Софтуер

ГИС картата на „Да изчистим България заедно“ - от инструмент към платформа

CIO Media

Мария Динкова

Новите технологии, базирани на ГИС решения, могат значително да улеснят организацията и провеждането на инициативите и проектите с голям географски обхват. Кампанията на bTV „Да изчистим България заедно“ , която продължава вече осма година, се развива в крак с дигиталните средства. Именно те подпомагат комуникацията с доброволците.


Необходимостта от създаването на дигитална карта е усетена още след първата проведена национална акция през 2012. „Тогава нуждата да отчитаме реакцията на доброволците, предшестваща самия ден на почистването, наложи да добавим и този елемент. Хората едва ли могат да си представят какъв мащаб се крие зад организирането на една национална кампания, която разчита на личната отговорност и отношение към опазването на околната среда на всеки от нас. За нас е важно да осигурим всичко необходимо за хората в деня на почистването – от ръкавици до приложение за свързаност“, разказва Мария Лазарова, мениджър „Социални проекти“ в bTV Media Group.



Първоначално, за да позволят отбелязване на мръсните места в страната, организаторите се насочват към дигиталното приложение Google Maps. Поради недостатъчното покритие към онзи момент на територията на България възникват проблеми при откриването на локации с идентични наименования. Необходимостта от местна карта, която да бъде точна и лесна за използване от потребителите, довежда до партньорство между "ЕСРИ България" и bTV. През 2012 г. консултантската фирма разработва специално за кампанията географската информационна система (ГИС), която се ползва и до днес.
Разбира се, за тези шест години картата претърпява редица промени спрямо развиващите се нужди. Така от средство за маркиране на мръсните места в България към днешна дата тя се превръща в платформа за отчитане на резултати от добрите практики с почистените райони. „Благодарни сме на партньорите ни от ЕСРИ, които не само създадоха картата, но и през всичките тези години продължават да я адаптират към нуждите на кампанията и нарастващия мащаб“, посочва Лазарова. Също така впоследствие картата е била пригодена и към все по-навлизащите мобилни устройства.



Функциите на ГИС картата
Тази година не прави изключение и уеб ГИС картата отново ще бъде обновена. В самия ден всеки участник ще може да отбележи площта на изчистената от него територия, да прикачи снимки преди и след чистенето, както и да посочи броя на другите доброволци. Същевременно мобилната версия на уеб ГИС приложението позволява автоматично геолокиране на местоположението, след като тази настройка се разреши на браузъра и/или смартфона.


От ЕСРИ подчертават, че за първа година за обозначаването на точки ще е необходима и еднократна регистрация в приложението с потребителско име и парола. По този начин участниците в кампанията ще имат по-голям контрол върху информацията, която получават, и ще могат да я управляват спрямо своите предпочитания. Новата версия ще бъде активирана няколко дни преди акцията на 15 септември, когато за пръв път в един и същ ден ще се проведе голямо чистене в още 150 държави. Така потребителите ще имат повече време да локализират своето място и да се свържат с останалите доброволци.
Освен гражданите ГИС системата улеснява и работата на организаторите чрез така наречения бекофис. „За нашия екип „Да изчистим България заедно“ е важен социален проект, по който работим всеотдайно, осигурявайки, от една страна, специализирано уеб ГИС приложение с интерактивна карта за отбелязване на зелени точки и добри практики от участниците в кампанията, а от друга, бекофис ГИС система за подпомагане на организаторите във валидирането на подадената информация, както и за извършване на справки и анализи“, отбелязва Миглена Кузманова, мениджър „Бизнес развитие“ в "ЕСРИ България".


ГИС картата на „Да изчистим България заедно“ - от инструмент към платформа

© CIO Media, Cio.bg


От идеята до реализацията
Създаването на подобни функции за геолокация обаче определено изисква доста работа, а фазата на подготовката обикновено отнема най-голяма част от времето и усилията. „Като първи етап от реализирането на ГИС приложенията винаги стартираме с анализ на изискванията и потребностите, както и с изготвяне на детайлна техническа спецификация съвместно с колегите от bTV. На база направените анализ и спецификация нашият екип проектира и разработва ГИС приложенията. Те се тестват както от QA специалист на "ЕСРИ България", така и от експерти на bTV, които преминават и специализирано обучение. Последният етап е внедряване на ГИС приложенията и пускането им в експлоатация“, обяснява Кузманова.
Самото приложение е разработено върху аналитичната платформа Esri ArcGIS. От консултантската компания изтъкват, че точността при географската локация е от изключително значение и затова те винаги обръщат голямо внимание на този аспект. Екипът на компанията използва специализираните решения на Esri – ArcGIS Data Reviewer и Workflow Manager, които гарантират необходимото качество на предоставяните данни.
„От техническа гледна точка са налице някои особености при осигуряването на географска локация в приложението. Когато става въпрос за автоматично геолокиране, потребителят следва да разреши това през настройките на своя телефон и/или браузър. В случай че са разрешени, приложението разчита на вградения GPS на телефона или местоположението на IP адреса, когато става въпрос за използване на приложението през уеб браузър на компютъра. Добре е винаги при автоматична геолокация да може да се осигури възможност точното местоположение да се прецизира ръчно от потребителя на картата, в случай че се налага“, подчертава Кузманова.
Подобно на всеки проект и този има своите предизвикателства, независимо от това колко успешен се оказва в крайна сметка. Технологичната компания признава, че кратките срокове са един от ключовите моменти в тяхната работа. Всъщност в деня на почистването те разполагат само с няколко часа, за да изготвят тематичните карти и пространствените анализи.

Следващата крачка
Двамата партньори са единодушни, че приложението безспорно е успешно и то значително е променило потребителското изживяване, тъй като картата е начин всеки доброволен, станал част от кампанията, да визуализира своя принос и да види мащаба на акцията. „Бързо и лесно, само с няколко кликания в уеб ГИС приложението и въвеждане на необходимата информация, можеш да покажеш снимки какво е било, преди да чистиш, и какво си успял да постигнеш след това; да видиш една зелена карта, пълна с отбелязани точки. Това според нас е потребителско изживяване, което носи удовлетвореност. А за нашия екип – осмисля работата ни и ни дава стимул и мотивация да продължаваме да надграждаме постигнатото до момента“, допълва Кузманова.


От bTV не крият своята надежда, че постиженията може да се използват в глобален план, след като тази година медията става част от най-мащабната гражданска инициатива в света – World Clean Up Day 2018. „Предложили сме на партньорите от организацията да приложат подхода с картата и на световно ниво. Така би било възможност на глобално ниво да се отчете не само активността на доброволците от всички 150 държави, които ще чистят в един ден, но и на местата, които са били почистени“, споделя Лазарова.


X