Мениджмънт

7 начина да придобиете контрол над разходите в облака

CIO Media

Струва ви се, че значителна част от бюджета за услуги в облака изчезва във въздуха? Ето как можете да си спестите тези пари


Компаниите от целия свят похарчиха рекордните 34.6 милиарда щатски долара за услуги в облака през второто тримесечие на 2020 г., което е грубо с 11% повече от предишното тримесечие и с 30% повече от същия период на миналата година по данни на фирмата за проучванияCanalys.

Това, което не се знае, е каква част от тези пари са прахосани поради лошо планиране, погрешно изпълнение, неадекватна прогноза и вътрешни конфликти наред с други причини. Поддържането на твърд контрол върху разходите за облачни услуги е съществено за ограничаване на загубите, казва Джими Фам, директор, който се е специализирал в DevOps, платформи като услуга и контейнери като услуга във фирмата за бизнес консултации Booz Allen Hamilton. "Придобиването на контрол върху разходите за облачни услуги не може да бъде еднократно усилие, предупреждава той. Комбинация от технология, дейности и практики може да помогне да се намали преразходът."

Готови ли сте да оптимизирате инвестициите си в облака? Тук са описани седем начина да не позволявате на облака да изцежда ненужно бюджета ви.

1. Насочете се към скритите ненужни разходи
Ненужните разходи в облака се крият в много форми. "Има неизползвани ресурси като съхранение и... други компютърни ресурси", казва Тристан Морел л'Орсет, ръководител за облачно и инфраструктурно развитие в Северна Америка в консултантската фирма Accenture Technology Services. Друга разточителна практика, отбелязва той, е пропускът да се използват циклично областите за разработване и тестване, когато някои от тях не са в употреба. Прекомерно големите компютърни ресурси е друг ефективен метод за прахосване на пари, въпреки че може лесно да бъде лесно коригиран. "Когато приложенията преминават в облака, ние вече можем реално да определим нужния ни размер и да го променяме, когато потреблението нарасне", обяснява Д'Орсет.

Свръхпредоставянето на инфраструктурни услуги, като например оставяне на виртуални машини включени, когато не се използват, или запазвайки наличността на непроизводствени среди, докато са незаети с работа, все още има отношение към облака, казва Джон Йио, глобален вицепрезидент по проучвания за Cloud Security Alliance, организация с нестопанска цел, която пропагандира най-добри практики за сигурност в облака. Преди да преминат към облака, предприятията изграждат и поддържат собствени такива ресурси, така че икономиите от капиталова и оперативна поддръжка биха могли да се видят незабавно.

"Но оперативните ефикасности все пак могат да бъдат оптимизирани, като се използва свойството на облака да се мащабира автоматично и да предоставя услуги при поискване", отбелязва той.

2. Бъдете бдителни
Един от най-добрите начини за постигане на контрол върху разходите в облака е да се наблюдават отблизо работните натоварвания и приложенията и да се правят корекции на базата на текущи и планирани нужди. "За да оптимизирате напълно разходите в облака, трябва да разполагате с пълната картина на дейността на организацията си в облака, така че да вземете правилните решения за оптимизиране на тази дейност", казва Брайън де Мюл, изпълнителен директор за корпоративна архитектура и инфраструктура в Калифорнийския университет в Сан Диего.

Автоматизирани инструменти и услуги за наблюдение и управление в облака са съществени за откриване на потенциални разхищения. Де Мюл казва, че неговата организация използва платформа за управление на няколко облака и организация на финансови операции в облак на трети страни, за да предостави на членовете на ИТ и финансовите отдели пълна видимост на използването на облаци в университета, както и да доставя персонализирани препоръки за това как и кога да прави промени за оптимизиране на разходите. "С правилната комбинация от решения и партньорска поддръжка организациите могат лесно да придобият контрол върху разходите си за облачни услуги", обещава Де Мюл.

Фам съветва да се провеждат редовни финансови прегледи на софтуерни разработки. "Това включва както периодични ръчни прегледи, така и по-важните автоматизирани отчети, предупреждения и тригери, които са фино настроени да предоставят относими и точни данни за бързи, решителни действия", казва той.

Освен това постоянната бдителност използва инструмент за наблюдение, който може бързо да открие аномални събития. Л'Орсет си припомня работата с клиент, който бил озадачен от необяснимо бързо нарастващата консумация на ресурси в облака.

"Инфраструктурата работеше много добре, но един от разработчиците беше разширил няколко облачни източника, за да извършват добиване на биткойни", обяснява той. Чак след като технологията за наблюдение на организацията предупреди ИТ отдела за анормална консумация, проблемът беше открит и разрешен. "Наблюдението на случаите на консумация стана много важно в управлението на облака и трябва да се извършва в реално време, за да се избегнат изненадите от голяма консумация", казва Л'Орсет.

3. Бързането създава разхищения
Постепенният подход към възприемане на облака по принцип дава най-добрата дългосрочна стойност. Преместването на корпоративните услуги в облака набързо или като подкосяваща реакция на външно събитие често води до дългосрочни загуби.

