Софтуер

Telelink с амбиция за интелигентена транспортна система в столицата

CIO Media

Виргиния Стаматова


Разработената от Telelink платформа за автоматично събиране на такси (automated fare collection) ще бъде внедрена в градския транспорт на Стара Загора. "Това е пилотният ни проект, подписахме договор – максимум до две години трябва да въведем в експлоатация билетната система на градския транспорт", коментира Стефан Малиновски, директор "Интелигентни системи" в Telelink Infra Services. Проектът е финансиран с европейски средства.

В областта на интелигентните системи за управление на градската мобилност компанията има интерес и към търга за билетната система в София. Тя участва в консорциум с две корейски дружества: хардуерният производител ATEC T&, разработчик на специализираното оборудване за превозните средства – машините, свързани с билетната система. Втората компания е Korean Card Smart Company (KSCC). Основана е през 2003 г. с целта да създаде, внедри и оперира новата система за автоматизирано таксуване и управление на градския транспорт в Сеул. Инициативата за това време е високо иновативна за страната, като впоследствие столицата се сдобива с една модерна и ефективна система, обслужваща десетки милиони граждани дневно. Успехът извежда компанията и в други градове в Корея, както и извън страната, реализирайки успешни проекти в Нова Зеландия, Малайзия, Колумбия, Тайланд и Монголия. Мажоритарен собственик в компанията е община Сеул, както и няколко други частни инвеститора, LG Group като най-разпознаваема.



Официален подизпълнител по поръчката на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) е включен и Microsoft. 

Цели и ефект от тикет системата в София

Бъдещата система въвежда електронен билет, който ще замени досегашното таксуване в обществения транспорт от перфориране на билети до електронни карти и автомати за билети. Проектът включва нови устройства за продажба на електронни превозни документи, валидатори и видеонаблюдение във всички 1300 превозни средства от системата на градския транспорт. Мрежата за продажба на билети също трябва да бъде изцяло подменена с новата система, като карти и билети ще се продават и онлайн. 
"Обединяват се билетните системи, тъй като досегашните са частични. Всяко дъщерно дружество на възложителя ЦГМ - "Автотранспорт", "Електротранспорт", "Метрополитен", има отделни билетни системи, затова проектът ще обедини цялата визия, което трябва да доведе до по-лесно и приятно ползване на градски транспорт", коментира Стефан Малиновски. 

Повишаването на приходите е сред основните цели, заложени от ЦГМ. На нея се придава особена тежест, тъй като преценката за избора на изпълнител почива и върху аргументацията на участниците в търга – как, чрез какви методи и механизми виждат възможност за повишаване на приходите.

"Съществуващата тарифна политика ще бъде запазена, като тръжната документация води към текущия модел, а не към типа чекиране/отчекиране (check-in, check-out)", коментира Малиновски и допълва: "Билетната система ще даде основата и за внедряване на smart city карта в столицата, тъй като градският транспорт играе ролята на гръбнак в умния град, като към core системата могат да бъдат добавяни безброй допълнителни функционалности, улесняващи начина на живот в градовете."

По думите му съществена част от проекта е работата с Големи данни. Интелигентната система ще позволява статистики, пояснява още Малиновски, като събираните Големи данни ще се анализират с различни инструменти и ще се подготвят разнообразни доклади. "Това е съвременен начин да се използва съществуващата информация, която до момента не се събира, с главна цел оптимизация на процесите и качеството на крайния продукт.“

По изчисления на възложителя - ЦГМ, бъдещата система ще струва около 88 млн. лв., които ще бъдат платени от бюджета на местната власт без участието на европейски фондове. Проектът е структуриран така, че бъдещият изпълнител ще финансира проекта, като ще получава по 730 хил. лв. за изграждане и поддръжка на системата всеки месец в продължение на 10 години. 

Поръчката беше обявена през май 2017 и спряна малко по-късно заради обжалване. Процедурата е повтаряна няколко пъти. Към момента търгът е спрян отново, но се очаква скоро да бъде продължен. 

Платформата на Telelink за интелигентна мобилност

Статистиките на Световната банка, Световната здравна организация и ООН показват, че все по-голяма част от населението ще се мести в градовете, като към 2050 г. се очаква около 6.4 милиарда души, или 70% от глобалното население, да живеят именно в урбанизирани зони. Затова Telelink насочва усилията си към разработка на Smart City платформи, като фокусът е в автоматичното събиране на такси (automated fare collection), пояснява Стефан Малиновски. Тя служи като основа и към нея могат да се добавят различни други системи посредством така наречената smart или city карта – с нея пътуваш в градския транспорт, получаваш отстъпка в магазина, ресторанта, плащаш си паркинг, отиваш на кино или театър. Наскоро Telelink придоби бизнеса на една румънска компания с активни билетни системи в около 10 града. Telelink City Services доразвива тези услуги с нашите инженери, за да предлага най-съвременните технологии в тази област", пояснява Малиновски. 

В своя най-общ вариант интелигентната система за таксуване се състои от няколко части. Първата е свързана със системите и оборудването в превозните средства – бордови компютър, комуникационно оборудване, валидатори, машини за продажба на билетни продукти. Всички тези устройства комуникират с бордовия компютър с цел извършването на различни операции. Като пример е функционалността за заключването на валидаторите от контрольорите посредством ръчните устройства, като при проверка на редовността на пътниците ръчните устройства изпращат команда на бордовия компютър, който съответно блокира валидаторите.

Друг аспект от системата са машините за продажба на карти и билети извън превозните средства: те са със значително по-голям размер от тези на борда на превозните средства, извършват повече операции, могат да се закупуват по-голям набор от продукти, включително и презареждане на карти, да се заплаща по различни начини (монети, банкноти, банкови карти, NFC). В тази категория могат да бъдат сложени и центровете за продажба, оперирани от обучен персонал. Именно в тези центрове се издават персонализирани карти за пътуващите с намаление – студенти, пенсионери, тъй като в този случай се изисква да се представи документ за отстъпката. Покупки могат да се извършват и чрез уебсайт портал и мобилни приложения.

"Всички тези локални системи захранват централизираната бекофис система, чиято роля е да събира и да актуализира информацията в различните локални системи. Като пример е поставянето на карта в черен списък на нередовен пътник. Ръчното устройство на контрольора отбелязва дадена карта като невалидна, което събитие се изпраща към централния софтуер, който изпраща актуализация към всички останали бордови устройства, че картата е в черния списък, съответно не трябва да бъде приемана от нито един валидатор", уточнява Малиновски. 

Билетната система като генерираща приходи трябва да бъде сертифицирана от НАП и от Българския институт по метрология, пояснява още Малиновски. Процесът на свой ред изисква време. НАП се интересува дали продажбите се записват коректно на сървъра. Има два типа фискализация – образно казано, централна и локална. За второто говорим, когато самите устройства имат касови апарати и издават касова бележка. В първият случай сървърът е фискализиран, а крайните устройства издават т.нар. системни бележки. "Нашият подход е да правим централна фискализация със сървъра. НАП сравнява дали закупеното от устройствата и офисите за продажба отговаря на записаното на сървъра", казва Стефан Малиновски. 

Решението на Telelink е базирано на облачни технологии, които са бъдещето в съхранението и съвместими с европейското законодателство за защита на личните данни.


X