Проекти

"Черен лебед" ще доставя пратки до всички краища на Европа

Иван Гайдаров

Българската стартъп компания "Дронамикс" вече има сключени договори с над 40 летища на Стария континент

Логистиката и доставките са поредните индустрии, които са на прага на своя "ренесанс" благодарение на технологичната революция от последните две десетилетия. Ако доскоро идеята за роботи, разнасящи всевъзможни пратки в градските и междуградските пространства, се струваше прекалено екстравагантна за много хора, то към днешна дата това изглежда съвсем логично развитие на куриерските и логистичните услуги. Постоянно растящият брой на глобални компании и стартъпи, които развиват концепцията за роботизирани доставки, гарантират това, а участието на гиганти като Amazon и FedEx на този пазар само по себе си говори за възможностите, които крие той. Именно разработката на компанията на Джеф Безос - Scout - представена през 2013 г., се превръща косвено в основна причина България също да има свой представител на този бързо развиващ се пазар в лицето на стартъп компанията "Дронамикс".

От последната към средната миля
Стартъпът "Дронамикс" се появява през 2014 г., а зад идеята за създаването му стоят братята Свилен и Константин Рангелови, които си поставят за цел да създадат мрежа за бързи и евтини доставки, базирана на дронове.

"Когато Amazon показаха своите дронове през декември 2013 г. и обявиха, че ще правят доставки с тях, брат ми, който е авиоинженер, работеше в Холандия. Тогава двамата с него обсъждахме, че това е бъдещето, но внедряването на малки товарни дронове би било много трудно, тъй като, когато имаш малък летящ обект и трябва да му монтираш 10 кг оборудване, за да отговаря на изискванията за безопасност, и към тях добавиш самия товар, той просто няма как да излети. Това е много сложен технологичен проблем, а освен това в държави като България подобна система няма как да функционира", спомня си Свилен Рангелов, съосновател и изпълнителен директор на "Дронамикс".

Двамата стигат до прозрението, че дори един ден подобни малки дронове да се превърнат в идеалния начин за доставки на "последната миля", то винаги ще има нужда някой да доставя стоките от основните локации, на които пристигат. Освен това някой трябва да се грижи и за преноса на стоки в рамките на т.нар. средна миля - доставките между градове и дори държави. И тъй като пазарът на големи товарни самолети е отдавна парцелиран и трудно би се намерило място за една прохождаща компания, двамата предприемачи решават да се насочат към този на малките летателни апарати, който дава поле за изява на множество производители.

"Прозрението ни беше, че големите товарни самолети разтоварват само на големи летища. В България например карго товари пристигат само на летище София. По този начин от 7 млн. души голяма част от хората нямат директен достъп и всичко трябва да пътува по земя. В същото време големият камион няма как да паркира пред някой жилищен блок и отново е нужно доставката да се прехвърли на по-малък товарен автомобил. Затова ние всъщност решихме да създадем една летяща "баничарка", обяснява Свилен Рангелов.

"Черен лебед" в полет
Основното, от което се нуждае "Дронамикс", за да изгради своята мрежа за доставки, е апарат, с който да пренася стоките. Така се ражда и идеята за "Черен лебед" - безпилотен самолет с товароподемност от 350 кг. Разработката разчита на вграден двигател в предната си част със 140 конски сили - същият като тези на голямата част от самолетите в малката авиация. Разперението на крилете на "Черния лебед" е 16 метра, а дължината му - 8 метра. С тези си размери апаратът напомня на малките четириместни самолети, но за разлика от тях управлението му се извършва от земята чрез предварително зададени координати.

Създаването на "Черния лебед" отнема на екипа на "Дронамикс" 6 години, изпълнени с всевъзможни предизвикателства. "До този момент всички самолети са били проектирани за наличие на хора - пасажери или пилоти. Нашият самолет е първият, изцяло проектиран специално за товари. Затова и не можеше да вземем съществуващ дизайн, тъй като човешките характеристики са много по-различни от тези на товарите. Най-малко средната плътност на пакетите е 100 кг на кубичен метър, докато всички дизайни, включващи хора, са изчислени като за 20 кг на кубичен метър", разказва Свилен Рангелов и добавя: "Започнахме от бял лист и се налагаше да търсим отговори на нови въпроси на всяка стъпка. Като цяло в авиоиндустрията цикълът за дизайн отнема много време и тези 6 години, въпреки че изглеждат много, всъщност са наполовина от нужните в общия случай, въпреки че обикновено се използват готови емпирични параметри, които са базирани на предишни дизайни."

След като финализира основната концепция за "Черния лебед" през 2019 г., българската компания става собственост на базираната във Великобритания Dronamics Global Limited, като двамата братя запазват мажоритарния си дял, а миноритарни инвеститори в дружеството стават рисковите фондове Eleven Capital и Speedinvest. Британският акселератор Founders Factory също подпомага стартъп компанията, което прави възможно пристъпването към следващата фаза на проекта "Дронамикс" - създаването на мрежата за доставки. "Още от самото начало крайната ни идея беше да предлагаме този тип доставки като услуга. Това включва както самия самолет, така и наземната техника, която трябва да бъде инсталирана в различните портове. Идеята ни е ние да се грижим за всичко от технологична гледна точка, като предоставяме целия нужен комплект, който можем да разгърнем във всяка една точка, и включва антени, камери и наземно оборудване", посочват от "Дронамикс".

Мрежата
Навлизането на свежи капитали позволява на българския стартъп да започне бързо да пълни портфолиото на своите услуги с нови летища и летищни групи, за да може в началото на 2021 г. да има сключени договори с над 40 летища в Европа и с над 20 извън територията на Стария континент. Въпреки че от компанията все още се въздържат да публикуват пълния списък на своите локации, сред сигурните такива са европейският хъб на китайския гигант в онлайн търговията - Alibaba - летището в италианския град Бреша, както и Шьовде (Швеция), Сейнайоки (Финландия) и Осиек (Хърватия). Потенциалните партньори на компанията обаче са далеч повече.

Благодарение на решението си да се насочат към междуградските доставки от "Дронамикс" не срещат обичайните за роботизираните доставки правни пречки. "Европейският съюз прие регламент, влязъл в сила на 31 декември 2020 г., който е валиден за всички държави членки и прави възможно развитието на подобни услуги. За разлика от законодателството при по-малките дронове при нас правната рамка е значително по-ясна. Тъй като използваме съществуващ авиационен двигател и летим по маршрути, по които никой в момента не лети, рисковете са минимизирани. В същото време Европейската агенция за безопасност на полетите има своя рамка за оценка на риска на подобни операции и при тестовете нашият резултат попадна в средата на скалата", обяснява още Свилен Рангелов и дава своята рецепта за успешен стартъп: "Много е важно една стартираща компания да разполага с добри инвеститори. Ние имаме инвеститори например, които много добре разпознават и припознават целите ни. Имаме и много съветници, които са бивши изпълнителни директори на някои от най-големите товарни авиолинии в света, а за един успешен стартъп основополагащо е да има качествен екип, който да споделя една и съща визия. Всичко в крайна сметка тръгва от екипа и хората, които го подкрепят."

X