Софтуер

Как големите интернет компании могат да спасят мрежовата неутралност?

CIO Media

В четвъртък Федералната комисия по комуникациите на САЩ (FCC) прие с три на два гласа отпадането на регулацията за неутралност на мрежата, приета от същата институция през 2015 г. Това ще даде възможност на доставчиците на интернет услуги да блокират, забавят или изискват допълнителни такси за достъп до определени уеб сайтове.

Възможните последици от края на неутралността на мрежата са ужасни. Представете си например, че доставчик на интернет услуги налага допълнителни такси за достъп до основните сайтове за новини. Това би могло да накара потребителите, които не могат да си позволят премиум услуга, да започнат да се информират от платформи със спорна автентичност и достоверност. В САЩ също така се опасяват, че доставчици на интернет услуги, които поддържат конкретни идеи - AT&T, Comcast и Verizon агресивно лобираха администрацията на Тръмп да прекрати действието на регулацията за неутралност на мрежата – могат да забавят достъпа до уебсайтове на политически кандидати, които не подкрепят тази позиция.

 

 

Липсата на кой знае каква конкуренция между доставчиците на интернет услуги пък означава, че много американци нямат друг избор, освен да използват предлаганото от големите играчи на пазара. Според доклад на FCC, публикуван през април, 87% от американските цензуси (най-малката географска единица, използвана за преброяване на населението) имат два или по-малко доставчици на широколентови услуги с честота от поне 25 Mbps скорост на изтегляне на данни и 3 Mbps на качване. Според специалистите това се получава, защото за стартирането на компания в тази сфера са нужни огромни средства, а и нововъзникващите доставчици са изправени пред заплахата от съдебни дела, заведени от вече установените играчи на пазара. Пример за това е фактът, че дори компанията майка на Google – Alphabet - обяви през октомври 2016 г., че замразява плановете си за разпространение на своята услуга за бърз интернет Google Fiber в повече американски градове.

За щастие на привържениците на регулацията, нейното премахване е сериозна заплаха и за компаниите, които правят бизнес в интернет, тъй като доставчиците на мрежови услуги могат да блокират или ограничат достъпа до определени сайтове, като Netflix например, и вместо това да продават собствени продукти (през 2014 г. Netflix плати на доставчика Comcast, за да спре забавянето на сайта си). Ето защо членовете на Интернет асоциацията - компании като Google, Facebook, Twitter, Amazon, Uber, Netflix, Airbnb и eBay - подкрепят мрежовата неутралност.

След като политиците вече се провалиха в задачата си да спасят регулацията на ниво FCC, а Конгресът, контролиран от републиканците, едва ли ще приеме законопроект, с който да се третира по един и същ начин всеки уеб трафик, корпорациите останаха единствената сила, която все още има възможност да запази законодателството от 2015 г.

Членовете на Интернет асоциацията биха могли да се обединят и заедно да финансират създаването на доставчик на интернет услуги, който да гарантира неутралност на мрежата и да предлага услуги на достъпни цени. Alphabet например биха могли да издигнат своята услуга Google Fiber на национално ниво с финансиране от всички тези компании, които имат огромен интерес от защитата на отворения достъп до мрежата. Дори цената за това да излезе солена, пак би била по-евтина от потенциалната алтернатива потребителите да загубят достъп до различни сайтове, поддържани от интернет компаниите.

 


Как големите интернет компании могат да спасят мрежовата неутралност?

© CIO Media, Cio.bg

 

Джим Балер, президент на адвокатската кантора Baller Stokes & Lide PC и експерт по телекомуникации, категорично подкрепя идеята. Той отбелязва, че членовете на Асоциацията "имат богат опит в разрушаването на традиционните индустрии", заедно със "значителни ресурси и знания за комуникационната индустрия, както и покупателна способност”. Според него това е мощна и обещаваща формула, която да даде алтернатива на премахнатата регулация за мрежова неутралност.

В миналото експертите в сферата на медиите предупреждаваха, че големите корпорации са една от най-големите опасности за демокрацията и свободата на словото. Днес доставчиците на интернет услуги, които лобират срещу неутралността на мрежата, са олицетворение на тази заплаха. В същия момент социалните медийни платформи и други големи интернет компании пък могат да се превърнат в последната надежда, че смятаната от мнозина за изключително важна регулация за мрежова неутралност все пак има бъдеще под някаква форма.


X