Пандемията от COVID-19 например създаде треска за облачни услуги, за което някои предприятия започват да съжаляват. С налагането на работа и обучение от разстояние компаниите започнаха да преместват съществени услуги в облака с малко или никакво предварително планиране. "Първоначално, без да е необходимо, може да изглежда най-бързият начин просто да се преместят услуги в публичния облак или да се разположат нови услуги в публичния облак, казва Де Мюл. Но без достатъчно време за планиране на миграция или разполагане организациите не мислят през призмата на най-добрия модел на консумация."

4. Наблегнете на ефикасност
Ефективният инженеринг на разходите в облака се основава на ефикасност, отбелязва Джим Хоаут, ръководител на инфраструктура и операции за доставчика на услуги за стрийминг на музика Spotify. "Не бюрократичната ефикасност в стил следене на време, а проектиране на системи и услуги, които се мащабират ефикасно", твърди той. Хоаут отбелязва, че Spotify е успял да трансформира инженеринга на разходите в платформа за оптимизация.

Инженерите обичат оптимизацията, отбелязва Хоаут. "Чрез превръщането на инженеринга на разходите в дисциплина за оптимизация ние се вслушахме в тази страст, казва той. Дадохме им прозренията да вдъхновят оптимизации, които направиха софтуера им по-ефикасен и в резултат на това бърз и по-гъвкав."

Ключът към успеха, казва Хоаут, беше да се направят разходите относими и действени. "Ние предоставихме идеи, от които инженерите научиха как техните услуги, канали за данни, уебсайтове и други се отнасят към неща като разход спрямо приход от един долар, разход на потребител и разход по отношение на часове на инженери", обяснява той. Подходът позволи на екипите да видят кога техните системи са работели по-малко ефикасно от желаното, което предизвика действие и даде на инженерите възможност да правят информирани решения за време спрямо разходи.

"Това преобърна с главата надолу контрола в оптимизацията от долу на горе и планиране на инженерно съвършенство, казва Хоаут. След като направихме това, открихме, че инженерингът започна да се случва автоматично като част от нормалната работа на екипите."

5. Стремете се към целта
За да добиете твърд контрол върху разходите в облака, е полезно да започнете, като имате предвид крайния резултат. "Ако сте фокусирани само върху разходите в облака, ще пропуснете пълната стойност на облака", предупреждава Л'Орсет. Концентрирайте се върху оптимизация на цена, производителност и иновация. "Микрофокусът само върху разходите в облака може да направи компаниите слепи за истинската стойност на облака, която е свързана с динамика, производителност и иновация", отбелязва той.

6. Предвиждайте промени
Очакването за всяка облачна стратегия на предприятието трябва да бъде, че тя ще продължи да се развива и променя през нови облачни среди, допълнения на SaaS, нови облачни услуги и различни други разработки. "За да планирате нещо толкова динамично, вие се нуждаете от интегрирана стратегия, която синхронизира управление, операции и разходи в облака", казва Фам.

Една от най-големите бюджетни клопки, в които ИТ ръководителите попадат, е, че разглеждат разходите си в облака като статичен елемент. Случват се промени и може да е необходимо разходите в облака внезапно да се увеличат. "Това не означава, че трябва да има неограничен бюджет за облака, казва Фам, а само, че той трябва да е в синхрон с бизнес и ИТ инициативи, така че пиковете да не са изненада и да се използват оправдано като информация за бъдещи нужди и тенденции."

Въпреки че облачната технология се развива непрекъснато, някои корпоративни отдели може да се противопоставят на адаптацията си към нуждите и практиките на облачните технологии. Традиционните отдели за снабдяване например понякога се затрудняват да преместят своята практика към новите норми за разходи в облака, споделя наблюденията си Блеър Хенли Франк, анализатор в технологичната фирма за проучвания и консултации Information Services Group. "Често тези организации са фокусирани върху постигане на най-добра стойност за парите си чрез договаряне на максимални отстъпки, което доведе до ситуация, когато предприятия оценяват споразумения за ангажирани разходи, които в огромна степен надхвърлят тяхната способност да консумират услуги, казва той. Предприятията трябва да избягват това на всяка цена."

7. Разберете истинските разходи
Управлението играе особено важна роля за осигуряване на видимост и прозрачност на използването на облачни ресурси, отбелязва Фам,защото то дава яснота и отчетност за подакаунти в облака и работи заедно с постоянни отчети и сканирания на използването за подакаунти.

Важно е да има контрол върху данните за разходите, съветва Хоаут. "Не само на топ нивото, но и надолу до ниво компоненти, казва той.Компаниите трябва да са в състояние да разберат колко струва всяка микроуслуга и база данни, тъй като промените и оптимизациите се правят на тези нива." "Нарежданията от горе на долу просто ще доведат до неефективни действия, които не са устойчиви", допълва той.

Погледнете как разходите за облачните услуги се вписват в оперативните разходи на компанията и поставете цели за постоянно подобрение...чрез постоянни подобрения, предлага Хоаут. Ако го направите, това ще позволи на ИТ да се възползват от постоянните технологични новости и няма да позволят екипите да бъдат забавени в името на "икономии".

Джон Едуардс, CIO, САЩ

X