Проекти

Умните фабрики в България

Иван Гайдаров

"Атаро клима" и Schneider Electric поставят страната на глобалната карта на производствата от следващо поколение

Инициативите, свързани с изграждането на умни фабрики, ще бъдат основен двигател на конкуренцията в производствения сектор през следващите 5 години и ще променят изцяло начина, по който се създава продукция. В същото време те ще ангажират 30% от глобалните бюджети в индустриалния сегмент. Това са основните изводи от изследването 2019 Deloitte and MAPI Smart Factory Study, според което също така 58% от респондентите очакват ръст на бюджетите за изграждане на умни фабрики за 2020 г. от над 13%.

Тези числа недвусмислено показват значението, което се отдава в глобален мащаб на новата индустриална революция, а примерите за производства от ново поколение валят от всички световни региони. Въпреки че изостава значително в прехода си към Индустрия 4.0, България също има с какво да се похвали, когато става дума за умно производство. Такива примери са първите два умни завода у нас, изградени от "Атаро клима" и Schneider Electric.

Напълно автоматизиран завод за металообработка

Основана през 1990 г., семейната компания "Атаро клима" е сред лидерите в производството на инсталации за отопление, климатизация и вентилация у нас. Още в началото компанията решава да акцентира върху технологичната си експертиза, което й носи златен медал на Международния технически панаир 1997. В продължение на тази си стратегия в началото на 2020 г. тя отвори първия си изцяло автоматизиран завод за металообработка.

Заводът е снабден с напълно зaтвopeнa cиcтeмa, ĸoятo paбoти caмocтoятeлнo, а капацитетът й се изчислява на между 6000 и 8000 тона листова ламарина на година. Човешкото участие в производството се свежда до cпeциaлиcт, който трябва дa зaдaдe ĸoнĸpeтнaта пpoгpaмa за работа. Цялостното управление нa cиcтeмaтa се извършва диcтaнциoннo, а основната част от продукцията от "Атаро клима" смятат да насочат към външни пазари, като за българския са предвидени едва 15% от нея.

Инвестицията, направена от компанията, възлиза на 10 млн. евро, но пред "Капитал" Христо Рогачев, управител на "Атаро клима", е категоричен, че тя си заслужава. По думите му през 2019 г. разходите за заплати формират около 25% от стойността на произвежданата продукция, докато сега се очаква тя да падне до 5% при пълното заработване на новата инсталация.

Първата умна фабрика на Schneider Electric в Източна Европа

Миналата година производствената база на Schneider Electric край Пловдив се превърна в първата умна фабрика на компанията в Източна Европа. Глобалната компания за енергиен мениджмънт и автоматизация присъства в България от 1990 г. чрез марките Merlin Gerin и Telemechanique, които през 1993 г. се сливат в едно търговско представителство.

В края на миналата година базираната край пловдивското село Радиново фабрика получи признанието от компанията майка, което я превърна в едва втората с подобен статут в Европа след тази във Франция. За да получи това признание, в последните 8 месеца на 2019 г. ръководството на компанията внедрява цяла палитра от високотехнологични инструменти като добавена реалност за проверка на показатели, датчици, свързани с централни системи за контрол, автономни транспортни устройства и коботи, които оказват силен положителен ефект върху ефективността на производството.

В основата на трансформацията пък стои ІоТ плaтфopмaтa нa Ѕсhnеіdеr Еlесtrіс - ЕсоЅtruхurе - чрез която се yпpaвлявaт изразходваната от фабриката енергия, cгpaдaта на завода c вcичĸи нейни cиcтeми, ĸaĸтo и peдицa производствени процеси.

В своя доклад за развитието на роботизацията и автоматизацията у нас от "PARA България" посочват: "Над 65% от процесите в производствената база на компанията в Пловдив са изцяло автоматизирани, а екипът не спира внедряването на нови технологии, като включително създава дигитални решения на място, когато корпоративните инструменти не предлагат готови такива. Постиженията на съоръжението имат пряко отражение върху другите производствени обекти в динамично развиващата се индустриална зона в Пловдив - като положителен пример, който да бъде последван в посока към дигитална трансформация и екологичност на процесите."

Да си умен по време на пандемия

Да си умен винаги е предимство, а да си умен по време на пандемия даже е още по-важно, показват икономическите резултати в глобален мащаб след блокадата заради COVID-19. Мерките за овладяването на респираторния вирус извадиха на повърхността много слаби звена в съвременните бизнес стратегии, което доведе до невиждан срив за редица индустрии. Извънредните мерки обаче не успяват да окажат толкова негативно влияние върху двете умни производства край Пловдив.

Умната фабрика на "Атаро клима" отваря врати точно в момента, в който COVID-19 започва да набира сила в Европа. Следва блокирането на целия континент, в това число и България, но производството на "Атаро клима" не спира и за ден. Компанията не изпитва нужда и да съкращава персонала си, който в момента наброява около 650 души.

Тъй като 65% от процесите в умната фабрика на Schneider Electric са автоматизирани, тя също не среща особени затруднения при избухването на епидемията. Компанията въвежда нужните предпазни мерки за служителите си, а високото ниво на автоматизация й гарантира непрекъснатост на производството.

По пътя към умното производство

Индустриалният свят крачи уверено към налагането на концепцията за умно производство, а заводите на "Атаро клима" и Schneider Electric показват, че, макар и бавно, България също заема своето място в тази тенденция. С оглед на резултатите от изследването на Deloitte и MAPI (Manufacturer's Alliance for Productivity and Innovation) обаче, ако българската индустрия иска да бъде конкурентоспособна на глобалните пазари, темповете на въвеждане на умни технологии в производствата със сигурност трябва да се засилят. А че това ще бъде изцяло от полза за бизнеса, няма съмнения - според 2019 Deloitte and MAPI Smart Factory Study компаниите, които са имали инициативи в посока умна фабрика в последните три години, са повишили с 10% производството на продукция и с 12% продуктивността на служителите си.



X