Софтуер

Как големите данни променят веригата на доставки

CIO Media

Големите данни са нашумелият термин, който не може да избегнем и има защо - той променя начина, по който много фирми работят, и ще продължи да го прави, особено в света на веригите на доставки.

64% от директорите на вериги на доставки смятат анализа на Големи данни за важен и революционен, твърдят от SCM World, въпреки че това е относително ново приложение на технологията.

Повечето Fortune 500 компании използват големи данни през последните 1 до 3 години“, казва Джеф Залц, професор по ИТ в Университета в Сиракуза. „Те още експериментират, но извличат сериозни ползи.“

Компании като Amazon и Apple обаче разполагат с неземни бюджети. Какво остава за фирмите, които не са в класацията Fortune 500, да не говорим за 1000 или 2000?


Ето четири начина да промените веригата на доставки във вашата компания с помощта на Големите данни, дори и да се сблъскате със съпротива от рода „това, което сега сме внедрили, работи“, защото то едва ли ще е бизнес климатът след 10, 15, 20 години.


1. Увеличаване на видимостта

Анализът на Големи данни дава идея къде са стоките в момента, къде би трябвало да бъдат и какво пречи на системата, ако приемем, че данните са правилни.

Това може да спести средства на всеки етап от процеса, особено когато става дума за откриване на грешки и поправянето им, преди да са се превърнали гафове за милиони долари. „Ако предположим, че нещо се случи в началото на веригата на доставки, то ще има лавинообразен ефект“, казва Бари Пелас, директор технологии в ИТ консултантската фирма PointSource.

Големите данни могат да помогнат на компаниите с планирането и реализацията на части на веригата на доставки, казва Мелани Нюс, вицепрезидент бизнес развитие в GS1 US, като дава информация на фирмите къде се намират стоките им и къде би трябвало да бъдат.

Много от тази функционалност сега се постига чрез RFID технологията, която намали елемента на човешка грешка. „Мога да обиколя магазина със смарт телефона си, който събира информация за наличностите вместо мен. Не е нужно да имам персонал, който да извършва тази дейност“, казва тя. Събирането на данни от RFID е също така по-бързо от ръчното изпълнение на тази задача.

Големите данни могат да ви кажат още къде трябва да отиде стоката„разбито по канали, клиенти, големина и цвят“, добавя тя. Видимостта означава, че компаниите могат да споделят информация с потребителите, които искат да знаят повече за веригата на доставки, ангажирана в производството на даден продукт. Например клиент, който иска да си купи риза, може да прояви интерес дали „всички материали са дошли от добри източници и дали производството е протекло при нормални условия на труд“, коментира Нюс.

2. Придаване на повече тежест на социалните мрежи

Не стига че Фейсбук, Туитър и Инстаграм (и каквато там ще е следващата сензация) вече са превзели живота ни, но те ще играят и важнароля в разрастването на Големите данни във веригата на доставкитеИнтернет на нещата вече означава, че повече продукти събиратданни за потребителите, но повечето от нас подават този вид данни безплатно чрез социалните мрежи.

"Социалните мрежи оказват влияние на възприемането на даден продукт или услуга и определят очакванията ми как ще продам тази услуга", казва Залц. Големите данни, вързани със социалните мрежи, могат да постигнат много от замерването на ефективността на рекламна кампания до разбиране на ефекта, когато някоя знаменитост пусне нещо за даден продукт в Туитър.

3. Изместване на съществуващи системи

Наличните системи няма да изчезнат от днес за утре. Според Доклада за дигиталната трансформация на веригите на доставки на PointSource от 2017 г. 89% от компаниите разчитат на съществуващи системи, като едва 40% твърдят, че имат вътрешните ресурси да поддържат и подобряват инфраструктурата на своята организация.

Нюс казва, че веригите на доставки са по-скоро наблюдател, отколкото пионер във внедряването на нови технологии, което може да забави инвестирането на пари и ресурси в смяната на съществуващите системи. „Ако се опитвате да смените цялостната система за цялата инфраструктура, това никога няма да сработи. Никога няма да приключите и ще сте много над бюджета“, казва Пелас.

Когато една компания иска да започне подобен преход, добре е да определи промяната с най-голяма стойност. След това да направи план как да я приложи във времето.

"Другото важно нещо е да не забравяте, че системата трябва да продължи да работи, докато тече промяната", казва той. „Стратегията трябва да включва възможността промените да се внедряват бавно и да може да се работи със съществуващата система, докато не стане възможно цялостното прехвърляне към новата система.“

4. Ускоряване на нещата – за добро или лошо

Големите данни се наричат така, защото са много, но не всички водят до идеалната верига на доставки.

"Това, което прави автоматизацията, е, че ускорява значително влизането и излизането на „боклучави данни", казва Нюс. „Ако съм директор и трябва да защитя тази инициатива, трябва да разгледам какви са политиките за управление на данни.“Ето защо е важно да се отдели време, за да се направи този преход правилно. Трябва да сте сигурни, че изразходваните средства си заслужават и няма да се получи обратен ефект от внедряването на технологията на големите данни.

"Ако не започнете с качествени данни, ползите от големите данни няма да са големи", добавя Нюс.


X