Софтуер

Добавената реалност и ИТ операциите

CIO Media

Добавената реалност често се сочи като основен катализатор за развитието на технологиите, като в това отношение дори задминава виртуалната реалност. Но като изключим смартфон приложения като Pokemon Go и Google Translate, което може незабавно да ви преведе улични знаци в чужда държава например, навлизането ѝ - което обхваща всевъзможното прехвърляне на виртуално съдържание в реалния свят - е бавно.

Google Glass отстъпиха на алтернативи, съсредоточени най-вече върху нишови проблеми като складовата логистика. Microsoft Hololens имат някои високопрофилни приложения, като например в Международната космическа станция, но и те още не са направили очаквания скок в корпоративната сфера.

 В същия момент, стартъп компанията Magic Leap, която понастоящем има пазарна оценка от над 6 милиарда долара, едва наскоро започна да доставя своите хедсети на първите желаещи.

В интерес на иситината, добавената реалност започва да получава приложения в ИТ операциите едва сега, след като някои компании започнаха да експериментират с технологията за обучение и поддръжка, както и за визуализация и сътрудничество. "Използваме добавена реалност в лабораторията си от няколко години, като например наслагваме техническа информация върху физически носители", казва Скот Ликенс, водещ технологичен лидер в PricewaterhouseCoopers (PwC), и добавя, че никак не е лесно да се създаде виртуално съдържание, което след това да бъде свързано с физическия свят. “Нужни са много по-различни умения, за да се създаде потребителски опит около тази технология", добавя той. Според Ликенс смартфоните са най-обещаващи за реализация на AR-приложения.

"Забелязва се интерес и към устройства от по-висок клас, но там има ценова бариера. Има множество експерименти в различните индустрии, но те по-скоро са на терен, а не в ИТ процесите", коментира още той, добавяйки, че Microsoft Hololens например нямат достатъчно висока резолюция.

Тук ще дадем няколко примера за малки разгръщания на добавената реалност, които демонстрират как тя би могла да учавства в ИТ процесите.

Дистанционно обучение

Banc3 Engineering, компания за научноизследователска и развойна дейност, която обслужва отбранителната индустрия, работи по проекти за използване на добавената реалност от страна на Министерството на отбраната на САЩ. Но когато компанията започва да търси решения, базирани на тази технология, за да преодолее собствените си вътрешни проблеми с ИТ поддръжката от разстояние, иска нещо просто устроено и готово да заработи веднага. Затова и се налага да започне изграждането му от нулата. "Нямахме време. Искахме нещо, което да бъде цялостен продукт”, обяснява Пам Путагунта, ИТ директор на компанията.

Проблемът, с който компанията се сблъсква, е, че експертите ѝ трябва да летят до отдалечени места, за да обучават нови техници и да помагат за сложни технически задачи.

Проблемът е, че всичко нужно е публикувано под формата на документация, но тя често е неактуална, а ние наемаме постоянно нови хора и винаги е проблем да ги въведем в материята бързо”, коментира тя.

Видео и VR обученията биха имали същите проблеми като писмената документация, ако информацията в тях не се актуализира, а и биха били по-скъпи. С помощта на добавената реалност обаче, един техник, който оперира на отдалечено място, може да постави хедсет, позволяващ на експертите да видят това, което вижда той, и да оказват съдействие в реално време, без да напускат офиса си. Техникът може да прави каквото и да било – както да работи по сървърите в центъра за данни, така и да се занимава с друга дейност на работната си станция.

"Ние използваме технологията и в двете посоки и това ни помага много. Не е нужно да изпращаме хора до далечни дестинации, а проблемите се фиксират незабавно, освен ако не се наложи да бъде поръчана част, за която трябва да се чака. Това е много по-добър вариант от този да кажем на служителуте си да търсят решенията на проблемите в документи от по 300 страници, които в крайна сметка често са остарели”, обяснява Путагунта и добавя, че, освен това, добавената реалност дава възможност на един старши служител да тренира от офиса си едновременно много хора на различни места през целия ден.


Добавената реалност и ИТ операциите

© CIO Media, Cio.bg

Banc3 получава първия набор от AR хедсети преди три месеца в рамките на пилотен проект, който включва около една дузина служители. Въздействието на новата технология е незабавно, включително 40% намаление на разходите за пътуване. Сега, проектът ще бъде разширен, като ще включва 150 души.

От ThirdEye, компанията, доставчик на технологията, обясниха, че решението работи чрез стрийминг на видео, идващо от отдалечения служител, до работната станция на експерта. Експертът вижда не само това, което вижда отдалеченият служител, но също така може да дава гласови указания и дори да прави пояснения относно това, което работникът прави. "Работникът може да продължи да работи свободно с ръцете си и да получава нужните му данни в своето поле от дисплея", казва Ник Черукури, основател и президент на ThirdEye.

