Проекти

Платформа помага при избора на имот

Майя Бойчева-Манолчева

Iskamimot.com определя качеството на заобикалящата среда по 15 параметъра

Идеята за iskamimot.com се заражда, когато преди две години тримата приятели Боян Иванов, Любен Сяров и Тодор Величков почти едновременно се сблъскват с пазара на недвижими имоти и проблемите му - липса на дигитализация и дефицити при организирането на сделките.

"Покупката на жилище е доста стресиращ и привидно сложен процес, особено за хората, които се срещат с него за пръв път. Като казваме привидно сложен, имаме предвид непрозрачен, свързан с доста моменти, които не са видни и ясни от самото начало. От една страна, имаме съществен финансов ангажимент (за повечето хора - най-големият, който ще поемат през целия си живот) и оттук необходимостта той да бъде управляван професионално (по занятие), а от друга - непознаването на процеса и неизвестността", обяснява Боян Иванов, съосновател на "Хедж Лаб".

След подробно проучване те установяват, че това не е уникално за България и че има огромно поле за действие и пазар. Започват да изграждат технологичните и бизнес моделите на iskamimot.com с идеята, че технологиите могат значително да улеснят, опростят и направят по-прозрачен жизнения цикъл на трансакциите, свързани с жилищни имоти, и от приятели се превръщат в съоснователи на "Хедж Лаб" - стартъпът, който стои зад платформата.

След сериозна развойна дейност създават прототип, с който валидират бизнес концепцията си. "Говорихме с професионалисти в областта на недвижимите имоти и направихме статистически проучвания и на потенциалните ни потребители. Получихме изключително положителни отзиви и отлични метрики, които ни мотивираха да продължим работата по създаването на пълноценно решение", разказва Боян Иванов.

Решението

Платформата iskamimot.com обединява участниците, ангажирани в покупко-продажбата и отдаването и наеманетоим, и предоставя необходимите дигитални инструменти за извършване на действията, свързани с тези трансакции. Предлаганите на пазара имоти се представят в контекста на локацията - нещо, за което досега се е разчитало основно на описанието на брокера.

"В същността си тази портална частна платформа представлява географска информационна система и е първата стъпка, която правим, за да повишим прозрачността. Ненапразно хората казват "локация, локация и пак локация" - имотът можем да преустроим по наш вкус и разбирания, но качеството на заобикалящата го среда не можем да променим. Ако за мен качеството на образованието, което децата ми ще получат, е водещо, то фактът, че около имота има три училища, в които мога да запиша бъдещия първокласник, е без значение, при положение че резултатите, които възпитаниците на тези училища постигат на матурите след седми клас, са под средното ниво и далеч от необходимото, което ще гарантира добро гимназиално образование", обяснява Иванов.

Контекстът на заобикалящата среда се представя на две нива. Първото ниво е на населеното място. В негомногообразната статистическа информация се превръща в информационни слоеве (топлинни карти), които се наслагват върху картографска подложка на града. В момента са представени петнадесет параметъра на качеството на заобикалящата ни среда, разделени в пет категории (удобства, околна среда, град, деца и съседи), а в отделна категория се показва посоката на развитие на населеното място и пазара на недвижими имоти. Второто ниво е това на конкретния имот. За всяка индивидуална обява се визуализира информация за нещата, които потребителят трябва да знае. В списъчен и справочен формат са налични данни за: качеството на образованието;вида и разнообразието на обектите наоколо; свлачищните и сеизмичните явления; шумовото замърсяване и замърсяването на въздуха (по видове вредни вещества, превишение на нормите и източник на замърсяване);оценка на профила на градската среда и локацията; здравеопазването в района на имота; обществения транспорт; демографския профил на съседите (по етнос, заетост, образователен ценз и електорални нагласи); и строителството наоколо.

Някои от тези данни са достъпни само за определени населени места, например само в София има трамваен обществен транспорт и метро; или пък не всички общини поддържат публично достъпни електронни регистри за разрешенията за строеж.

Самите данни са три основни категории - такива, които се показват, без да преминават през допълнителна обработка (т.нар. референтни данни - например за местоположение на конкретни типове обекти като училища, болници, свлачища, строежи, спирки на градския транспорт, данни за замърсяване на въздуха и т.н.); такива, коитосе обработват, за да се изведе определен качествен измерител, съотносим към средното ниво на града (като данните за качество на образованието, разнообразие на местата, профил на градската среда и местоположението и т.н.); и такива, които в стартъпа създават сами, какъвто е алгоритъмът за изчисляване на шумовото замърсяване.

"Източниците на данни, които ползваме, са разнообразни. За някои неща разчитаме на публично достъпни държавни или европейски регистри, други взимаме от различни доставчици чрез техните приложно-програмни интерфейси (като google), а за трети - обработваме сателитни снимки. Данните от сателит ни позволяват да определим степента на озеленяване или пък посоката на развитие на градовете", разказва Иванов.

За публикуването на самите обяви пък от стартъпа си сътрудничат с подбрани агенции за недвижими имоти.

Бизнес модел и развитие

"Механизмите за монетизация на първо време са свързани с разработването на комплект от инструменти за професионалистите в областта на недвижимите имоти, които да способстват за повишаване на ефективността, предоставянето на качествена и реална услуга и намаляване на разходите за тяхната дейност", коментира Иванов. В момента е в процес на тестване първата платена услуга, свързана с автоматизираното изготвяне на сравнителни пазарни анализи и оценки на имоти. Следващата посока на работа е свързана със съчетаването на стъпките по реализирането на самата трансакция с необходимите за това услуги и средства. Ще се предлагат услуги и информация за ипотечни кредити и застраховки, варианти за закупуване на обзавеждане, организиране на преместване, ремонт на жилището, достъп до оптичен интернет и интернет телевизия и т.н.

"Плановете ни за развитие винаги са били насочени към създаването на решение, което работи еднакво добрекакто в България, така и навсякъде другаде. На първо време усилията ни са концентрирани към европейските пазари", споделя още Боян Иванов.

Стартъп в България

Според него в България има отлични условия за развитие на продукти и услуги с универсално предназначение. "За нас няма съществено значение къде сме ние физически и къде е пазарът, на който се опитваме да се реализираме. Ние например сме от Русе, живеем в София, екипът ни от разработчици е във Велико Търново, сървърите ни са във Франкфурт на Майн, друга част от услугите, които ползваме, идват от доставчици с офиси в Дъблин или Амстердам, с централи в Сиатъл или Маунтин Вю в Калифорния. Компанията ни днес е в България, но утре може да се озове в Делауер, ако има нужда от това. На калпавия космонавт Космосът му е крив и ако бизнесът ни се провали, кой ще е виновен - разбира се, ние ще сме си виновни, защото сме калпави космонавти. Космосът е един за всички", категоричен е той.


X