Облачни Технологии

Кой доминира на глобалния IaaS пазар?

Мария Динкова

Глобалният пазар на инфраструктурата като услуга (IaaS) отбелязва ръст от 37,3% на годишна база през 2019, достигайки до 44,4 млн. долара, показва нов доклад на Gartner. Той също така разкрива кои са основните играчи на пазара на облачни услуги.

"Облакът подпомага дигиталния бизнес, който остава основен приоритет за ИТ мениджърите. Той е в основата на технологии като изкуствен интелект, машинното обучения и 5G. В крайна сметка всяка от тези технологии изисква скалабилна, гъвкава и висоскоростна инфраструктурна платформа като IaaS, заради което пазарът отбелязва и голям растеж", коментира вицепрезидентът в Gartner Сид Наг.

Ето кои са 5-те топ доставчика на IaaS според данните от 2019.

Amazon
Въпреки че пазарният дял на Amazon падна от 48% през 2018 на 45% през 2019, доминацията на компанията в сферата на IaaS остава почти непроменена. Технологичният гигант е постигнал приходи от 20 млрд. долара благодарения на IaaS.

Microsoft
На второ място се нарежда Microsoft, чийто пазарен дял се е увеличил от 15,6% на 17,9% между 2018 и 2019. Приходите се равняват на почти 8 млрд. долара, като повече от половината от тях идват само от Северна Америка.

Alibaba Cloud
Китайският доставчик на IaaS отбелязва ръст от 62,4% на годишна база през 2019 и е постигнал приходи около 4 млрд. долара от IaaS. Компанията е увеличила пазарния си дял от 7,7% през 2018 на 9,1% през 2019, а също така изразява намерението си да продължи да разширява своя бизнес в сферата на облачната инфраструктура и да предлага базирани на облака интелигентни решения.

Google
Между 2018 и 2019 приходите на Google от IaaS са се увеличили с 80% от 1,3 млрд. до 2,4 млрд. долара. Технологичният гигант също така е повишил и своя пазарен дял от 4,1% на 5.3%. Компанията се фокусира основно върху осигуряването на специфични за индустриите решения на своята изчислителна инфраструктура.

Tencent
Макар че Tencent е втора в Китай, компанията постига най-голям ръст сред топ доставчиците - през 2019 тя отбелязва над 100% ръст. Нейните приходи също се увеличават значително от 611 млн. долара през 2018 до 1,2 млрд. долара през 2019.

Според Над докато пазарът на облачни решения се развива и вследствие от това дяловите на лидерите намаляват естествено, то китайските компании като Alibaba, Tencent и Huawei ще започнат да набират все повече скорост.

"Също така ще бъде трудно за другите доставчици като базираните в Северна Америка да навлязат на китайския пазар заради високите регулации", допълва експертът.

Той посочва още, че заради пандемията от коронавирус се очаква да се увеличат разходите за облачни услуги. "Когато компаниите бяха принудени да преместят своите приложния в публичния облак вследствие на пандемията, те осъзнаха истинските ползи от публичния облак и е малко вероятно да променят своя курс", уточнява Наг.

X