Проекти

Миграцията към облака е част от обширната ИТ стратегия на Мания Тийм

CIO Media

Мания Тийм е българска компания, чиято дейност е внос, сортиране и продажба на едро и дребно на дрехи втора употреба на територията на България, Румъния и Гърция. Търговската марка „Mania”, под която компанията продава дрехи в България, се предоставя по модела франчайзинг. Към момента Мания Тийм АД има общо 49 магазина, като в скоро време от компанията предвиждат откриването на 1 нов магазин в Румъния и 2 в Гърция.

Генислав Настев, директор “Информационно осигуряване”, Мания Тийм

 Компанията има силна стратегия в областта на ИТ, работейки непрекъснато по развитие на ИТ инфраструктурата с цел модернизиране и въвеждане на нови решения, целящи оптимизация и повишаване на ефективността на работа.

Именно както част от цялостната си ИТ стратегия в края на 2013 г. и началото на 2014-а Мания Тийм реализира проект по миграция към Office 365. Проектът стартира през ноември 2013 г. и се изпълнява в рамките на няколко месеца, като от януари 2014 г. екипът на компанията вече работи с новата офис система, възползвайки се изцяло от нейните предимства.

Предпоставките

“Основна причина да преминем към Office 365 е фактът, че това решение предоставя един интегриран пакет от услуги, включително Exchange Server, SharePoint, One Drive и Lync”, обяснява Генислав Настев, директор “Информационно осигуряване” в Мания Тийм. “Exchange Server предоставя много полезни опции, включително синхронизация на съдържанието между всички мейл клиенти, бекъп на корпоративния имейл, общи контактни листи, споделяне на календари, филтриране и менажиране на потребители и възможност групови корпоративни пощи”, допълва той.

Заедно с това фактът, че при преминаване към облачната услуга се елиминира необходимостта от поддръжка на хардуер, инфраструктура и операционна система от ИТ екипа на компанията на локално ниво, а самата услуга винаги се поддържа в оптимален режим, също наклонява везните в полза на миграцията към Office 365.

Следва извършването на задълбочени анализи, в резултат на които се стига до извода, че преминаването към облака е също така и ценово ефективно решение, отчитайки факта, че разходите за закупуването на хардуер на място и за неговата поддръжка впоследствие са сравнително високи. В резултат решението за миграцията към облака е взето, а за партньор по проекта е избрана варненската фирма InLab.

Миграцията

“Започнахме миграцията стартово с прехвърлянето само на няколко акаунта, след което преминахме към прехвърлянето на всички акаунти към Office 365”, обяснява Генислав Настев.

Идеята зад тази стъпка е фактът, че по принцип преходът от стандартните пощенски клиенти към Exchange Server на Office 365 се извършва много бързо и без проблеми, но отнема време когато трябва да се запази текущата информация натрупана в годините.

“За нас обаче беше важно да запазим съдържанието на старите пощенски кутии, тъй като Мания Тийм е с дългогодишна история, имаме много служители, които работят от дълго време в компанията и имат натрупани в пощите си голямо количество информация, която трябваше да запазим”, уточнява той.

Това е причината да се премине към извършване на миграция на всеки акаунт поотделно, прехвърляйки календари и контакти за всяка пощенска кутия. Прехвърлените обеми на пощенските кутии са много големи, достигащи за някои потребители дори до 10 GB, което от своя страна отнема време, но не представлява някаква техническа трудност.  Въпреки необходимостта от чисто технологично време за миграцията, проектът протича без никакви усложнения и проблеми.

Сред причините за безпроблемното изпълнение от компанията отчитат също и факта, че преди внедряването на Office 365 е извършена миграция на всички потребители към активната директория, базирана на място в компанията. “За да може да работи Office 365 оптимално, е необходимо потребителите да бъдат включени към активната директория”, уточнява Генислав Настев.

Резултати и ползи

Като основна полза от реализацията на проекта по миграция към Office 365 Генислав Настев посочва обединението на данните в пощенските клиенти на всички служители. Това на практика означава, че независимо дали пощата се ползва през уеб браузър, телефон или друго устройство, потребителят достъпва последните актуализации в своята поща.

Друга полза е пълната синхронизация на контактите и календарите. За разлика от преди, когато всеки служител попълва своите контакти, сега вече контактите са обединени за всички служители и всички служители имат достъп до тях.

“В допълнение SharePoint дава възможност да се използва силата на SharePoint сайтовете, за да се следи информацията и случващото се в компанията”, коментира Генислав Настев. Затова в тази връзка от Мания Тийм планират изграждане на корпоративен интранет сайт, където да се публикуват всички работни стандарти, новини и да се следят всички процеси в компанията.

Важно предимство за екипа и работата на фирмата е наличието също така на комуникатора Lync, който позволява провеждане на видео и аудио конферентни връзки. “Сега служителите ни активно провеждат видеоконференции между 2 или 3 държави, като качеството на тези видеоконференции е много добро”, уточнява Генислав Настев.

Именно наличието на Lync в Office 365 и доброто качество на предоставяната от системата видеокомуникация елиминира необходимостта от изпълнението на проект за изграждане на видеоконферентна система, какъвто е планиран първоначално. От Мания Тийм отчитат наличието на тази функционалност в новата офисна система като много полезно, поради факта, че предстои отварянето на 1 магазин в Румъния и 2 в Гърция, както и развиването на нова дейност в САЩ.

Развитие и перспективи

Като бъдещо разширение на проекта от компанията планират изграждането на различни нови портали и сайтове на база SharePoint. Сред намеренията на компанията е също така да използва SharePoint като BI решение и да развива проекта и в тази посока.

Плановете за развитие включват също така изграждането на Help Desk сайт за поддръжка за вътрешни потребители на база SharePoint, каквато система липсва в момента в компанията, както и изграждане на глобална рипортинг система.

Бъдещи ИТ проекти

Мания Тийм планира миграция към MS Dynamics NAV 2013, което е последната версия на тази ERP система. Предвижда се проектът да стартира в началото на 2015 г. “Миграцията ще обхване всичките ни 49 магазина, заедно с централния офис на компанията. Това означава, че процесът по мигрирането ще бъде сложен и ще са необходими добра подготовка и реализация, за да може този процес да протече плавно”, коментира Генислав Настев.

В момента от компанията очакват също старта на процеса по кандидатстване по новите европроекти. Чрез включване в тези процедури и реализиране на подобни европроекти от Мания Тийм целят подновяване на мрежовата си инфраструктура и виртуализиране на всичките си налични сървъри. Очакванията са тези проекти да стартират през следващата година.

“Във връзка с проектите по виртуализацията предстои също така да направим сериозни анализи. Ще преценим и опцията дали да не преминем изцяло към инфраструктура като услуга или към софтуер като услуга, базирайки се на начина на работа в компанията”, заключава Генислав Настев.


X