Иначе повечето приложения на AR хедсетите към момента са извън ИТ операциите, в сфери като здравеопазването, услугите на терен и производството. Microsoft също работи върху собствената си програма за дистанционнa поддръжка, наречена Remote Assist”, казва Лорейн Бардън, генерален мениджър на компанията, отговарящ за проекта, и добавя, че платформата е базирана на технология, която смесва едновременно добавена и виртуална реалност. Програмата беше пусната през май тази година, но понастоящем е достъпна само като предварителен преглед.

"Знаем, че за ИТ мениджърите е важно тези приложения да са готови да се интегрират в съществуващите работни потоци, затова и продължаваме да съсредоточаваме енергията си в тази посока", казва тя.

С компютрите в момента, работниците са ограничени в способността си да взаимодействат с технологиите, като цялата интеракция се свежда до кликвания на мишката или докосване на екрана. Използвайки смесена реалност, можете да закрепите дигиталното си съдържание, като например приложения, информация и дори многоизмерни видеоклипове, във физическото пространство около себе си, така че да можете да взаимодействате с тях по същия начин, по който взаимодействате с други физически обекти", обобщава Лорейн Бардън.

Визуализация и сътрудничество

В Dynatrace, базирана в Бостън компания за разработка на софтуер, екраните са твърде малки, за да паснат на приложенията, които компанията разработва.

"По отношение на броя на обектите, които въпросните проекти имат, приложенията са от 50 до 100 пъти по-големи, отколкото в монолитната ера, но екраните не са от 50 до 100 пъти по-големи", казва Алоис Райтбауер, главен технологичен стратег на компанията.

Това затруднява разработчиците при визуализацията на зависимостите в приложенията и пречи на сътрудничеството. "Екранът на лаптопите е наистина малък. В една конферентна зала пък има големи стени, но не можем да ги използваме, освен ако нямаме дисплеи на тях, а и ние искаме много често да подаваме информация, без да принуждаваме хората да се събират в определена стая, за да разполагат с нея", обяснява той, като обръща внимание, че проекторът ще използва само една стена, което е една четвърт от наличното пространство в стаята, а ако се наложи да се правят посещения на клиента или на офиса на екипа, ще трябва и да се носи.

В същия момент, добавената реалност незабавно превръща всяка голяма празна стена в екран или позволява на виртуални екрани и 3D обекти да плуват в пространството. "Хората могат да видят цялата тази информация в реално време и да използват това огромно пространство, вместо да се ограничават до малък екран на лаптоп. Също така получавате вашата информационна зала навсякъде, където поискате или се наложи да бъдете – в офиса, у дома или на бюрото на разработчика. Можете да работите на няколко места и да си сътрудничите с хората там, сякаш сте стол до стол", акцентира Райтбауер.

Затова и Dynatrace построява приложението си за визуализация SmartScape на база AR хедсета Microsoft Hololens, като в момента то е единствено за вътрешна употреба, въпреки че компанията вече е дала ранен достъп до него на няколко тестови клиенти. "Най-голямото предизвикателство е, че хардуерът е твърде ограничаващ", казва Рейтбауер. Хедсетът Hololens, който компанията използва, струва около 5 000 долара на брой. "Все още е по-евтино от поставянето на монитори върху всички стени на заседателната зала, но за повечето клиенти това продължава да е непосилна цена”, обяснява главеният технологичен стратег на Dynatrace.


Добавената реалност и ИТ операциите

© CIO Media, Cio.bg

В момента компанията има осем подобни хедсета, а, според Райтбауер, в идеалният вариант всеки един разработчик би трябвали да има по един. За да се случи това обаче, цената трябва да е съизмерима с тази на компютърен монитор.

Новопоявилите се Magic Leap One струват около 2,300 долара и затова компанията вече е поръчала от тях и очаква да пристигнат в най-скоро време. Райтбауер казва, че се надява цените да продължат да спадат и в рамките на две години AR хедсетите да станат много по-достъпни.

Според него виртуалната реалност е значително по-достъпна заради разнообразието и конкуренцията в потребителското пространство. "Ако работите самостоятелно, VR хедсетите може и да ви свършат работа, но ако стоите в една стая с други хора и можете да ги чуете, но не и да ги видите, е доста неудобно", обръща внимание той. 

Според Стефани Ламас, вицепрезидент на отдела за разширена реалност (XR) и стратегии в SuperData Research, високата цена на Magic Leap и забавянето на пускането им на пазара задържат развитието на технологията. "Смесената реалност в крайна сметка ще бъде огромен двигател за още по-сериозното навлизане на технологиите, но това ще се случи след пет до десет години, когато самата тя е достатъчно достъпна", казва Ламас.

Широкото приемане от страна на потребителите може да помогне за намаляване на цените и подобряване на използваемостта. Ламас прогнозира, че насочените към потребителите комплекти за смесена реалност ще се превърнат в сериозна индустрия, която ще генерира по 9 милиарда долара годишно, но въпреки това ще остане под нивата от 15,4 милиарда долара на виртуалната реалност.

От друга страна, това означава, че компании като Magic Leap ще трябва да намерят други начини да възстановят своите инвестиции, като например индустриално приложение и такова в ИТ операциите.  


X