежедневни тактики могат да постигнат значителна промяната. Те няма магически да скалират цялата дигитална трансформация на една компания, но ще създадат възможност за по-бърз напредък.

Променете организационната култура

Организационната култура е като живо същество, което се опитва да оцелее и да се съхрани. Много ИТ мениджъри имат инженерно образование. Инженерите са много добри в създаването на детайлни планове, но подобен план за променя на организационната култура просто няма да работи.

За да се промени културата, тя трябва да бъде „хакната“. Намерете точка на достъп, при която културата е уязвима на промяна и я използвайте. Опитите за трансформиране на културата обикновено водят до силна и незабавна вътрешна реакция. Те показват на една голяма група, че промяната е реална и се случва в момента.

Тайната е, че не се изискват много усилия. Трябва да можете да създадете и реализирате „хакване“ за по-малко от 48 часа. Ако са ви нужни повече от 3 месеца и 10 човека, то това не е „хакване“.

Бъдете дипломат

ИТ мениджърите, които въвеждат промяната, често са неразбрани от служителите. Те се опитват да се движат максимално бързо, за да донесат трансформация, но понякога служителите ги виждат като откъснати от реалността.

Вместо това CIO трябва да се превърнат в дипломати. Специалистите съветват директорите по информационни технологии да излизат колко може по-често от офиса си. Една отворена дискусия за дигиталната трансформация по време на обяд понякога е по-ценна от дузина формални събирания в конферентната зала.

Правете повече с по-малко

Повече с по-малко е мантра, която никой не иска да чува и все пак ИТ мениджърите трябва да я спазват ежедневно. Очаква се бюджетите за информационни технологии да се увеличат средно едва с 2.9% през 2019.

Повечето CIO усещат сякаш изискванията към ИТ отдела се повишават изключително много. Това обаче не е устойчиво развитие, особено като се има предвид недостатъчните ИТ ресурси и дигитални умения са сред най-големите предизвикателства в сферата.

Затова е необходима нова мантра: правете по-малко с повече. Бизнес екосистемите ще ви помогнат в тази насока. Днес вашата организация може да създава 100% от общите си приходи. След 5 години вашата екосистема може да създава 5% от общите приходи и вашата организация може да създава 95%. Именно това се разбира под постигане на по-малко с повече.


Инерцията – най-голямата пречка пред дигиталната трансформация

© CIO Media, Cio.bg

Използвайте екип "две пици"

Това обикновено е един достатъчно малък екип – обикновено между пет и седем души – който може да бъде нахранен с две пици. Тази концепция е измислена от Джеф Безос в Amazon в началото на века. Смята се, че малките екипи имат способността по-лесно да въвеждат иновации, да се движат по-бързо и да поемат по-голяма отговорност за разработваните услуги.

Например главният директор по информационните технологии на Toyota прави служителите главни изпълнителни директори на техните данни, за да подчертае тяхната пълна отговорност и права за взимане на решения, свързани с идеята. Това подобрява способността да се скалират доказани прототипи, което на свой ред помага за скалирането на дигиталната трансформация.

За да се позволи на кадрите да скалират важните иновации, трябва да се отменят срещите, в които участват твърде много хора. Екипите трябва да се разделят в по-малки групи. Създателят на идеята трябва да бъде собственик на проекта, за да се ускори напредъкът. Освен това трябва да се въведе правило, че решенията трябва да се взимат до 48 часа.

Променете начина, по който използвате времето си

CIO прекарват повече време в разработване на нови стратегии, бизнес модели и експлоатационни модели. Но техните задачи, свързани с поддържането на ИТ инфраструктурата, все още не са отменени. Тук има два основни капана, които трябва да се избягват: оперативните затруднения и управлението на времето.

Например, един ИТ мениджър може да иска да посвещава по-голяма част от своите усилия върху това да бъде визионер за организацията, отколкото само да ръководи процесите. Затова той може да създаде две нови позиции, на които да делегира ИТ стратегията и операциите. По този начин той ще може да си освободи повече време за новите бизнес и екплоатационни модели.

Помогнете на лидерите да си представят нови бизнес модели

63% от главните изпълнителни директори отбелязват, че те вероятно ще променят своите бизнес модели през следващите две години, показва проучване на Gartner. ИТ мениджърите играят важна роля за създаването на нови бизнес модели и тяхното въвеждане. Причината за това е тяхното задълбочено разбиране на технологиите и способността за проследяване на данните. Затова специалистите съветват директорите по информационни технологии да помогнат на другите лидери в компанията да си представят какви са възможностите за нови бизнес модели.


X