Мениджмънт

COVID-19 поставя плановете на CIO на изпитание (Част 1)

Иван Гайдаров

Епидемията от коронавирус COVID-19 разтърсва по невиждан досега начин бизнеса. Затова за ИТ лидерите е по-важно от всякога да гарантират, че служителите разполагат с необходимите инструменти, за да работят отдалечено и сигурно.

"Когато традиционните канали и операции стават жертва на епидемията, стойността на дигиталните канали, продукти и операции става повече от очевидна", казва анализаторът на Gartner Санди Шен и добавя: "Това е и сигнал към организациите, които се фокусират върху ежедневните оперативни нужди за сметка на инвестициите в дигитален бизнес и дългосрочна устойчивост."

За повечето организации това означава стимул за планиране на непрекъснатостта на бизнеса. От изпълнението на "пожарни стратегии", свързани с предотвратяването на киберпрестъпления, до интеграцията на допълнителни центрове за данни и обучения за предизвикателствата на отдалечената работа, ИТ лидерите поемат своята част от отговорността за общия отговор на заплахата от COVID-19.

В следващите редове ИТ лидери споделят своите планове за укрепване на възможностите за непрекъснатост на бизнес операциите, предоставяйки различни модели, които гарантитрат в максимална степен готовността при неочаквани ситуации, без значение от какво естество.

ИТ лидерите предлагат отдалечен достъп

Откакто се присъединява към AvidXchange като CIO през 2018 г., Анджелик Гибсън инвестира във възможности за непрекъсваемост на бизнес процесите с идеята да гарантира, че доставчикът на SaaS може да обслужва служители и клиенти без прекъсване. Това включва възможността 1400 служители на AvidXchange да работят отвсякъде, независимо каква роля заемат. "Има части от планирането на непрекъснатостта на бизнеса, които вече започваме да активираме", казва Гибсън пред CIO.com.

Докато пандемията се разгръщаше, Гибсън засилва "ролевите" тестове, за да гарантира, че служителите, работещи от дистанция, разполагат с подходящите инструменти, включително компютри и софтуер за сътрудничество, за да участват във виртуални срещи чрез приложения като Microsoft Teams и Cisco WebEx. Освен това тя тества управлението на мрежовия трафик през VPN, включително тестове на обема данни, за да се увери, че служителите ще могат да достъпят нужните им бизнес приложения.

Гибсън казва, че този подход прилича на тренировките за киберсигурност, които много компании провеждат, за да подготвят персонала си в случай на пробиви, които възпрепятстват работата им. Това означава да се гарантира, че служителите знаят какво трябва да правят, ако не могат физически да влязат на работното си място. "Чувстваме се добре подготвени да управляваме нашия бизнес и да подкрепяме нашите клиенти чрез различни сценарии", казва Гибсън.

Проучването за киберсигурност предоставя добър шаблон за улесняване на непрекъсваемостта на бизнес процесите при текущата пандемия, казва Шен от Gartner и добавя, че висшите мениджъри, операторите и ИТ персоналът трябва да участват в подобни тренировки поне веднъж годишно, за да са готови за инциденти с киберсигурността, но и за разрушителни събития като COVID -19, които застрашават непрекъснатостта на операциите. Целта, казва Шен, е да се идентифицират пропуските в политиките, процесите, технологиите и планирането на работната сила, така че да се изготвят работещи планове при извънредни ситуации и бъдещи инциденти.

Управление на времето на отдалечените работници

CIO Аластар Пули налага изключително отдалечена работа в Snow Software, базиран в САЩ доставчик на инструменти за управление на софтуерни активи, базирани на SaaS. Пули се сблъсква с предизвикателството да гарантира, че служителите използват корпоративните лаптопи, за да изпълняват задачите си, в съответствие с правилата на Европейския регламент за защита на данните (GDPR), който забранява на служителите да съхраняват служебни данни на домашен компютър.

Едно от предимствата за Пули е, че повече от 95% от над 120-те приложения на Snow работят в облака и изискват служителите да използват многофакторна автентификация. Този модел на достъп до мрежа с нулево доверие осигурява на Snow повече сигурност, като същевременно дава възможност на служителите да имат достъп до своите приложения и данни от всяка точка. "Добре сме пригодени за работа от разстояние", казва Пули.

Въпреки това, ИТ директорът трябва да гарантира, че служителите на Snow имат достатъчно капацитет за достъп до система за управление на поръчки, софтуерните продукти, които компанията разработва, и наследените файлови сървъри през VPN. "Рядко имаме такъв брой хора, които работят отдалечено", казва Пули, който също така трябва да създаде система за пренасочване на обажданията, за да позволи на обслужващия персонал да отговаря в домашни условия.

Но технологичните предизвикателства са незначителни. Пули казва, че се грижи основно за културния аспект на отдалечената работа. На среща с всички свои служители, изпълнителните директори подчертават важността на това служителите да не се преуморяват, което би влошило производителността им, както и важността на създаването на спокойно място за работа и редовни почивки в домашни условия. "Може да е трудно, когато изведнъж нашите служители не се налага да пътуват и се оказва, че работят повече часове", казва Пули.

Очаквайте продължение!

X